Dijous 18, abril 2024
14.9 C
Sant Gervasi
15 C
Sarrià
Publicitat

Front comú d’escoles de Sarrià: cal acabar amb l’hegemonia del vehicle privat i promoure la mobilitat sostenible

Al districte de Sarrià-Sant Gervasi cada dia es desplacen més de 40.000 alumnes a les hores d'entrada i sortida dels centres escolars

Carme Rocamora
Carme Rocamora
El primer dia de classe a la UAB em van preguntar perquè volia ser periodista. Suposo que per aquell ideal d’intentar donar veu a aquells que els hi han tret, o bé perquè són ignorats, o bé perquè no se’ls sent prou. He tingut la sort de practicar-ho, amb més o menys destresa, aprenent a mitjans com La Vanguardia, Europa Press o ElNacional.cat. Actualment, treballo com a redactora de política a Nació. I continuo aprenent dia a dia a El Jardí, el diari que m’ha mostrat que cadascuna de les coses que passen als barris, per petita que sigui, mereix ser explicada.

Publicat el 22.6.2022 21:54

Societat

Carme Rocamora

Sarrià és el barri que presenta la densitat més gran d’escoles de Catalunya, i forma part d’un dels districtes amb la densitat més alta a nivell europeu de centres escolars. Al voltant del barri s’hi ubiquen 37 centres educatius, i al districte de Sarrià-Sant Gervasi cada dia es desplacen més de 40.000 alumnes a les hores d’entrada i sortida dels centres. Partint d’aquestes dades, diverses associacions de famílies de les escoles del barri han decidit unir forces per crear la Xarxa de la Mobilitat Escolar de Sarrià, una nova plataforma que pretén lluitar per una mobilitat més sostenible al barri i que s’ha constituït oficialment aquest dimarts a la Casa Orlandai.

Publicitat

La diagnosi des de la qual parteixen els representants de fins a 14 escoles de Sarrià, és des del fet que malgrat ser un barri amb una densitat tan alta, les infraestructures de mobilitat responen a una realitat centrada en el vehicle motoritzat, ja que Sarrià-Sant Gervasi és un dels districtes amb menys desplegaments de carril bici de la ciutat, fet que s’agreuja amb l’existència d’una xarxa de transport públic que no respon a la necessitat escolar.

Publicitat

Els principals objectius de la Xarxa són en un principi organitzar-se, coordinar-se i fer xarxa per millorar la mobilitat escolar al barri de Sarrià, una preocupació que tots els membres comparteixen i que té molt de camí de millorar a Sarrià, asseguren. Quina és la voluntat de la nova plataforma?

  • Sumar esforços a les iniciatives que ja estan fent els respectius centres individualment en la reivindicació d’un Sarrià amb una mobilitat menys contaminant, més saludable i més segura per a la infància i pel conjunt de la població.
  • Ser un espai propositiu que aporti idees i solucions al problema de la mobilitat escolar i la contaminació, que passa per promoure una mobilitat més sostenible, equitativa i eficient, però també per garantir la seguretat dels desplaçaments a peu o en bicicleta pels carrers.
  • Assegurar, avui i en el futur, una mobilitat que resti agressivitat a l’entorn i a la ciutadania, de respecte al medi ambient i que incrementi l’eficiència de la mobilitat escolar, caracteritzada en aquest barri per una hegemonia del vehicle privat. 

I per tot això, què reclamen?

  • Que s’estableixin mecanismes per defensar i garantir el dret a la mobilitat i el transport públic davant del vehicle privat contaminant. 
  • Que es fomenti un canvi d’actitud de les administracions i de la població, amb sistemes que garanteixin la seguretat dels infants i el conjunt de la comunitat educativa
  • Que es planifiquin les actuacions urbanístiques necessàries per assolir-ho tot donant respostes a les necessitats de mobilitat escolar.

La primera demanda concreta com a Xarxa de la Mobilitat Escolar de Sarrià és la petició al Districte de Sarrià – Sant Gervasi de la creació d’una Taula de mobilitat de Sarrià.

14 centres del barri

A la constitució de la xarxa hi han participat membres de la comunitat educativa de fins a 14 dels centres del barri: membres d’AFAs, professorat i d’equips directius i d’altres entitats que treballen per la mobilitat sostenible. Entre els assistents hi havia membres dels centres educatius Tàber, Frederic Mistral – Tècnic Eulàlia, John Talabot, Sagrat Cor de Sarrià, Dolors Monserdà – Santapau, Orlandai, Can Caralleu, Escola Projecte, Betània – Patmos, Costa – Llobera, Jesuïtes Sarrià – Sant Ignasi, Salesians de Sarrià i entitats que treballen per una mobilitat sostenible com l’Ecocomissió de Casa Orlandai, el Bicibús SSG, Sarrià Respira, Som Natura, BiciAugusta, Bikevidrera i l’Associació Veïnal de Sarrià.

Publicitat

Subscriu-t'hi

Dona suport al periodisme cooperatiu i de proximitat



PDF per 35€ l'any
PDF + PAPER per 50 € l'any

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.