Publicitat
spot_img

L’avinguda del Tibidabo des del Putxet

Publicat el 12.1.2017 9:26

Abans i ara

Fotografia: J. Sardá; text: J. Mestre

Durant les primeres dècades del segle XX, la falda nord-oest del Putxet per sobre el carrer de Marmellà, que era el carrer que més s’endinsava cap al cim del turó, va ser un lloc cobejat pels fotògrafs per prendre vistes d’una part de la ciutat que registrava un creixement singular: l’avinguda del Tibidabo. En aquest vial, a partir de 1900 quan el doctor Andreu va iniciar la seva urbanització, un any darrere l’altre hi apareixia una torre nova… que semblava que volia fer la competència a les que s’havien construït anteriorment. Totes volien ser la més bonica, la més gran o la més original. I als grans arquitectes barcelonins del moment (Enric Sagnier, Josep Puig i Cadafalch, Joan Rubió i Bellvé, Adolf Ruiz Casamitjana, entre molts altres) se’ls obrien grans oportunitats creatives, que no van desaprofitar. I els fotògrafs s’enfilaven cada any a les faldes del turó per registrar les novetats.

Postal de 1920

Hi ha una pila de fotografies i de postals que ens ho mostren. N’hem escollides dues que es van prendre des de llocs molt similars, entorn d’on ara hi ha el gimnàs Putxet Sport i l’Espai Putxet. No s’hi veu el mateix: una és d’abans de 1910 i l’altra, la postal, d’uns anys posteriors. I la fotografia actual mostra que aquesta preciosa vista sobre l’avinguda del Tibidabo i, en general, de la falda de Collserola, s’ha perdut. I el responsable no és l’edifici del DIR, encara que ho pugui semblar, sinó els edificis del carrer Marmellà que fan una mena de mur. No només anem perdent edificis antics emblemàtics, sinó també les perspectives del paisatge.

Fotografia d’Àngel Toldrà Viazo – Arxiu Fotogràfic de Catalunya
spot_img
spot_img
[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

El Jardí 119, juliol de 2025

https://diarieljardi.cat/wp-content/uploads/2025/06/El_Jardi_119_Juliol25_ok.pdf

El Jardí 118, juny de 2025

https://diarieljardi.cat/wp-content/uploads/2025/06/El-Jardi_118_Juny25_ok.pdf

El Jardí 116, abril de 2025

https://diarieljardi.cat/wp-content/uploads/2025/06/El_Jardi_116_Abril25.pdf

El Club Tennis Barcino acull un homenatge pòstum als tenistes Joan Aguilera i Roberto Vizcaíno

L'acte ha reunit a amics i professionals del sector en una trobada emotiva
spot_img

Nadal 2025 a Sarrià-Sant Gervasi

Aquest desembre i gener, el Districte es torna a omplir de màgia amb una àmplia programació d’activitats nadalenques que ompliran places, carrers, centres cívics i equipaments dels sis barris

Quan Nadal em torna a trobar 

El relat de Maria Àngels Viladot

Retrat del carrer Saragossa a través de les seves botigues als anys 30

El clàssic colmado petit i atapeït; la farmàcia amb els bolados, el sucre candi i els remeis casolans; o la lleteria, amb els matons i les merengues, la bravada de vaca, el munt d’estris per servir la llet i la imatge de la quitxalla fent giravoltar la lletera plena pel carrer

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí