Abans i Ara
Javier Sardá i Jesús Mestre
Les places han estat sempre punts de reunió. A l’antiga Grècia, la plaça pública era l’àgora, el centre cultural, comercial i polític de la ciutat i el lloc on es convocaven les assemblees de ciutadans. A mitjans del segle XIX, a la plaça Sarrià encara hi havia l’Ajuntament de la vila, encarat a l’església, i al darrere hi havia l’escorxador i les carnisseries. També s’hi feien, doncs, les assemblees ciutadanes.
Àgora també té el significat de mercat. A la plaça Sarrià s’hi han celebrat fires des de molt antic, però el mercat setmanal a l’aire lliure va prendre molta volada en les darreres dècades del segle XIX, tal com ens mostra la fotografia antiga, feta per Frederic Bordas Altarriba, entre 1890 a 1899. Amb l’obertura de la carretera cap a Pedralbes, avui el passeig de la Reina Elisenda de Montcada, a principis del segle XX, es va construir el mercat cobert i la plaça va perdre part del seu vessant comercial.
Així i tot, tal com mostra la fotografia actual, la plaça Sarrià segueix sent un lloc de mercat: hi ha una fira setmanal d’antiguitats i trastos vells, o fa unes setmanes s’hi ha fet la Mostra de Comerç de Tardor, organitzada per l’Associació de Comerciants, i el desembre també hi tindrà lloc la Fira de Nadal, una iniciativa de l’Associació de Veïns amb el propòsit de promoure l’artesania i el comerç de proximitat. A part del vessant comercial, la plaça també reuneix activitats culturals, polítiques i de lleure, sent el punt neuràlgic de la Festa Major i altres festes de la vila, dels mítings dels partits o de ballada de sardanes.