Publicitat

La plaça Gal·la Placídia

Publicat el 21.5.2018 10:00 · Actualitzat el 17.5.2023 11:44

Nomenclàtor

Jesús Mestre Campi

En aquest lloc era límit entre els municipis de Gràcia i Sant Gervasi de Cassoles, i coincidien les rieres de Sant Gervasi i de Cassoles que, un cop unides, seguien per la riera de Sant Miquel fins a arribar a la Rambla de Barcelona. Segons recull Julià Guillamon en la biografia sobre Perucho (Joan Perucho, cendres i diamants, p. 44), a mitjan segle XIX, a aquest espai es van traslladar els corrals que abans hi havia a tocar del Portal de l’Àngel, a l’entrada de Barcelona. Els Jordana, parents de Perucho, eren tractants de bestià de Gràcia i deixaven els animals en corrals que tenien en aquest descampat.

Des de principis del segle XX hi ha diversos projectes per ordenar aquest espai però no és fins al 1917 quan s’aprova fer una plaça. Aleshores hi passava el ferrocarril de Sarrià i hi havia l’estació de Gràcia, que era a l’aire lliure. El 1925 es va començar a soterrar les vies i l’estació del tren, i es planifica una àmplia avinguda de 30 metres d’amplada, la Via Augusta. Seguint amb el fil romà, la plaça es va batejar com a Gal·la Placídia, emperadriu romana filla de Teodosi el Gran, nascuda a final del segle IV. Amb la caiguda de l’Imperi Romà, Alaric va fer presonera Gal·la a qui casà amb el seu fill Ataülf, que establí la cort a Barcino.

Publicitat
A la fotografia aèria (del fons Angelini), de principis dels anys seixanta, si veu una plaça diferent de l’actual i el solar on poc després es va construir l’edifici Autopistes, a la cantonada amb Travessera, entre la plaça i el carrer Regàs.

spot_img
[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

Crida de Radars per recuperar voluntaris i combatre la soledat de la gent gran a Sant Gervasi

El projecte comunitari treballa per reconnectar les persones grans amb el barri i trencar la soledat no desitjada

La Drogueria Rovira de Galvany suma un prestigiós premi internacional

El guardó nacional dels Global Innovation Awards és l'últim d'una llarga llista de reconeixements per a l'emblemàtic establiment

El Jardí 123, desembre 2025

https://diarieljardi.cat/wp-content/uploads/2026/01/1626-El-Jardi123_Desembre25_0212-_ok.pdf

La casa Dolors Solà

Arquitectura domèstica i detalls modernistes en un dels pocs habitatges unifamiliars conservats al carrer Ferran Puig
spot_img

Josep Amat i els anys del carrer Juli Verne: el refugi creatiu d’un pintor al Putxet en plena Guerra Civil

El pintor, que va arribar a Sant Gervasi l’any 1936, va convertir les cases i jardins del carrer Juli Verne en espai de convivència i refugi durant la Guerra Civil i escenari d’algunes de les seves obres més significatives

Festa Major del Putxet 2026: el programa amb totes les activitats

De l'1 al 7 de juny, el barri s'omple d'activitats culturals, concerts, jornades de portes obertes i propostes familiars, organitzades per l'Associació de Veïns i Amics del Putxet

Sarrià té més de 200 escocells buits

L'Associació Veïnal elabora un mapa exhaustiu amb l'estat dels escocells; l'ha presentat al consell de barri

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí