Publicitat

L’autobús de dos pisos del carrer Balmes

spot_img

Publicat el 11.3.2017 9:30

Abans i ara

Fotografia: Javier Sardá; text: Jesús Mestre Campi

Molts veïns i veïnes del barri, amb més de 60 anys, segurament encara recorden l’autobús de dos pisos que circulava amunt i avall del carrer Balmes, de la línia L que anava de la plaça Palau fins a Kennedy. A finals dels anys vint es van comprar alguns d’aquest tipus d’autobús a la ciutat, però amb la guerra van desaparèixer tots. Amb la postguerra i davant l’escassetat de vehicle de transport públic, l’Ajuntament de Barcelona va encarregar l’any 1948 a l’empresa anglesa AEC, 50 xassissos del model Aclo 410 (el típic autobús de dos pisos de Londres), i les carrosseries es van muntar als tallers Cardi i Escoriaza, de Saragossa. D’aquesta manera, entre 1948 i el 1965, diverses línies de la ciutat – entre elles la del carrer Balmes- van comptar amb els Aclo 410, que tenien una escala d’accés al segon pis, on hi havia 33 seients, mentre que a la planta inferior podien viatjar 27 persones assegudes.

Publicitat
Fotografia: Pérez de Rozas – AFB

A la fotografia hi ha una fusió entre una fotografia actual i una d’antiga del reporter gràfic Pérez de Rozas, conswervada a l’Arxiu Fotogràfic de Barcelona (AFB), en el lloc on, el 7 de febrer de 1961, un autobús Aclo va patir un accident amb un cotxe privat. L’indret és al carrer Balmes entre l’actual Ronda de General Mitre i el carrer del Putxet. Es veuen pocs canvis, però cal dir que encara no s’havia obert la Ronda i, com es veu a la fotografia antiga, encara hi ha solars sense construir a la part dreta de la imatge.

Publicitat

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha restaurat un d’aquests autobusos de dos pisos, que el va presentar en l’edició del 2011 del ral·li d’Autobusos Clàssics Barcelona-Caldes de Montbui. El vehicle ha passat a formar part de les peces d’exhibició de la Fundació TMB, que ja compta amb 60 vehicles històrics del transport públic de Barcelona restaurades, entre elles un tramvia PCC Washington 1631 i un autobús Chausson 59.

Fotografia de Javier Sardá
[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

Festa Major de Sant Gervasi – la Bonanova 2025: el programa amb totes les activitats

Del 5 al 15 de juny la plaça de la Bonanova s'omple de cultura popular, música, activitats infantils, àpats populars i espectacles per a tots els públics

Així era Sarrià-Sant Gervasi al segle XX

La sèrie "Recapturant" explica l'evolució del districte a través de la fotografia històrica

La “Desfilada diversa” de la Fundació ESMEN reivindica i empodera la moda inclusiva

L'acte, celebrat el 25 d'abril, ha estat la cloenda de la Setmana Cultural organitzada per la Universitat Blanquerna-URL

100 anys d’una catàstrofe ferroviària del Tren de Sarrià

El 9 d'abril de 1925 van morir 26 persones i va haver-hi 87 ferits greus: tot i la catàstrofe, es va elogiar l’ajuda dels veïns de Sarrià i dels metges del dispensari
spot_img

Temps de cireres, temps de lectura

Amb la calor i les vacances també tornen els matins a la piscina, les tardes llargues i el temps per llegir: aquí tens les recomanacions literàries de la Casa Usher

L’Ajuntament tanca la porta a la proposta veïnal per la Buenos Aires: només podrà ser allotjament temporal d’emergència

La plataforma de Vallvidrera en defensa de la Casa insisteix que la normativa que permet el doble ús: assistencial i dotacional

Les crítiques al pacte d’inversions del PSC-ERC copsen el Consell Plenari: “Paper mullat”

El veïnat reclama més refugis climàtics, no retirar el sistema de porta a porta a Sarrià, millores en la mobilitat i, un cop més, aturar el pipicà a Doctor Hahnemann

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

[adrotate banner="15"]