Abans i ara
Fotografia: Javier Sardá; text: Jesús Mestre Campi
Molts veïns i veïnes del barri, amb més de 60 anys, segurament encara recorden l’autobús de dos pisos que circulava amunt i avall del carrer Balmes, de la línia L que anava de la plaça Palau fins a Kennedy. A finals dels anys vint es van comprar alguns d’aquest tipus d’autobús a la ciutat, però amb la guerra van desaparèixer tots. Amb la postguerra i davant l’escassetat de vehicle de transport públic, l’Ajuntament de Barcelona va encarregar l’any 1948 a l’empresa anglesa AEC, 50 xassissos del model Aclo 410 (el típic autobús de dos pisos de Londres), i les carrosseries es van muntar als tallers Cardi i Escoriaza, de Saragossa. D’aquesta manera, entre 1948 i el 1965, diverses línies de la ciutat – entre elles la del carrer Balmes- van comptar amb els Aclo 410, que tenien una escala d’accés al segon pis, on hi havia 33 seients, mentre que a la planta inferior podien viatjar 27 persones assegudes.
A la fotografia hi ha una fusió entre una fotografia actual i una d’antiga del reporter gràfic Pérez de Rozas, conswervada a l’Arxiu Fotogràfic de Barcelona (AFB), en el lloc on, el 7 de febrer de 1961, un autobús Aclo va patir un accident amb un cotxe privat. L’indret és al carrer Balmes entre l’actual Ronda de General Mitre i el carrer del Putxet. Es veuen pocs canvis, però cal dir que encara no s’havia obert la Ronda i, com es veu a la fotografia antiga, encara hi ha solars sense construir a la part dreta de la imatge.
Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha restaurat un d’aquests autobusos de dos pisos, que el va presentar en l’edició del 2011 del ral·li d’Autobusos Clàssics Barcelona-Caldes de Montbui. El vehicle ha passat a formar part de les peces d’exhibició de la Fundació TMB, que ja compta amb 60 vehicles històrics del transport públic de Barcelona restaurades, entre elles un tramvia PCC Washington 1631 i un autobús Chausson 59.