Publicitat

La vinculació de José Zorrila amb Sarrià

El dramaturg i poeta romàntic s'instal·lava amb certa freqüència a una torre del carrer Jaume Piquet per visitar a Manuel Mata

spot_img

Publicat el 16.10.2025 5:30

Història

Carles Romaní

Es pot afirmar amb seguretat que la vida del gran dramaturg i poeta romàntic José Zorrilla y Moral (Valladolid, 1817− Madrid, 1893) va fer justícia a molts dels tòpics amb què es pretén caracteritzar els artistes d’aquest període. Estudiant indolent enfrontat amb el seu pare, estava més interessat en l’ambient bohemi i artístic de Madrid que en uns estudis de Dret que no va concloure. 

Publicitat

En vida va convertir-se en un autor teatral d’èxit −només cal pensar en Don Juan Tenorio o en Traidor, inconfeso y mártir−, en membre de la Real Academia Española de la Lengua i, ja a les acaballes de la seva vida, va rebre condecoracions i honors. Malgastador i faldiller consumat, l’any 1850 va abandonar la seva primera dona per perseguir fins a París l’amant del moment. Molt ben relacionat amb alguns dels autors francesos de l’època (Alexandre Dumas, Théophile Gautier o Victor Hugo), després de viatjar a Londres, s’instal·là durant onze anys, entre el 1855 i el 1866, al Mèxic de l’emperador Maximilià, període en què va provar sort a Cuba amb negocis vinculats al tràfic d’esclaus

Publicitat
Retrat de José Zorrilla. Gravat per a la premsa efectuat l’any de l’arribada a Barcelona des de Mèxic. Autor: Francisco Ortego (1866). Archivo Municipal de Valladolid

De tornada a Espanya, Zorrilla va passar dos mesos a Barcelona, on tenia editor −la raó social Montaner y Simón− i amistats. A partir d’aquest moment, les llargues estades a Barcelona −on va obrir pis al carrer Llúria i al passatge de la Pau−, contrapunt a la vida entre Madrid i Valladolid, es repetirien fins poc abans de la seva mort. I, amb certa freqüència, s’instal·lava a Sarrià, al carrer Llibertat, avui Jaume Piquet, motiu pel qual s’ha suggerit que ho feia a la torre que el popular dramaturg sarrianenc tenia a la cantonada de Llibertat amb el carrer Major. 

En realitat, a qui Zorrilla visitava −tal com va anotar en el seu dietari Francesc Jové i Calvó, un cronista no oficial de la vila del primer terç del segle XX− era el seu amic Manuel de Mata i Maneja, un advocat barceloní amb despatx al passeig de Gràcia i aficions literàries. Mata va arribar a publicar alguns poemes i obres teatrals, com Lo llibre d’honor, escrita conjuntament amb Frederic Soler (“Pitarra”) i estrenada l’any 1883. A Sarrià, va heretar de la seva mare una torre enjardinada d’una sola planta, construïda el 1864 a l’extrem oriental del carrer Llibertat, en uns terrenys que anys a venir es convertirien en els camps d’esports de l’antiga escola Orlandai. La casa, enderrocada l’any 1982, era coneguda com la “Torre dels nens”, per les figures de terracota de tres criatures que decoraven el frontó neoclàssic. 

L’amistat amb Mata porta Zorrilla a Sarrià, a la “Torre dels nens”, i també −com testimonia la correspondència− a la “hacienda Comasua”, la finca que Mata posseeix al Bages, on assisteixen a la verema de l’any 1883 abans de traslladar-se per uns dies a Montserrat. De tornada, a l’octubre, escriu a un amic i li explica que la seva dona −Juana Pacheco, una dona 32 anys més jove amb qui s’havia casat a Barcelona− “debe ir hoy a comer a casa de Mata a Sarrià”. 

Un dels biògrafs de l’escriptor refereix que l’estiu de 1884, fugint de l’epidèmia de còlera, “pasó Zorrilla el verano en Sarrià con su mujer, haciendo vida de campo y sorteando del mejor modo posible las dificultades y peligros á que daba lugar la epidemia de colérica, que rápidamente avanzaba”. Des de Sarrià, Zorrilla escriu als amics, i els parla de la seva salut i de les dificultats en el subministrament de menjar, que a la vila resulta més segur que no pas a Barcelona, atès que compten amb els corrals de conills i aviram de la torre de “el bardo”, Manuel de Mata: “El tiempo ha variado y ha llovido y ha refrescado: Juana y yo seguimos en el campo, y yo esperando que quieran los Doctores operarme de la garganta” (28 d’agost); “Aquí se lo lleva todo el miedo al cólera: entre las prohibiciones de venta de ciertos artículos, la falta de otros que no vienen, la vigilancia sobre los pescadores, que son casi todos contrabandistas, y la suspensión de la mayor parte de los comercios por falta de compradores y consumidores, no hay apenas ni qué comer, sino á precios fabulosos […]. Nosotros seguimos en el campo donde nos comemos las gallinas y pollos de que teníamos llenos los gallineros y los huevos que ponen, y los conejos del bardo, que aun son muchos felizmente, y gracias al acordonamiento que aprieta el miedo, todavía estamos positivamente libres de la epidemia. Por lo demás, el trabajo me entretiene y no lo pasamos tan mal como los de la ciudad. Lo que me reventaría sería que me acordonasen, y luego no pudiera ni salir ni entrar” (7 de setembre). No és estrany, doncs, que al cap dels anys Zorrilla parlés de Mata en aquests termes: “Llevo desde entonces con él una amistad fraternal y he debido a su familia una cordial hospitalidad”.

Prova definitiva de l’estima i confiança de Zorrilla en Mata, de qui va escriure que era “un segundo yo” i “un hombre tan modesto como inteligente”, és que en el seu testament, entre altres disposicions, llega “todos sus papeles, manuscritos, notas, trabajos literarios sin terminar a Manuel Mata y Maneja […], para que queme su correspondencia, termine y publique sus obras inacabadas y reparta las ganancias de las mismas a partes iguales con Juana Pacheco”.

Sense cap mena de dubte, és aquest vincle amb Sarrià el que va motivar que l’actual plaça del Consell de la Vila portés el nom de Poeta Zorrilla en dos períodes del segle passat (1927-1931 i 1939-1979).

Retrat fotogràfic de José Zorrilla en un jardí. Autor: Juan Goyeneche de la Puente, Marquès de Villafuerte (1889). Archivo Municipal de Valladolid
spot_img
[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

La vida i obra del pintor sarrianenc Josep Maria Xiró

Va tenir fusta de pintor des de ben petit i va exposar repetidament a París i Alemanya, fins que una malaltia el va apartar de la creació

Josep Carner, un poeta excels dins un rostre inacabat

Va instal·lar-se a Sarrià l'any 1914, en una torre llogada al carrer de Pomaret; va publicar alguns poemes en el butlletí de l'Orfeó Sarrianenc i a La Cònsola, revista impulsada per J.V.Foix

Els sopranos i tenors instal·lats a Sarrià a principis del segle XX

L’Orfeó Sarrianenc, dirigit per mossèn Àngel Obiols, organista i compositor, va jugar un paper clau en la promoció de cantaires i solistes locals, de carreres artístiques tan condicionades per una dedicació a temps parcial com per, possiblement, unes aptituds vocals limitades. Però, a més, personalitats destacadíssimes del cant van establir-se a Sarrià, de manera temporal, per descansar i cuidar-se la veu en el clima més amable

Ramir Rocamora, un escultor en dificultats econòmiques

L'artista sarrianenc va viure a la plaça de Sant Vicenç i va treballar a l'escola Colón
spot_img

Els Castellers de Sarrià descarreguen el primer castell de vuit de la seva història

La colla sarrianenca signa una fita inèdita en el món casteller, assolint el 2 de 7 i el 4 de 8 en una mateixa actuació

Sarrià estrena un nou hort comunitari i ecològic

Situat al carrer Ràfols va ser un dels sis projectes guanyadors a Sarrià – Sant Gervasi durant la primera convocatòria dels pressupostos participatius de l’any 2020

El pregó de la Festa Major de Sarrià 2025

"Som colles de valors, de reivindicació feminista, som moltes, fortes i ben plantades, som faldilles, pantalons blancs, gegantes sense límits, som espurnes i som orgull"

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí