L’alimentació, clau per cuidar la pell a l’estiu

Hi ha alguns nutrients que són molt beneficiosos per a la salut de la pell i que és interessant ingerir de forma especial en aquesta època

0

Cuina i Nutrició

Anna Vilarrasa

La pell és un dels òrgans més extensos del nostre organisme, i el que mengem també afecta el seu aspecte i la seva salut. A més, desenvolupa algunes funcions importants, com protegir-nos de les agressions externes, regular la temperatura corporal i produir vitamina D. Per això és tan important mantenir-la hidratada i en bones condicions, especialment durant l’estiu, quan el sol, la humitat, la sal del mar o el clor l’afecten d’una manera molt més acusada que a l’hivern. 

Hi ha alguns nutrients que són molt beneficiosos per a la salut de la pell i que és interessant ingerir de forma especial en aquesta època. Però aquests han d’estar presents en la base d’una dieta adequada sense la qual no aconseguirem una bona nutrició cutània. 

Aquestes són algunes de les pautes a seguir per millorar l’estat i la nutrició de la pell a l’estiu:

  • No hi ha una pell cuidada sense una bona aportació de líquids. La millor beguda per hidratar és l’aigua, encara que també es poden beure brous i infusions, i en aquesta època de l’any freds. És important evitar l’alcohol i les begudes ensucrades. Si ets d’aquelles persones a qui els costa beure aigua, pots elaborar refrescos casolans introduint trossos de taronja, llimona, maduixa o menta a l’aigua.
  • La base d’una alimentació saludable es troba en les fruites i verdures fresques i en els aliments poc processats.
  • La pell necessita de manera especial els greixos i les proteïnes, ja que formen part de la seva estructura i membranes cel·lulars, i permeten mantenir un bon to i elasticitat. Els més saludables i adequats en aquest cas es troben en el peix blau (anxoves, sardines, seitó o verat), els ous, la fruita seca, les llavors (lli, carbassa, xia, cànem, etc) i l’oli d’oliva.
  • Els radicals lliures són un dels principals “agressors” de la pell. El seu excés resulta nociu per a la salut en general; els antioxidants poden ajudar a contrarestar-ne l’activitat. Alguns d’aquests ja són coneguts: la vitamina C, els betacarotens, el licopè o les proantocianidines. Aquests elements es troben en moltes fruites i verdures: maduixes, fruits del bosc, albercocs, pinya, meló, kiwi, pebrot, bròquil, espinacs o tomàquet. Un truc perquè no en falti mai de cap tipus és omplir el plat de colors: vermell, morat, groc, taronja i verd!

Ara bé, més enllà de nutrir i hidratar la pell, els pilars bàsics per cuidar-la són la protecció i la reparacióL’exposició solar té molts beneficis, però també comporta alguns riscos. Una exposició excessiva, a les hores centrals del dia o sense protecció pot causar eritema, envelliment prematur, reaccions fototòxiques i, en casos més greus, melanomes. Per això és imprescindible seguir les indicacions dels experts a l’hora de prendre el sol. 

Finalment, és necessari reparar i tenir cura de la pell des de fora per mantenir-la ben neta i hidratada. Sempre que sigui possible, s’aconsella fer-ho amb productes cosmètics naturals, adaptats a cada tipus de pell i evitant aquells que poden contenir components nocius.  

Anna Vilarassa és dietista

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.