Publicitat

La plaça de Sant Vicenç, un dels espais més emblemàtics de l’antic Sarrià

Fins a finals del segle XIX, es coneixia amb el nom d’Unió

spot_img

Publicat el 29.1.2021 13:30

Nomenclàtor

Jesús Mestre

És un dels espais emblemàtics de l’antic Sarrià. Es va formar en la cruïlla dels carrers Cornet i Mas i de Mañé i Flaquer, a partir de l’urbanització d’uns terrenys de Josep Bosch i Canet, segons plànol aprovat per l’Ajuntament de la vila l’any 1836. En el plànol d’Ildefons Cerdà, de mitjans XIX, la plaça està gairebé tota edificada. Fins a finals del segle XIX, es coneixia amb el nom d’Unió. Tot i així, també se la coneixia amb el mal nom de la “plaça del magre“, tot i que desconeixem per quin motiu.

Publicitat

La majoria de cases eren de caràcter popular: hi vivien sobretot jornalers, paletes i fusters. Però a la part nord, a l’esquerra, hi havia un col·legi, primer el Colón del professor Masvidal i, posteriorment, l’Acadèmia Giner, del professor Francesc Giner Sirera, nascut a Murla, a la província d’Alacant. Al costat dret de la plaça, també mirant al nord, hi havia la fusteria Estrada, una de les de més anomenada de Sarrià. S’havien especialitzat en la construcció de funiculars i andròmines similars, com l’avió de les atraccions del Tibidabo. Finalment, al costat de llevant, una gran finca trencava el caràcter popular del lloc; era d’uns parents de la família Galve que vivien al carrer Jaume Piquet 23 (avui la Casa Orlandai).

Publicitat

Com era costum a les places, hi havia una font que ja estava construïda el maig del 1854. Però no era la font que ara es pot veure, ni estava en el mateix indret. De fet, va canviar de posició i de forma diverses vegades. Sembla que l’actual escultura de Sant Vicenç prové d’una altra font: la que hi havia a la plaça Sarrià i que es va haver de desmuntar a principis del segle XX, quan es va unir el passeig de la Bonanova amb el de la Reina Elisenda.

La fotografia és un muntatge a partir de dues fotografies fetes el mateix dia, cap al 1920, procedents del Fons de la Parròquia de Sant Vicenç de Sarrià). S’hi pot veure la font a la dreta de la plaça. També hi ha uns cavallets i s’hi esdevé un acte no identificat, però que ha atret força gent i, fins i tot, fotògrafs.

[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

El Jardí 115, març de 2025

https://diarieljardi.cat/wp-content/uploads/2025/04/El-Jardi-115_Marc25_0403.pdf

El Jardí 114, febrer 2025

https://diarieljardi.cat/wp-content/uploads/2025/03/ElJardi114_Febrer25_0402.pdf

El Jardi 113, gener de 2025

https://diarieljardi.cat/wp-content/uploads/2025/02/El_Jardi_113_gener2025.pdf

El Jardí 112, desembre de 2024

https://diarieljardi.cat/wp-content/uploads/2025/01/ElJardi_112_desembre2024_v2.pdf Descarrega
spot_img

L’estiu: sol, platja i poc voluntariat

Amb l’arribada de les vacances, el nombre de voluntaris a Assís, que atén persones sense llar, disminueix dràsticament: calen mans per servir esmorzars, regular l’accés a les dutxes o proporcionar roba neta. Com és una jornada al centre de dia? Com pots participar?

Sant Joan 2025 a Sarrià-Sant Gervasi: consulta el programa

El Farró, Sarrià i el Rectoret organitzen sopars, concerts i fogueres per a la nit més curta de l'any

El PSC fa balanç a Sarrià en l’equador del mandat

Els de Jaume Collboni reivindiquen l’èxit del topall del lloguer i treuen pit de les inversions recentment anunciades pel districte en un acte amb militància i presidit per Maria Eugènia Gay

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

[adrotate banner="15"]