Publicitat
spot_img

La trilogia de Ialós de Theodor Kallifatides, la recomanació del mes de la Casa Usher

Un homenatge de l'escriptor suec al paisatge de la seva infantesa i a les persones que el van veure créixer

Publicat el 23.6.2024 6:00

Cultura

Les ressenyes de la Casa Usher

Un dels llibres que més hem recomanat -i ho continuem fent- a Casa Usher (c/ Santaló, 79) és Una altra vida, encara de Theodor Kallifatides, en castellà traduït com a Otra vida por vivir. Ara la seva editorial, Galaxia Gutenberg, ens fa arribar la trilogia de Ialós, formada per les novel·les Pagesos i senyors (publicada el febrer de 2024), L’arada i l’espasa (el maig de 2024) i Una pau cruel (pròximament, l’octubre de 2024), que són les obres que van fer cèlebre l’escriptor a Suècia als anys setanta.

Publicitat


El primer volum de la trilogia abraça el període que va des de l’ocupació nazi del Peloponès fins a l’arribada de l’exèrcit britànic i l’inici de la guerra civil grega, que enfronta el moviment d’alliberació dels partisans d’esquerres contra els exèrcits britànic, americà i nacional grec. A Pagesos i senyors coneixem els habitants del poble de Ialós (l’alcalde, els terratinents, el carnisser, el mestre, les dones, els infants…), que es converteixen en un protagonista coral, retratat amb ironia, humanitat i tendresa. En un context tan tràgic com l’ocupació nazi, l’autor tria explicar els seus records des d’un punt de vista optimista, l’humor es converteix en una eina per sobreviure.

Publicitat


A la segona novel·la, L’arada i l’espasa, recuperem molts d’aquests personatges, però la narració se centra en un protagonista, el Minos (el nen que vam conèixer al primer llibre i que ara ja és un adolescent) i el seu cercle més proper: el seu padrí Stélios, un fabulador de primera, la mare i la Rebecca, el seu primer amor. Sembla que l’arribada de l’exèrcit britànic podria portar la calma a Ialós, però la postguerra cala a fons al poble i ja comencen a bufar els aires que conduiran a la guerra civil grega.


Per al seu autor, aquests són els llibres que sempre va voler escriure, sobre un temps que va ser molt difícil per a ell perquè tracten els anys de la seva infància i adolescència (des de l’ocupació de Grècia pels exèrcits de Mussolini i de Hitler, fins al final de la guerra civil grega el 1949 i els primers anys de la postguerra). Una època en què va passar por i fam, en la qual els homes estaven gairebé tots empresonats o obligats a fer treballs forçats, i al poble només hi quedaven les dones i els infants.

La trilogia és un homenatge al paisatge de la seva infantesa i a les persones que el van veure créixer, a la solidaritat del poble i a les dones, que tenen un paper crucial durant la guerra perquè són les que donen la vida, les que cuiden, les que aconsegueixen que el poble sobrevisqui, sobretot en temps de guerra, i les que guarden la memòria i expliquen les històries.

spot_img
spot_img
[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

Temps de cireres, temps de lectura

Amb la calor i les vacances també tornen els matins a la piscina, les tardes llargues i el temps per llegir: aquí tens les recomanacions literàries de la Casa Usher

Un nou Vila-Matas ha arribat: les ressenyes de la Casa Usher

"Canon de cámara oscura", una distopia inquietant, on els androides qüestionen el que significa ser humà

L’àvia Harris i l’àvia Victorie: les ressenyes de la Casa Usher

Coincidint amb la setmana del 8M, la Casa Usher destaca dues escriptores que reivindiquen les figures de les àvies

Novel·les de ‘Cozy Crime’: les ressenyes de la Casa Usher

Els llibres de misteri més amables, amb un lleuger toc d’humor, personatges entranyables i sense escenes truculentes
spot_img

La mostra Reacciona 3 planta cara a la desinformació i manipulació digital

Entre l'1 i el 19 de desembre es podran veure el conjunt de vídeo-performances creades per l'alumnat de l'Escola Superior de Disseny i Arts Plàstiques de Catalunya; el conjunt de les obres posa en relleu la consagració maquiavèl·lica d’un món progressivament controlat, homogeni i simulat

Junts proposa una placa commemorativa per la històrica actuació dels Castellers de Sarrià durant la Festa Major

Els juntaires volen que es recordi la fita històrica que la colla va assolir descarregant un 4 de 8 i un 2 de 7 en una mateixa jornada

Pressupostos per al districte i bateria d’obres per al 2026

El novembre polític a Sarrià-Sant Gervasi s'ha caracteritzat pels consells de barri, les discrepàncies entre partits i l’impuls de nous projectes urbans

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí