Publicitat
spot_img

“La ciutat i la casa”, de Natalia Ginzburg

Publicat el 9.11.2017 9:30

Les ressenyes de Casa Usher

c/Santaló, 79
casausher@casausher.com
www.casausher.com

Natalia Ginzburg escriu aquesta novel·la, que serà la darrera, amb 84 anys i ho fa sense sentimentalisme i amb una senzillesa (aparent) que comporta una gran complexitat estructural. Igual que en la resta de la seva extensa obra, aconsegueix transmetre ajuda inclús d’acord amb l’edat del lector a qui la llegeix, mantenir-se al pas del temps sense que res caduqui i ni tan sols es torni ranci, i donar el missatge que la manera de créixer és sortir de l’auto pietat, fer-te càrrec i començar a fer coses.

La Maria Bohigas (de Club Editor) en va fer aquest resum: és la vida d’un grup de persones a partir de les seves cartes.

Publicitat

L’inicia en Giuseppe amb una carta d’introducció i una llarga carta a la Lucrezia, i encetarà un intercanvi de cartes breus, algunes brevíssimes, per encendre alarmes i cartes extenses com a monòlegs intensos d’un grup variat de personatges que són com una tribu i que els componen la família biològica (la que et toca) i la família electiva. I les dues són importants, però la segona és la que et fa saber que ella hi és si la primera s’ensorra, i pot ser que amb la mateixa força. Tot plegat dins del que en podríem dir el cataclisme de la família en el segle XX: la desintegració, la crisi de rols tradicionals, les absències dels fills i la desaparició de tantes coses que semblaven tan importants i no només a Itàlia.

Publicitat

No hi ha cap personatge que hi sigui perquè sí, ni per omplir, ni sigui pla. Tots ells són rodons, tenen una vida i una veu diferent. I tots ells es creuen capaços no només de saber quin és el problema dels altres sinó de com resoldre’l (i, per extensió, de com arreglar el món). Així l’autora aconsegueix enfrontar els espais públics amb els espais privats.
Amb tot i en tot moment, Ginzburg tracta al lector com una persona intel·ligent. Per tant no li cal caure en massa coses ni tampoc li ha de demostrar res.

Utilitza la llengua més comuna i de manera crua, amb un estil sec i líric que transmet també el que no es diu. No juga amb les paraules ni en posa de més, i ajusta els adjectius.

Juga amb els ritmes i amb els temps, posant cartes curtes i llargues i anant d’un personatge a l’altre, amb l’oïda que té per les diferents veus.

I segurament perquè llegim les històries però sobretot les veiem i les escoltem, és una novel·la profundament teatral i representable, un retaule de la vida privada.

spot_img
spot_img
[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

Un nou Vila-Matas ha arribat: les ressenyes de la Casa Usher

"Canon de cámara oscura", una distopia inquietant, on els androides qüestionen el que significa ser humà

Sant Jordi 2025, una jornada multitudinària i radiant: “Ha vingut moltíssima gent”

Cultura Natalia Avellan Ha arribat de nou una de les festivitats més estimades pels catalans i les catalanes. Aquell dia de l'any en què convergeix literatura,...

“Va por los ciudadanos”, una apologia a la vida de camp que ha de llegir qualsevol urbanita

L'autora i veïna de les Tres Torres, Sandra Llubiá, recull idees gastronòmiques combinades amb tocs d'humor

Sant Jordi 2025 a Sarrià-Sant Gervasi

Durant el mes d'abril i a principis de maig, les entitats i els comerços organitzen una extensa programació d'activitats
spot_img

Maria del Mar Bonet: “Vull que el concert de Nadal al Teatre de Sarrià sigui un missatge per desitjar pau al món”

La cantant mallorquina pujarà a l'escenari del teatre sarrianenc el 25 i 26 de desembre acompanyada de Borja Penalba amb clàssics del seu repertori combinats amb nadales

Lucrecia: “Al Teatre de Sarrià interpretaré cançons que han marcat la meva trajectòria i han calat en els cors del públic”

El 29 i 30 de desembre l’artista cubana pujarà dalt de l’escenari del Teatre de Sarrià per celebrar els 30 anys de carrera amb un viatge musical carregat d’alegria, energia i molt sentiment

Abaixa la persiana Mota Descans, la matalasseria centenària de Sarrià

Des de 1848, la botiga familiar ha estat sinònim de qualitat i tradició dins del sector

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí