Publicitat

En defensa del patrimoni arquitectònic, per Jaume Clotet

"Barcelona viu un suïcidi col·lectiu amb la degradació lenta però constant del seu patrimoni arquitectònic, mentre l'Ajuntament no mou un dit"

spot_img

Publicat el 3.10.2021 7:00

Opinió

Jaume Clotet

La ciutat de Barcelona viu una degradació lenta però constant del seu patrimoni arquitectònic. No és cap secret i ho llegim als diaris ben sovint. L’altre dia, sense anar més lluny, llegíem que el baluard de Migdia, l’únic dels que van patir el setge del 1714 que s’ha conservat, s’ha convertit en un abocador de deixalla i brutícia davant la passivitat municipal. Més recentment, la piconadora ja ha enderrocat dues cases a l’illa de les Bugaderes d’Horta, un dels indrets més encantadors i que exhibeixen el passat rústic d’aquella part de la ciutat.

Publicitat

Una ciutat com la nostra, coneguda mundialment per la seva arquitectura i els seus arquitectes, no s’hauria de permetre deixar malmetre, o directament enderrocar allò que l’ha convertit en una capital de referència. Barcelona té en la seva arquitectura la seva gran fortalesa, juntament amb una cultura pròpia i una gastronomia extraordinària. No tenim res més. Deixar-ho perdre no només és una irresponsabilitat i una falta de respecte a la història de la ciutat, sinó que és un suïcidi col·lectiu.

Publicitat

Lamentablement, Sarrià i la resta del districte no han escapat a la piconadora. La Casa Jover, situada a la plaça Adrià (on per cert vaig néixer), va ser enderrocada no fa gaire. Era el darrer palauet de la plaça i, per tant, l’únic edifici que ens permetia fer-nos una idea de com era, anys enrere, aquesta plaça tan coneguda. També l’antiga Cooperativa Flor de Maig, al carrer de Marià Cubí, ha estat enderrocada. En aquest cas, el valor de l’edifici era equivalent al seu valor sentimental. No només va acollir un dels focus més importants de l’associacionisme del barri, sinó que posteriorment s’hi va instal·lar el mític bar Universal, que forma part de la memòria col·lectiva de milers de barcelonins. Al seu lloc s’hi aixecarà un edifici nou, segons sembla destinat a serveis hotelers o apartaments turístics. L’Ajuntament, com sempre en aquests casos, va vessar algunes llàgrimes de cocodril però no va moure un dit per protegir la Cooperativa Flor de Maig.

L’estiu del 2016 es va cometre, per mi, un dels majors atemptats patrimonials recents de Sarrià. El Casal Montserrat, aixecat pel mecenes Rafael Patxot al carrer del Bisbe Català per a la seva filla, va ser enderrocat. Aquesta casa era un dels darrers i millors exemples d’arquitectura noucentista, no només a Sarrià sinó a tot Barcelona. Sense cap escrúpol i sense cap protecció municipal, tot i les gestions que es van fer, aquell edifici va ser esfondrat i substituït per un bloc de pisos sense cap personalitat ni transcendència.

La destrucció del patrimoni arquitectònic i artístic és, a vegades, més difícil de veure, però igualment dolorós. Aquestes darreres setmanes hem vist com dos plafons ceràmics d’alt valor artístic, situats a la Via Augusta i al carrer Ganduxer, han estat eliminats. Igualment dolorós és assabentar-nos-en per ciutadans anònims que ho denuncien a les xarxes socials, mentre que l’Ajuntament ni hi és ni se l’espera.

Podríem seguir amb molts més exemples, o altres edificis amenaçats. Però l’objectiu d’aquest article no era fer una lletania de desgràcies, sinó fer un crit d’alerta perquè tots plegats, institucions i ciutadans, ens adonem que el patrimoni arquitectònic està amenaçat, i no és només la Sagrada Família o la Pedrera. El teu voltant és ple de patrimoni arquitectònic i artístic i cal defensar-lo amb ungles i dents.

Jaume Clotet és periodista

spot_img
[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

Sarrià, d’un temps, d’una ciutat

El llibre "Viure l’espai públic" retrata una societat mobilitzada en el pas de la dictadura a la democràcia

Jaume Clotet, entre els escriptors amb més vendes per Sant Jordi en ficció en català

El Premi Josep Pla 2024, que té publicats diversos articles d’opinió a El Jardí, va presentar 'La Germandat de l'Àngel Caigut' a principis d'abril a la Casa Orlandai

Jaume Clotet presenta a Casa Orlandai la història d’una germandat especial

L'escriptor sarrianenc Premi Josep Pla 2024 no tanca la porta a fer una pel·lícula o una sèrie del seu últim llibre, 'La Germandat de l'Àngel Caigut'

El Jardí organitza un cicle de passejades guiades pel patrimoni arquitectònic de Sarrià-Sant Gervasi

El diari, conjuntament amb l'historiador i guia Pere Cowley, fa aquest cicle durant l'hivern i la primavera després de publicar el segon llibre de Premsa Local El Jardí SCCL
spot_img

El sarrianenc Oriol Pla, primer català guanyador d’un Emmy

La sèrie, disponible a Disney+, ofereix una versió ficcionada de Giner, encarnat per Pla, que al llarg de sis episodis acompanya l’espectador en un recorregut dolorós però terapèutic, i que alhora transmet esperança a qui es troba en una situació similar. En el seu discurs, l’actor sarrianenc va dedicar el premi al seu director, agraint-li profundament l’oportunitat i el repte: “No podré agrair-t’ho mai prou. Mereixes viure en veu alta, amb orgull i meravellosament.” La gala de premis, que es va celebrar la nit del 24 de novembre a Nova York, va tenir un altre guanyador espanyol que es va endur l'Emmy Internacional a millor documental esportiu. Es tracta de #SeAcabó: diario de las campeonas, dirigit per Joanna Pardós, que relata la història del petó no consentit a la futbolista Jeni Hermoso després de la victòria d'Espanya al Mundial de futbol femení de 2023. Ambdós han rebut el reconeixement a les xarxes del president del Govern d'Espanya, Pedro Sánchez, i del president de la Generalitat de Catalunya, Salvador Illa: "Històrics Emmys Internacionals amb segell català!"

Èxit al concert solidari del Rotary: Sant Vicenç balla al ritme del Free Choir

La setena edició d'aquest esdeveniment ha portat per lema "Cultivant Noves Oportunitats", a favor del programa Assís Verd

El miratge de la igualtat i el seu impacte en les relacions sexoafectives entre adolescents

La igualtat efectiva entre homes i dones no és una realitat encara, i assumir com a societat que hem assolit la igualtat real té repercussions negatives en molts àmbits

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí