Publicitatspot_img
Publicitat
spot_img

El passatge de Maluquer

Publicat el 7.6.2017 9:30

Abans i ara

Fotografia: Javier Sardá; text: Jesús Mestre Campi

La fotografia antiga es va fer a la primavera del 1948, poc després que s’acabés de construir el conjunt d’edificis residencials coneguts com el Frare Negre, en la finca que havia sigut de la família Craywinckel, a la cantonada del passeig de Sant Gervasi amb el carrer Balmes, i que s’estenia fins als carrers de Moragas, pel sud, i Folgueroles, per ponent. Aquest projecte es va començar a preparar els anys trenta, al mateix temps que avançaven les obres del carrer Balmes, i aleshores ja es va obrir, al mig, el passatge de Maluquer; va ser definitivament aprovat el gener de 1936.

Publicitat

La guerra va alentir o paralitzar les obres del Frare Negre, edifici projectat per Eusebi Bona i Puig, van continuar a partir de 1939 i cap al 1945 ja estava acabat. Aquests edificis, de set plantes o més, van ser vistos com a “gratacels” en el Sant Gervasi del moment, ara fa 70 anys, i formaven un conjunt molt harmoniós i cosmopolita. Es tractava de pisos molt extensos pensats per famílies benestants, professionals liberals, artistes, etc.

La fotografia de 1948 la va fer Leopoldo Plasencia Pons i de Magarola, fotògraf barceloní que s’especialitzà en reportatges que mostren els canvis urbanístics de la ciutat des dels anys quaranta fins als seixanta. En la fotografia de fusió actual veiem que no hi ha canvis en els edificis, que mostren un magnífic nivell de manteniment, però el mobiliari urbà, els cotxes i la vegetació sí que són testimoni del pas dels anys i d’època. Un dels elements que més ha canviat són els arbres i els jardins de Maluquer, a l’època coneguts com de Martí Luter.

Fotografia de Leopoldo Plasencia (1948) – Arxiu Fotogràfic de Barcelona (AFB)

 

[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

Crida de Radars per recuperar voluntaris i combatre la soledat de la gent gran a Sant Gervasi

El projecte comunitari treballa per reconnectar les persones grans amb el barri i trencar la soledat no desitjada

L’Ajuntament millorarà el paviment de Via Augusta i República Argentina durant les vacances de Setmana Santa

Les actuacions es beneficiaran de la davallada de la mobilitat i tindran lloc durant els dos caps de setmana

El Jardí 123, desembre 2025

https://diarieljardi.cat/wp-content/uploads/2026/01/1626-El-Jardi123_Desembre25_0212-_ok.pdf

Neix la Copa Sarrià, un torneig per fer barri a través del futbol

Organitzada per exalumnes del Sant Ignasi, comptarà amb la participació de vuit equips masculins de Sarrià-Sant Gervasi i espera ser un espai de trobada per a tot el veïnat
spot_img

El Teatre de Sarrià afronta greus problemes de liquiditat després de la gestió dels últims anys i demana ajuda

L'actual president, Joaquim Campanyà, dimiteix després d'un canvi en la programació del centre que ha deixat la tresoreria sense prous fons per pagar factures pendents

Cal·listènia al Parc del Putxet

"El Parc del Putxet és un espai privilegiat per promoure la salut i la vida activa. La comunitat que s'ha creat al voltant de la cal·listènia és un exemple de com els espais públics poden generar convivència, relacions positives i benestar"

El teu mapa vital: com començar a llegir el teu «cel» personal

Només entenent els patrons que ens fan interpretar el món d'una manera o una altra, podrem entendre per què el nostre cos decideix activar certs símptomes

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí