Per accedir al contingut crea un compte gratuït
Societat
El Jardí
Davant la detecció d’un focus de pesta porcina africana al Parc Natural de Collserola, la Generalitat ha activat de manera immediata un conjunt de mesures excepcionals per evitar la propagació del virus, que inclouen importants restriccions al Parc Natural. Està prohibit accedir a la totalitat de Collserola per les activitats de lleure. Aquesta restricció no afecta la mobilitat dels veïns que hi viuen.
La xifra de casos confirmats de senglars morts pel virus són nou, però se n’esperen molts més, ja que en total s’han localitzat 50 animals morts a la zona zero. Aquest és el primer brot d’aquest virus que es detecta a l’estat espanyol des del 1994, i és per aquest motiu que la Conselleria d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació ha pres mesures excepcionals.
La Generalitat ha intensificat les captures de porcs senglars per intentar evitar la propagació del virus. El dispositiu de seguretat —format per Agents Rurals, Mossos d’Esquadra, Protecció Civil, Policia Local, ADF i l’UME— continua desplegant les mesures de contenció previstes: desinfeccions, recollida i gestió de cadàvers, recerca amb drons i càlcul de densitats de població de senglar als radis de 6 i 20 km.
Restriccions
A la zona més propera al punt d’afectació a Cerdanyola del Vallès (radi de 6 km), que comprèn 12 municipis, s’ha decretat un tancament total d’accés al medi natural, la suspensió de qualsevol activitat de caça i treballs forestals, la prohibició de qualsevol activitat en zona rústica per motius de bioseguretat i la instal·lació de barreres físiques i químiques, així com trampes per al control de senglars.
En un segon perímetre de seguretat de 20 km, que inclou 64 municipis -entre els quals Barcelona i per tant, el veïnat de Vallvidrera-, s’apliquen restriccions específiques:
- Limitació d’activitats de lleure, de caça i vinculades a la biodiversitat.
- Prohibició d’aquelles actuacions que puguin interferir en les tasques de control poblacional i bioseguretat.
- Queda restringit l’accés a la totalitat del Parc de Collserola per a les activitats de lleure. L’accés al Parc del Tibidabo no es veu afectat.
La pesta porcina no afecta les escoles del Parc, com és l’Escola els Xiprers, al Baixador de Vallvidrera. Les classes funcionen amb normalitat però no es faran sortides al bosc.

Recomanacions a la ciutadania i als municipis
Intensificar la neteja de papereres i contenidors, situar les menjadores de gats en punts elevats, avisar la ciutadania que està prohibit donar menjar als senglars, tancar les zones de pícnic, i trucar al 112 en cas de trobar un senglar mort i no manipular-lo.
Multes
A partir del dilluns 1 de desembre, els Agents Rurals poden multar aquelles persones que se saltin les restriccions d’accés a la zona, després que s’hagi publicat el decret de la Generalitat.
Consumir aliments
Les 39 explotacions porcines situades dins del radi de vigilància han resultat negatives del virus.
Junts reclama una avaluació de l’Ajuntament
Davant d’aquesta situació, el grup municipal de Junts a l’Ajuntament de Barcelona, i en concret la regidora presidenta de Sarrià-Sant Gervasi, Titon Lailla, ha reclamat al Govern de Jaume Collboni que avaluï “amb urgència” els riscos que suposa per a Barcelona. Així, ha registrat una bateria de preguntes per conèixer quin és el grau de “preparació i resposta” de l’Ajuntament davant d’una situació que considera “d’extrema gravetat i que requereix d’actuacions immediates i coordinades”.








