Publicitat

‘La casa’, Paco Roca. Astiberri

Publicat el 27.3.2017 17:30

Les ressenyes de la Casa Usher

c/Santaló 79
casausher@casausher.com

Els inicis de Paco Roca (València 1969) estan en revistes com Kiss
Comix o El Víbora amb històries curtes i s’estrena amb El juego lúgubre com a autor de novel·la gràfica.

Un tret diferencial d’aquest “historietista” és arribar al públic general, aquell que no sol llegir còmics, i ho aconsegueix amb una narració senzilla i una concepció de la pàgina molt clàssica. I ho fa molt bé, perquè li ha merescut premis tan importants com el Premi Nacional del Còmic el 2008 o el Premi al millor còmic nacional el 2015 amb La Casa.

Si cataloguem la seva ja extensa obra, podem parlar de fer dos grups diferents: el grup de les que expliquen històries que li interessen, i el de les que expliquen les seves pròpies històries.

Publicitat

En el primer grup hi hauria L’hivern del dibuixant, que és la vida a l’editorial Bruguera en els anys de la dictadura de Franco, o Los surcos del azar en el que dibuixa la intervenció espanyola a la Segona Guerra Mundial, de la qual tant poc se n’ha parlat.

I en el segon grup trobaríem La Casa, que és tractada gairebé com un personatge perquè li dóna personalitat i testimoni mut de vida, records, passat i arrels. I és sobretot, un homenatge al seu pare.

El pare de Roca pertany a una classe treballadora que era molt conscient del que costa guanyar-se les coses i dels seus límits, i que per això mai s’endeutava.

Fes-se la casa

I que als anys setanta es va fer una segona residència amb les seves mans convertint-se en arquitecte, electricista i lampista durant els caps de setmana i els períodes de vacances, amb l’ajut i la col·laboració de tots els seus, de la seva família. En aquesta casa és on Paco Roca va escriure i dibuixar La Casa, perquè creu que era l’únic lloc on ho podia fer.

En la novel·la, un any després de la mort del pare, dos germans i una germana queden per deixar la casa familiar a punt i poder vendre-la. Però en aquesta trobada s’adonen que la casa està plena de records, de vivències en comú i de passat, i sobretot del seu pare. En les habitacions, en les parets, en el jardí, en el porxo i en les coses guardades.

D’alguna manera els germans
es retroben com a nucli familiar,
es reconeixen de nou
i decideixen no vendrela casa

Així com en Arrugues, Paco parla de la vellesa a La Casa parla de la mort, en una novel·la autobiogràfica amb personatges de ficció (ell no té cap germana) que són tres germans i que en realitat el representen a ell. Ell és tots tres.

De fet diu que va deixar llegir l’obra als seus germans només quan estava acabada, i que com en la novel·la, ells al final tampoc la van vendre.

I explica també que va perdre el seu pare quasi a la vegada que va ser pare ell i que, encara que soni a tòpic, pensa que ser pare et converteix en bon fill. Així li ha volgut fer aquest homenatge, en què torna a aconseguir d’una banda el to intimista, sensible i amb un punt d’humor i de l’altra, arribar a tothom pel que dèiem al començament i perquè tracta un tema que ens toca a tots.

En aquest mes que a Casa Usher celebrem aniversari, també volem rendir un petit homenatge als nostres i a aquesta casa que vam reconstruir fa dos anys.

spot_img
spot_img
[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

Sant Jordi 2026 a Sarrià – Sant Gervasi: les propostes a tots els barris del districte

Descobreix la programació completa per al Sant Jordi a Sarrià - Sant Gervasi i els detalls de cada proposta

Vil·la Urània organitza un mercat d’intercanvi de llibres per Sant Jordi

Els participants han de portar l'exemplar a Vil·la Urània del 15 al 22 d'abril abans d'emportar-se el seu llibre el dia de Sant Jordi

Sant Jordi 2025, una jornada multitudinària i radiant: “Ha vingut moltíssima gent”

Cultura Natalia Avellan Ha arribat de nou una de les festivitats més estimades pels catalans i les catalanes. Aquell dia de l'any en què convergeix literatura,...

“Va por los ciudadanos”, una apologia a la vida de camp que ha de llegir qualsevol urbanita

L'autora i veïna de les Tres Torres, Sandra Llubiá, recull idees gastronòmiques combinades amb tocs d'humor
spot_img

Escales de la Font del Mont: itinerari botànic i cultural

Un recorregut que entrellaça natura i història amb vistes privilegiades sobre Barcelona

Parlem de salsitxes

Sarrià Blues Aitor Romero Ortega Més articles d'Aitor Romero Ortega Es veu que els xinesos anomenen al seu país “El país del Centre” o “El regne...

Crònica de la diada de Sant Jordi a Sarrià: “No hi ha res com la llibreria del barri”

"M'ha fascinat veure tants infants i adolescents": així s'ha viscut la festivitat als carrers de la vila, que ha recuperat l'essència de poble durant tota la jornada

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí