21.2 C
Sant Gervasi
| Dilluns 21 de setembre de 2020 |

L’agar-agar

salut i nutrició

Carme Castells

És una gelatina natural que s’obté de la barreja de vuit varietats d’algues vermelles, principalment de l’espècie gelidium, una alga dura i de sabor fort rica en minerals, però no tant com altres algues marines. Les seves cèl·lules contenen abundants midons i polisacàrids complexos similars a la cel·lulosa. Al Japó en diuen kanten (cel fred), perquè refreda i relaxa, però el nom procedeix dels malais, que el van batejar com agar (gelatina).

Per obtenir un agar-agar de gran qualitat, primer es bullen les algues en vinagre durant unes hores i després, la pasta gelatinosa que s’obté, s’asseca a l’aire lliure. La preparació necessita uns deu dies.

L’agar-agar ajuda a combatre el colesterol,
regular els nivells de sucre,
és diürètica i té propietats depuratives

Publicitat

És un polisacàrid no digerible, perquè conté un 95 % de fibra, cosa que li confereix propietats laxants que ajuden a combatre el restrenyiment i a eliminar residus de l’estómac i de l’intestí. El seu consum assegura una ingesta adequada d’oligoelements i minerals (calci, magnesi, potassi, sodi, ferro, fòsfor i iode, entre d’altres), que són micronutrients essencials per a l’organisme.

Entre els trets medicinals de l’agar-agar estan els d’ajudar a combatre el colesterol, regular els nivells de sucre, ser diürètica i tenir propietats depuratives; també aporta un efecte relaxant. El seu poder saciant i el seu baix aportament calòric la fa ideal en dietes per aprimar-se. És molt recomanable consumir-la a l’estiu, perquè refresca i mineralitza; en canvi s’aconsella restringir-ne el consum en les èpoques fredes de l’any.

L’agar-agar a la cuina

Es comercialitza en pols, flocs o fils, o formant un bloc compacte. És ideal per iniciar-se en el consum d’algues pel seu sabor neutre i suau que gairebé no es nota. Si el voleu afegir a l’amanida, el més recomanable és l’agar-agar en fils, que s’ha de posar en remull 2 o 3 hores abans.

Principalment es fa servir per la seva capacitat de gelificar, que li confereix propietats espessidores i estabilitzants. En les postres, és un substitut perfecte de la gelatina animal. Molt recomanable a l’hora de fer melmelades i gelatines dolces o salades, flams i gelees.

Per fer-ne gelatina s’ha de coure ―si l’estovem abans, estalviarem uns minuts de cocció―, i és important fer-ho a foc baix i sense tapa, perquè si el coem massa perd la seva capacitat de gelificar. També s’ha de tenir en compte que, en refredar-se, la gelatina perdrà una mica de sabor, per tant, és recomanable que el líquid sigui bastant concentrat en el gust que volem aconseguir.

Hem d’adequar la quantitat i el format de l’agar-agar a la consistència que voldrem per a la nostra gelatina. Per a una consistència dura necessitarem 1 cullerada de flocs (o ½ cullerada en pols) per ½ litre d’aigua; per a una textura de flam, 1 cullerada de flocs (o ½ cullerada en pols) per 1 litre d’aigua. S’ha de barrejar i bullir a foc mitjà fins que els flocs es dissolguin completament. Si la gelatina que volem fer és dolça, necessitarem una mica més de quantitat d’agar-agar que per a una de salada.

Marta Castells és dietista, prashadam.cat

Fes-te subscriptor

Et vols comprometre amb el periodisme de proximitat, rigorós i cooperatiu? Fes-te subscriptor per només 5€ al mes i passa a formar part de la comunitat El Jardí

Publicitat
Publicitat

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.