Publicitat

Intel·ligència emocional és parlar de Daniel Goleman

La intel·ligència emocional és la part del cervell encarregada de controlar i gestionar les emocions

spot_img

Publicat el 12.6.2022 6:30

Opinió

Mertxe Fernández

Si volem parlar d’intel·ligència emocional (IE) hem de parlar del psicòleg americà Daniel Goleman, que la defineix com “la capacitat de ser conscients de les nostres pròpies emocions i l’impacte que tenen en tot el nostre entorn, especialment en la nostra vida afectiva.” Així mateix, la IE és “la facultat de controlar i regular adequadament les nostres emocions, fent ús d’importants habilitats socials com l’automotivació i l’empatia.” És a dir, la IE és la part de la intel·ligència encarregada de controlar i gestionar les nostres emocions amb la finalitat de poder adaptar-nos millor a l’entorn. D’altra banda, un individu amb una elevada intel·ligència emocional sap com se senten els altres i, fins i tot, pot aprofitar els sentiments d’aquests en benefici propi i aconseguir convertir els seus punts febles en punts forts o, almenys, invalidar-los.

Publicitat

Segons Goleman, les dimensions de la IE són la consciència d’un mateix, l’autoregulació, l’automotivació, l’empatia i les habilitats socials. No obstant això, altres autors han afegit algun component més a la IE. Per exemple, Reuven Bar-On divideix la IE en cinc components: el component intrapersonal (comprensió emocional de si mateix, assertivitat, autoconcepte, autorealització i independència), interpersonal (empatia, relacions interpersonals, i responsabilitat social), adaptabilitat (solució de problemes, prova de la realitat i flexibilitat), el maneig de l’estrès (tolerància a l’estrès i control d’impulsos) i, finalment, estat d’ànim en general (felicitat i optimisme).

Publicitat

D’altra banda, les emocions, això és, el que sentim davant les diferents situacions i com hi reaccionem, tenen tres components. Un és el fisiològic, que seria la resposta del nostre cos en termes físics (augment de la taxa cardíaca, de la pressió sanguínia, tensió, sudoració…). El segon component és el conductual: com ens comportarem, com reaccionarem davant aquesta situació. Finalment, hi ha el component cognitiu, que és el més important en relació amb la IE, ja que és el que interpretarà el fet com a positiu o negatiu. El veurem més clar amb un exemple. Imaginem dues situacions ben diferents: passejant una nit, ens ataquen tres atracadors, o, passejant una nit, ens trobem amb un amic molt estimat que donàvem per desaparegut. Les nostres reaccions fisiològiques seran les mateixes i, probablement, també ho serà el nostre comportament: augmentarà la nostra taxa cardíaca, ens emocionarem, cridarem, ens emportarem les mans al capdavant o plorarem. Però què ens farà diferenciar clarament aquestes dues situacions? La nostra cognició.

Les emocions són mecanismes de defensa: totes i cadascuna d’elles ens ajuden a protegir-nos, per això no podem parlar d’emocions positives i negatives, encara que sí que hi ha emocions agradables i desagradables. Les emocions ens ajuden també a controlar els nostres actes, a prendre decisions de manera adequada i, per tant, a “predir el futur”, perquè gràcies a elles sabem com i quan podem dirigir-nos a segons qui, i és per això que diem que són mecanismes de defensa. També ens ajuden a conèixer-nos a nosaltres mateixos (ens diuen què pensem, què sentim…) i als altres. Si les escoltem, aprendrem també a canviar la nostra vida cap a una vida més plaent. Finalment, les emocions ens serveixen també per ajudar la nostra memòria a fixar els esdeveniments a llarg termini, ja que, a major emoció percebuda, més es fixarà aquella situació en la nostra memòria.

Mertxe Fernández és psicòloga clínica

spot_img
[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

De la vella a la nova emigració

"Els governants que es mostren incapaços de retenir el nostre talent són els grans responsables d’haver convertit el país que administren en un país d’emigrants econòmics", l'opinió de Miquel Saumell

Fer quelcom diferent

"Un canvi de localitat, d’espai, de llar, o d’empresa, crea moviment interior. Moure coses de lloc, també. Ho he experimentat personalment i també a través de clients. Com diu un proverbi xinès: si vols que es produeixin canvis en la teva vida, mou 27 coses de casa teva"

Mediterràniament: el Quixot a Benidorm

"Si el Quixot visqués a la nostra època viatjaria sens dubte a Benidorm a la recerca de noves aventures. No se m’acudeixen moltes més ciutats al sud d’Europa on ell pogués demostrar tota la seva vàlua com a cavaller errant": l'escrit d'Aitor Romero

Societats precaritzades

"Hi ha una falsa equació que sosté que un pobre, d’entrada, és una bona persona, mentre que a un ric sempre se l’ha de veure com un presumpte delinqüent. I de tant sentir-ho, molts ciutadans que per anar fent la viu-viu aspiren a ser subvencionats acaben afegint-se al carro de les persones acrítiques amb el poder"
spot_img

El pregó que hauria fet Anna Aguilar-Amat a la Festa Major de Sarrià

"Quan miro enrere sento orgull d’haver nascut i crescut en aquest barri. Per la convivència pacífica dins dels contraris, per la solidaritat i per la cultura compartida i les tradicions revisades"

Els Tabalers de Sarrià celebren 10 anys

Per celebrar l’ocasió, els Tabalers de Sarrià han convidat 10 colles d’arreu de Catalunya per compartir una trobada de percussió a la plaça de Pere Figuera i Serra, en el marc de la Festa Major de Sarrià, el pròxim 11 d’octubre

La Fundació Esmen celebra 35 anys al servei de les persones amb discapacitat intel·lectual i les seves famílies

L’entitat de Barcelona commemora el seu aniversari amb un acte cultural i comunitari el 10 d’octubre a Sarrià

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí