Publicitat

Formes corbes per a un edifici, la clínica Barraquer

spot_img

Publicat el 1.2.2019 9:30

Arquitectura 

Jaume de Oleza

La clínica Barraquer d’oftalmologia està ubicada al carrer Muntaner cantonada amb el carrer Laforja. És un dels edificis més destacats de l’arquitecte Joaquim Lloret i Homs. Una construcció de l’any 1941 per al doctor Ignasi Barraquer, fill del catedràtic d’oftalmologia Josep Antoni Barraquer. El doctor Ignasi Barraquer va ser un dels pioners en tractar les cataractes a través de la intervenció quirúrgica, i a conseqüència de l’èxit i del reconeixement mundial, va anar ampliant el petit edifici, afegint un nou edifici al carrer Laforja i tres plantes més d’alçada a l’existent. Es diu que el doctor Barraquer va participar activament en el disseny de l’edifici i va incorporar moltes imatges de la cultura egípcia, com es pot apreciar tant al seu interior com en el seu logotip. Aquest últim amb una clara referència a l’ull del déu Horus de l’Antic Egipte, com a símbol dels poders curatius i de protecció. Una atracció per la cultura egípcia que possiblement venia donada com un cert homenatge a una civilització que va ser la primera a practicar intervencions oculars.

Publicitat

Joaquim Lloret va ser un arquitecte destacat que va construir al nostre districte diverses mansions senyorials que existeixen en l’actualitat. Per exemple, la Torre de San Fernando, al carrer Iradier, i la Quinta de Sant Isidre, al passeig de Reina Elisenda.

Publicitat

En la seva arquitectura, la clínica Barraquer enllaça el funcionalisme de l’època, juntament amb l’expressionisme alemany, barrejats amb diversos detalls de l’art déco. En el seu interior els dos patis centrals i l’escala de cargol, presideixen l’edifici i organitzen l’espai interior de la clínica. A l’exterior és de destacar la forma corba de la cantonada, i que es tradueix en el seu interior amb una clara contraposició al racionalisme ortogonal que imperava en la seva època. Unes corbes que faciliten el recorregut pel centre d’aquells pacients amb limitacions visuals, evitant d’aquesta manera les arestes i angles rectes. Les finestres corregudes al llarg de tot l’edifici, únicament interrompudes pels pilars metàl·lics de façana, li proporcionen una dolçor compositiva exagerant la cantonada en corba.

Un edifici ple de detalls com així ho demostra també la reinterpretació del Cendrer Barraquer que va realitzar l’arquitecte Pep Bonet per BD Edicions de Disseny. Un objecte molt cuidat i en permanent actualitat. La clínica Barraquer no tan sols ha situat l’oftalmologia a Barcelona com una de les més prestigioses del món, sinó que també en la seva arquitectura ens deixa un valor indiscutible.

Jaume de Oleza és arquitecte www.controller.cat

Et vols comprometre amb el periodisme de proximitat, rigorós i cooperatiu? Fes-te subscriptor per només 5€ al mes i passa a formar part de la comunitat El Jardí. Entre tots garantirem el futur de la publicació!
[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

Característiques i curiositats del passatge Sant Felip

El conjunt d'habitatges, on la vegetació i la qualitat de l’arquitectura ens permeten gaudir d'un entorn agradable amb molts anys d'història, està protegit com a Patrimoni Arquitectònic Nivell C

La casa Ravella: una construcció senzilla a Galvany d’Antoni Falguera

L'edifici, construït l'any 1906, té una clara influència de la Casa Calvet d'Antoni Gaudí

L’edifici Dubler Meyer

Situat a la cantonada del carrer Balmes i General Mitre, construït l'any 1994 per l'arquitecte Francesc Mitjans, va ser un encàrrec d’un edifici d’habitatges realitzat per les germanes Dubler Meyer

Quins edificis de Sarrià-Sant Gervasi participen en les Setmanes d’Arquitectura 2025?

Del 12 de maig al 28 de juny, nou espais del districte acullen exposicions, concursos i tallers, entre altres
spot_img

Joaquim Campanyà: “Volem convertir el Teatre de Sarrià en un referent cultural de Barcelona”

Qualitat, continuïtat i innovació: el Teatre de Sarrià obre la seva temporada amb ambició

Fotogaleria: Arrenca la Festa Major del Farró

La cercavila de 600 i el pregó d'Alberto Marini han donat el tret de sortida a la festa que s'allargarà fins el 14 de setembre

Clíniques Mi, el primer centre de l’estat espanyol que obté el màxim reconeixement internacional per l’atenció al càncer de pulmó

La clínica de les Tres Torres és distingit amb l'IASLC Cancer Care Team Award, i s’afegeix així a una llista exclusiva de centres de referència mundial

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

[adrotate banner="15"]