Publicitatspot_img
Publicitat
spot_img

Els teus diners també són poder

Publicat el 24.5.2018 13:00

Una Perspectiva Solidària

Bernat Julià i Ruth Mellado

Els darrers mesos hem volgut posar al centre diferents temàtiques de l’Economia Social i Solidària per compartir i conèixer entitats i recursos a l’abast per seguir transformant els nostres entorns. Aquest mes, per això, ens centrem en les finances ètiques.

Com a resposta a la configuració del sistema financer i partint de la premissa que els diners han d’estar al servei de les persones, van néixer les finances ètiques i dins d’elles la banca ètica. Les finances ètiques són les que fan compatible la rendibilitat econòmica i financera amb la consecució d’objectius socials i ambientals.

Publicitat

Què passa i on són els nostres estalvis quan els deixem al banc? Què fan amb ells? Existirien les guerres si no hi hagués qui finança les armes? Evidentment no, sense el finançament de les entitats bancàries, tres de cada quatre armes no es podrien fabricar. La banca tradicional, a través de les seves inversions, contribueix a l’existència dels conflictes bèl·lics, finança directament la seva producció.

A més, invertir en empreses que vulneren els drets humans no té cap tipus de cost la qual cosa facilita que les inversions al sector armamentístic de la majoria de bancs convencionals, caixes d’estalvi i cooperatives de crèdit dediquin recursos a fer créixer la producció d’armes, perquè és rentable, molt rentable. Els principals bancs que participen d’aquest finançament a l’estat espanyol són el BBVA, el Banc Santander, Barclays, Deutsche Bank, ING, Banca March, Bankia, el Banc Sabadell, CaixaBank, Banco Popular i Bankinter.

Existeix una altra economia, també en la banca, una economia social i solidària que aplica la traçabilitat i l’ètica a les inversions financeres, en tot el conjunt i el procés de finançament. Perquè els estalviadors, persones o entitats, tenen dret a saber on s’inverteixen els seus estalvis i, per tant, les entitats financeres han de deixar de finançar activitats èticament reprovables i invertir només en projectes amb contingut social i mediambiental i alhora que facilitin l’accés al crèdit a col·lectius que tradicionalment n’han estat exclosos.

En aquest sentit a Catalunya existeixen diversos projectes i entitats que treballen les finances des d’una perspectiva ètica i solidària (Coop57, Oikocrèdit, Fiare, Triodos Bank…).
Així, el passat 7 de maig vam fer una xerrada al Centre Cívic Vil·la Urània en la que hi van participar Fiare, FETS i Coop57 on vam poder conèixer aquestes entitats i els seus projectes així com la manera de participar-hi. Igualment el 10 de maig vam fer un vídeofòrum a la Casa Orlandai, també de la mà de FETS, on vam conèixer més a fons altres temes de la banca. I finalment, fins al 21 de Maig, teniu a disposició a la Casa Orlandai una exposició que forma part de la campanya de Som Comerç Just i Banca Ètica de SETEM Catalunya. Es tracta d’un material que dóna a conèixer el paper que juguen els bancs en diferents temes (poder, relacions nord-sud, corrupció, guerres…).

Bernat Julià i Ruth Mellado, tècnics del projecte SSG Coopera: sarriasantgervasiess.com

[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

Poema d’homenatge a la mare

Aquest primer diumenge de maig és el Dia de la Mare

Honorar, honorar-se, per Glòria Vilalta

"Honorant la meva vida honoro també els meus pares i els meus avantpassats. Això comporta no només agrair-los la vida, comporta també tenir-los presents i estimar-los, donar-los un lloc. Sigui en el cor o a casa, amb una fotografia"

Credibilitat personal, per Miquel Saumell

"La credibilitat personal no depèn de la professió que s’exerceix sinó dels valors ètics de l’individu, de l’educació rebuda i del seu tarannà"

L’art d’insultar, per Aitor Romero

"Tampoc s’entén massa bé aquells que insulten en una llengua que el seu interlocutor no entén i es vanten de la seva audàcia. L’acció de l’insult requereix comprensió mútua i, per tant, és necessari utilitzar un codi que la víctima escollida pugui entendre perfectament"
spot_img

Sarrià – Sant Gervasi encapçala la baixada de la victimització a Barcelona

El districte presenta l’índex més baix de victimització no digital i una de les millors valoracions de la seguretat, tot i el pes creixent dels ciberdelictes i la preocupació pels robatoris en domicilis

L’autoretrat dels cossos policials contra el dret a l’habitatge

"Sembla mentida que un dels suposadament responsables de seguretat del nostre territori pugui arribar a vanagloriar-se públicament de ser qui més persones ha fet fora de casa seva": l'opinió del Sindicat d'Habitatge de Cassoles

El passerell: característiques i curiositats

La seva principal amenaça, a més de la desaparició del seu hàbitat i l'ús de pesticides, és el silvestrisme

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí