Societat
Carme Rocamora
Si ets veí de Vallvidrera i vols anar a casa des de Barcelona a partir de les 12 de la nit, has d’agafar un taxi o vehicle privat, si en tens o t’ho pots permetre. Tant se val si és per un sopar, per si surts tard de la feina o per a qualsevol altra qüestió: no pots arribar al barri si no és assumint un transport privat. Aquesta situació la pateixen els veïns històricament, tot i que amb més intensitat des del juliol de 2020, fa més d’un any, quan es va anul·lar el servei de Nitbus entre dijous, divendres, dissabtes i vigílies de festiu, i no hi ha data a hores d’ara per tornar-lo a posar en marxa, tal com va manifestar el conseller del PSC Blas Navalón al Consell Plenari de Sarrià-Sant Gervasi.
El Nitbus de Vallvidrera no va ser cosa fàcil d’aconseguir i se li va donar resposta per fi l’any 2016, després d’anys de reivindicació històrica veïnal, però a hores d’ara sembla que aquesta victòria està en perill: fins a l’estiu del 2020 el servei operava entre les Planes, Vallvidrera i Sarrià, on es connectava amb les línies N7 i N8 de la xarxa nocturna de Barcelona, amb un interval d’una hora. Però ara no existeix aquest servei.
Va ser l’estiu del 2020, en plena pandèmia de covid, que l’Àrea Metropolitana de Barcelona va suprimir aquesta línia per “evitar nous contagis a la metròpoli de Barcelona”. La pandèmia va anar baixant i el toc de queda va deixar d’existir, però malgrat això la xarxa de bus ha continuat suspesa.
Catalunya porta mesos sense toc de queda, tot i que ara s’ha reactivat enfront dels contagis de la variant òmicron. Sigui com sigui, no hi ha data per tornar a reactivar aquest servei, tal com va assegurar Navalón en el marc d’una pregunta d’ERC, on es va reivindicar la necessitat de tornar a posar en marxa aquest servei, malgrat qualsevol mesura restrictiva, ja que hi ha treballadors del barri que han d’anar molt d’hora a la feina i no tenen la manera de fer-ho si no és amb vehicle privat: “És un servei necessari i no un luxe”, va proclamar el conseller republicà Nil Font, que va afegir que Vallvidrera és un dels únics barris de Barcelona que no disposa d’aquest servei: “Seguim patint perquè excusa rere excusa, el Govern aprofiti per anul·lar aquesta línia”.
A aquesta qüestió Navalón va contestar que la reactivació del Busnit s’està valorant, però que amb el context sanitari actual, on es decreta de nou el toc de queda, la línia queda una altra vegada “en risc”, malgrat que la reivindicació del Govern del Districte es que és pugui tornar a posar en marxa: “La intenció del Govern és demanar la seva recuperació i fins i tot ampliar parades”, va dir Navalón, però a hores d’ara no té un calendari sobre aquesta qüestió.
Quin servei donava?
Els divendres i dissabtes, entre Ferrocarril i funicular, es pot arribar a Vallvidrera fins a les 2.30 de la nit. Però l’N10 feia el recorregut entre el passeig de la Bonanova i l’estació dels FGC de les Planes els dijous, divendres, dissabtes i vigílies de festius i tenia parades a la Via Augusta (on es connectava amb l’N7 i l’N8), el carrer Major de Sarrià, la plaça de Borràs, la plaça de Vallvidrera, la carretera de l’Església i l’estació dels FGC de Baixador de Vallvidrera.
La reclamació del NitBus va sorgir de l’Assemblea de Joves de Vallvidrera, demanant un transport públic per a les hores en què no funcionaven ni el funicular ni els Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, és a dir entre les 0.30 i les 5 h.
Per què no és lluita per aquest reclam?
Des de l’Associació de Veïns de Vallvidrera destaquen que no hi ha ningú amb prou intrés com per lluitar-ho ja que el servei era insuficient, perquè no funcionava tots els dies de la setmana.