Societat
Natalia Avellan
- “Feia molt que l’esperàvem i és molt maca”: així s’ha viscut la inauguració de la Biblioteca J.V. Foix de Sarrià
- Carme Serrallonga i Núria Pompeia tindran el seu espai a la Biblioteca J.V. Foix de Sarrià
No fa ni una setmana que l’esperada Biblioteca J.V. Foix de Sarrià va obrir les portes al veïnat per primera vegada. Tanmateix, l’eufòria que va copsar la inauguració multitudinària de l’1 de febrer, ha derivat en queixes, a causa dels horaris limitats de la biblioteca. El tancament d’aquest equipament públic durant els migdies, els caps de setmana i el mes d’agost ha generat descontentament entre el veïnat. És per això que l’Associació Veïnal de Sarrià ha posat en marxa una petició, que fins ara ha recollit més de 700 signatures.
“Els alumnes d’ESO i Batxillerat (d’un dels barris amb més escoles de Barcelona) s’havien fet la il·lusió de poder estudiar a la Biblioteca J.V. Foix als migdies i aprofitar així el temps al màxim”, explica la veïna i col·laboradora d’El Jardí Marta Royo, a través de les seves xarxes socials. L’horari actual de la nova biblioteca indica que no obre mai al migdia. Encara més, els dissabtes només obre al matí i els diumenges no obre en tot el dia.
Davant d’aquestes limitacions, l’associació de veïns del barri s’ha organitzat i sol·licita, a través de la petició, que el nou edifici públic de Sarrià adopti els mateixos horaris d’obertura que la Biblioteca Jaume Fuster, ubicada a Gràcia. És a dir, dilluns (de 9:30 h a 13:30 h i de 15:30 h a 20:30 h), de dimarts a divendres (de 9:30 h a 20:30 h), dissabte (de 10 h a 14 h i de 16 h a 20 h) i diumenge (de 10 h a 14 h), amb el mateix calendari per a l’auditori Carme Serrallonga. A més, també es reclama l’adaptació dels horaris en períodes intensius d’exàmens i un programa d’activitats, que permeti al veïnat fer ús de la terrassa superior de l’edifici.
La urgència d’un refugi climàtic al barri
Entre les demandes destaca la necessitat de fer servir la biblioteca com a únic refugi climàtic disponible al barri durant el mes d’agost. “Ens venen les onades de calor. El centre de gent gran de Can Fàbrega està tancat i la gent gran del barri (molts viuen sols i sense aire condicionat) perd la possibilitat de socialitzar”, recalca Jordi Bosc a El Jardí, president de l’Associació Veïnal de Sarrià.
“Volem col·laborar amb el Govern del Districte perquè hi hagi un grup de treball, que intenti adequar aquestes primeres passes de la biblioteca per al veïnat”, explica Bosc. Atès a la seva centralitat al barri, la biblioteca està envoltada d’instituts, entitats i universitats. Per això, representa un espai obert tot el dia per a estudiants i treballadors, que cada vegada disposen d’un horari laboral més flexible.
A més, l’èxit que ha tingut l’equipament des de la seva obertura, indica l’alta afluència de persones que en poden fer ús diàriament. “Entenem que ara estan superats per l’èxit. Però, més endavant, s’hauria de constituir alguna mena de grup, on es pugui ajudar a fer que les sales de l’auditori i el terrat puguin tenir un ús veïnal”, afegeix Bosch. El jardí ha preguntat a l’Ajuntament de Barcelona sobre aquesta qüestió i de moment no ha obtingut resposta.