Dijous 18, abril 2024
11.6 C
Sant Gervasi
11.6 C
Sarrià
Publicitat

Inaugurat el III Cicle de Música de Cambra al Teatre de Sarrià

Maria Canyigueral i Boris Bizjak van interpretar peces de Schubert i Martinu en el primer de molts concerts

Jesús Mestre
Jesús Mestre
Historiador, especialitzat en la història de la ciutat de Barcelona. Director de la revista L'Avenç els anys 1988 i 1989, i de Plecs d'Història Local des de 1989 fins al 1997. Com editor, he coordinat obres col·lectives com ara el Diccionari d'Història de Catalunya (1992), l'Atles d'Història de Catalunya (1995), entre altres, publicades a Edicions 62. Col·laboro en la constitució de l'Associació Cultural Casa Orlandai, de la que vaig ser el primer president, el 2007. He escrit els llibres L'Abans. Barcelona Vila de Sarrià, recull gràfic 1874-1975 (2012) i Sant Gervasi de Cassoles (2013). El 2014 vaig fundar El Jardí, aventura en què persisteixo

Publicat el 8.4.2023 8:30

Cultura

Jesús Mestre

Joan Badia, del Centre Cultural Sant Vicenç de Sarrià, i la pianista Maria Canyigueral van presentar el III Cicle de Música de Cambra  com a introducció del primer concert. De març a desembre de 2023, el cicle oferirà un concert mensual al Teatre de Sarrià. El primer va ser el dijous 30 de març i fou interpretat pel flautista eslovè Boris Bizjak i Canyigueral, que van interpretar obres de Franz Schubert i Bohuslav Martinu.

Publicitat

La primera peça, la Sonata Arpeggione D.821 en la menor, de Schubert, va suposar una immersió al Romanticisme de la música d’aquest prolífic compositor que, tot i morir a 31 anys, va deixar més de 600 obres. La Sonata Arpeggione és de 1824, com també la Introducció i variacions D.802, “La Bella Molinera”, per a flauta i piano, que va tancar el concert. Són peces complicades de tocar i tant Canyigueral com Bizjak van saber recrear el clima romàntic i vitalista que caracteritza bona part de la música del compositor austríac.

Publicitat

La part central del concert es va dedicar a la Sonata H.306 per a flauta i piano, de B. Martinu, composta l’estiu de 1945 mentre el compositor txec passava unes vacances a Cape Cod, a prop de Nova York, on s’havia exiliat a causa de la Segona Guerra Mundial. L’Alemanya nazi tenia a Martinu en la seva llista negra per haver-se declarat demòcrata i nacionalista txec, condemnant l’ocupació nazi de Praga. Va ser tota una agradable sorpresa escoltar i descobrir aquesta peça, molt difícil d’interpretar i que tant Maria com Boris van tocar de manera magistral. Cal destacar el tercer moviment, un “Allegro poco moderato”, on el compositor s’inspira en el cant d’un ocell autòcton de la zona, l’enganyapastors cridaner, molt difícil de veure.

Aquest primer concert del cicle dona el to de què serà el programa del cicle de cambra d’aquest any: es mantenen compositors clàssics ben coneguts (Mozart, Schumann, Saint-Saëns, Rachmaninov, Ravel…) però s’introdueix peces de músics del segle XX, potser no tan coneguts, però que és un encert posar en els programes com Janacek, Shostakovich o Khachaturian, a més dels catalans Mompou, Montsalvatg, o l’estrena d’obres de Benet Casablancas i Salvador Brotons.

A més, en ser l’any Alícia de Larrocha, es farà un concert homenatge el 30 de novembre, i al llarg del cicle es recordarà que enguany és el 70è aniversari de la mort del compositor rus Serguei Prokófiev, a qui es dedicarà un concert monogràfic el pròxim 3 de maig, amb la presència de la coneguda violinista eslovena Lana Trotovsek, a qui hem gaudit escoltant en els cicles anteriors acompanyant a Canyigueral. S’obre, doncs, un nou cicle que proposa descobertes, bona música i, sobretot, interpretacions excepcionals.

Publicitat

Subscriu-t'hi

Dona suport al periodisme cooperatiu i de proximitat



PDF per 35€ l'any
PDF + PAPER per 50 € l'any

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.