Publicitat

L’autobús de dos pisos del carrer Balmes

spot_img

Publicat el 11.3.2017 9:30

Abans i ara

Fotografia: Javier Sardá; text: Jesús Mestre Campi

Molts veïns i veïnes del barri, amb més de 60 anys, segurament encara recorden l’autobús de dos pisos que circulava amunt i avall del carrer Balmes, de la línia L que anava de la plaça Palau fins a Kennedy. A finals dels anys vint es van comprar alguns d’aquest tipus d’autobús a la ciutat, però amb la guerra van desaparèixer tots. Amb la postguerra i davant l’escassetat de vehicle de transport públic, l’Ajuntament de Barcelona va encarregar l’any 1948 a l’empresa anglesa AEC, 50 xassissos del model Aclo 410 (el típic autobús de dos pisos de Londres), i les carrosseries es van muntar als tallers Cardi i Escoriaza, de Saragossa. D’aquesta manera, entre 1948 i el 1965, diverses línies de la ciutat – entre elles la del carrer Balmes- van comptar amb els Aclo 410, que tenien una escala d’accés al segon pis, on hi havia 33 seients, mentre que a la planta inferior podien viatjar 27 persones assegudes.

Publicitat
Fotografia: Pérez de Rozas – AFB

A la fotografia hi ha una fusió entre una fotografia actual i una d’antiga del reporter gràfic Pérez de Rozas, conswervada a l’Arxiu Fotogràfic de Barcelona (AFB), en el lloc on, el 7 de febrer de 1961, un autobús Aclo va patir un accident amb un cotxe privat. L’indret és al carrer Balmes entre l’actual Ronda de General Mitre i el carrer del Putxet. Es veuen pocs canvis, però cal dir que encara no s’havia obert la Ronda i, com es veu a la fotografia antiga, encara hi ha solars sense construir a la part dreta de la imatge.

Publicitat

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha restaurat un d’aquests autobusos de dos pisos, que el va presentar en l’edició del 2011 del ral·li d’Autobusos Clàssics Barcelona-Caldes de Montbui. El vehicle ha passat a formar part de les peces d’exhibició de la Fundació TMB, que ja compta amb 60 vehicles històrics del transport públic de Barcelona restaurades, entre elles un tramvia PCC Washington 1631 i un autobús Chausson 59.

Fotografia de Javier Sardá

Notícies relacionades

100 anys d’una catàstrofe ferroviària del Tren de Sarrià

El 9 d'abril de 1925 van morir 26 persones i va haver-hi 87 ferits greus: tot i la catàstrofe, es va elogiar l’ajuda dels veïns de Sarrià i dels metges del dispensari

El Jardí 115, març de 2025

https://diarieljardi.cat/wp-content/uploads/2025/04/El-Jardi-115_Marc25_0403.pdf

Ferida de gravetat una jove en caure d’un balcó d’Avenir després de ser agredida per la seva parella

Els Mossos detenen dos homes de 52 i 57 anys per intent d'homicidi i lesions

El Jardí 114, febrer 2025

https://diarieljardi.cat/wp-content/uploads/2025/03/ElJardi114_Febrer25_0402.pdf
spot_img

La Biblioteca Clarà tanca uns mesos per obres de millora

A partir del 28 d'abril començarà la reforma de la façana, la zona d'accés i el sistema de ventilació

Les ressenyes de la Casa Usher per Sant Jordi 2025

Una tria de lectures que han agradat a la llibreria de Galvany en els últims temps, ideals per regalar en el dia més bonic de l'any pels catalans

Sant Jordi 2025 a Sarrià-Sant Gervasi

Durant el mes d'abril i a principis de maig, les entitats i els comerços organitzen una extensa programació d'activitats

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí