Publicitat

Fra Valentí Serra publica ‘Entrem dins del pessebre’, la tradició catalana i franciscana

Fra Valentí també és protagonista de l’imaginatiu pessebre que l’escultora Olga Ricart exposa cada any en una finestra del carrer Jaume Piquet

spot_img

Publicat el 17.1.2023 6:30

Cultura 

Jesús Mestre Campi

Fra Valentí Serra ha publicat a la col·lecció L’Ermità, d’Edicions Morera, Entrem dins del pessebre, un llibre que ens descriu en detall les diverses parts que formen el pessebre dins de la tradició catalana i franciscana. Va ser presentat el 15 de desembre per Josep Mañà, especialista en festes populars catalanes, a la Casa dels Entremesos. Es descriu les figures i el seu simbolisme, i fins i tot els anacronismes del pessebre popular, aquelles figures que no es corresponen a l’època que va viure Crist. Com i quan cal fer el pessebre, i la tradició de mantenir-lo fins a la Festa de la Candelera, tot i que en alguns indrets també és costum desfer-lo després de la Festa de Reis. I també dedica una part a la puixança del pessebrisme a Catalunya i de la seva tradició a Barcelona.

Publicitat

El volum conclou amb un repàs als àpats i celebracions nadalenques ancestrals, i amb una reflexió sobre l’espiritualitat del pessebre, i cita al papa Francesc: “El pessebre conté diversos misteris de la vida de Jesús i ens els fa sentir propers a la nostra vida quotidiana”. Per Fra Valentí, el pessebre s’ha consolidat com a part integrant de la tradició i de la identitat catalana i, en bastir cada any el betlem, revivim l’entranyable tradició de continuar expressant —en la bellesa de la simplicita nostres naixements— la visualització plàstica del naixement de Crist. Com és habitual en les obres de Fra Valentí, a part de contenir nombroses citacions erudites de caràcter històric, també conté il·lustracions, un extens glossari, fonts i bibliografia i un índex de noms.

Publicitat

Fra Valentí també és un dels protagonistes destacats de l’imaginatiu pessebre que l’escultora Olga Ricart crea cada any i exposa en una finestra del carrer Jaume Piquet. És tot un regal pels veïns de Sarrià! Aquest any, l’Olga ha situat el pessebre al mar, i l’escena del naixement és dins d’una pastera. No només s’hi veu el tràfec de la superfície marina, sinó també el fons del mar habitat per tot de curiosos animals i personatges. El podreu admirar fins a la Candelera.

Portada del nou llibre de Fra Valentí Serra
[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

Debat urbanístic en la presentació del llibre “Democràcia i Ciutat” organitzada per la CUP a Casa Orlandai

L'autor Miquel Flamarich reflexiona sobre el poder en un acte distès i proper

Mò Bertran omple Casa Orlandai en la presentació del seu primer llibre de narrativa

L'autora explica el procés creatiu de "Compte amb el que desitges" en l'acte conduït per la periodista Virgínia Martí

El sarrianenc Jesús A. Mármol publica ‘Humanos e IA, la lucha de especies ya está aquí’

El filòsof analitza les conseqüències socials i polítiques del sector tecnològic i la intel·ligència artificial

El pessebre és molt més que molsa i figuretes

"En un món on el Nadal sovint es dilueix en l'excessiva celebració consumista, el pessebre és un far que ens guia i ens recorda el vertader significat d’aquest temps"
spot_img

Jesuïtes Sant Gervasi i el Casal Sant Ildefons: una aliança transformadora a través del TR i el voluntariat

La proposta educativa combina l’aprenentatge acadèmic amb el compromís social, permetent que els estudiants col·laborin setmanalment amb diferents entitats del barri i la ciutat

Josep Carner, un poeta excels dins un rostre inacabat

Va instal·lar-se a Sarrià l'any 1914, en una torre llogada al carrer de Pomaret; va publicar alguns poemes en el butlletí de l'Orfeó Sarrianenc i a La Cònsola, revista impulsada per J.V.Foix

Neix una associació a Collserola per situar la creativitat al centre de la vida veïnal

Collserola Creativa ja compta ja amb 32 socis i fa una crida a la participació per seguir construint una oferta cultural col·lectiva i arrelada al territori

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

[adrotate banner="15"]