Publicitat

El passatge de Maluquer

spot_img

Publicat el 7.6.2017 9:30

Abans i ara

Fotografia: Javier Sardá; text: Jesús Mestre Campi

Publicitat

La fotografia antiga es va fer a la primavera del 1948, poc després que s’acabés de construir el conjunt d’edificis residencials coneguts com el Frare Negre, en la finca que havia sigut de la família Craywinckel, a la cantonada del passeig de Sant Gervasi amb el carrer Balmes, i que s’estenia fins als carrers de Moragas, pel sud, i Folgueroles, per ponent. Aquest projecte es va començar a preparar els anys trenta, al mateix temps que avançaven les obres del carrer Balmes, i aleshores ja es va obrir, al mig, el passatge de Maluquer; va ser definitivament aprovat el gener de 1936.

Publicitat

La guerra va alentir o paralitzar les obres del Frare Negre, edifici projectat per Eusebi Bona i Puig, van continuar a partir de 1939 i cap al 1945 ja estava acabat. Aquests edificis, de set plantes o més, van ser vistos com a “gratacels” en el Sant Gervasi del moment, ara fa 70 anys, i formaven un conjunt molt harmoniós i cosmopolita. Es tractava de pisos molt extensos pensats per famílies benestants, professionals liberals, artistes, etc.

La fotografia de 1948 la va fer Leopoldo Plasencia Pons i de Magarola, fotògraf barceloní que s’especialitzà en reportatges que mostren els canvis urbanístics de la ciutat des dels anys quaranta fins als seixanta. En la fotografia de fusió actual veiem que no hi ha canvis en els edificis, que mostren un magnífic nivell de manteniment, però el mobiliari urbà, els cotxes i la vegetació sí que són testimoni del pas dels anys i d’època. Un dels elements que més ha canviat són els arbres i els jardins de Maluquer, a l’època coneguts com de Martí Luter.

Fotografia de Leopoldo Plasencia (1948) – Arxiu Fotogràfic de Barcelona (AFB)

 

Notícies relacionades

100 anys d’una catàstrofe ferroviària del Tren de Sarrià

El 9 d'abril de 1925 van morir 26 persones i va haver-hi 87 ferits greus: tot i la catàstrofe, es va elogiar l’ajuda dels veïns de Sarrià i dels metges del dispensari

El Jardí 115, març de 2025

https://diarieljardi.cat/wp-content/uploads/2025/04/El-Jardi-115_Marc25_0403.pdf

Vox punxa en l’intent de criminalitzar el centre d’acollida de Cister

Paral·lelament, una vintena de veïns es reuneixen a les portes de l'edifici en una concentració de suport

Un centre d’acollida a persones sense llar de la Bonanova, al punt de mira de l’extrema dreta

Vox convoca una manifestació, tot i que el veïnat i l'Ajuntament asseguren que mai ha generat conflictes
spot_img

El fajol i la guixa

Dos aliments que al llarg dels anys s'han utilitzat en temps de gana i penúria: l'article de Fra Valentí Serra de Manresa

A Sarrià el temps també és or

"Als CAPs existeix un sistema telefònic pervers que permet tenir el client esperant ser atès molt més temps del que seria raonable": l'opinió de Miquel Saumell

El Santuari Sant Antoni de Pàdua inaugura l’exposició benèfica “L’art amb València”

La mostra, que compta amb obres d'Antoni Tàpies, es podrà visitar fins al 10 de maig a Santaló

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí