15.3 C
Sant Gervasi
| Dilluns 30 de novembre de 2020 |

Les ambulàncies, els nous taxis per a l’Hotel Catalonia 505

Aquest Hotel Salut acull persones que no tenen la opció de tancar-se a casa, perquè conviuen, per exemple, en un espai de 40 metres amb la família

Societat

Sergi Alemany

Divendres 4 de setembre. Dotze del migdia. Al carrer Muntaner, al barri de la Bonanova, l’Hotel Catalonia Barcelona 505 obre les portes durant un instant fugaç i força excepcional en l’últim mig any. Acaben d’arribar dues persones vestides amb roba d’estiu i carregades amb una maleta cadascuna d’elles. No són turistes. Tampoc les ha traslladat un taxi fins a la porta. Ho ha fet una ambulància. Són positius per covid-19 amb símptomes lleus, detectats a la ciutat. A partir d’aquí s’activa un protocol sanitari per allotjar-los en quarantena en una habitació de l’hotel durant uns 10 o 14 dies.

“Sortosament, molta gent pot fer el confinament a casa, però no tothom.” Marta Alamany, directora de l’Hotel Catalonia Barcelona 505

L’Hotel Catalonia Barcelona 505, a la cantonada del carrer Muntaner amb Sant Màrius, és des del 10 d’agost un espai dedicat al confinament temporal per a totes aquelles persones contagiades de covid-19 que per diferents raons no poden fer l’aïllament al seu domicili perquè posarien en risc altra gent. Es tracta d’una proposta del Consorci Sanitari de Barcelona en col·laboració amb el Gremi d’Hotels, que durant l’esclat de la pandèmia ja van treballar junts per oferir hotels medicalitzats a la ciutat davant el col·lapse als hospitals.

Una auxiliar d’infermeria preparada per rebre un pacient © Elena Bulet

En aquest cas, l’hotel disposa de 96 habitacions habilitades en vuit plantes, però ara mateix només s’utilitzen les dues primeres. “Estem disposats a col·laborar fins que ens necessitin. Veurem si amb l’arribada del fred augmenten els casos”, apunta la seva directora, Marta Alamany. Ara mateix, l’ocupació és encara relativament baixa: 20 persones allotjades. Ens tornem a situar a les dotze del migdia, quan han arribat dos ingressos nous. Pocs minuts després, n’han arribat dos més vestits amb bata blava d’hospital. En aquest cas, sense maleta amb roba de recanvi. Sense el més bàsic. És per això que l’hotel els rep i els deriva a l’equip d’infermeria i de treball social. A la tarda està previst que es donin quatre altes a l’hotel, el mateix número d’ingressos d’aquest matí.

 “Tot el que és brut entra per davant de l’hotel i tot el que és net surt per darrere.”  Marta Alamany, directora 

Als qui arriben de nou a l’hotel els espera una porta tancada, que només s’obre quan la persona de seguretat i tres auxiliars d’infermeria s’han col·locat els equips de protecció individual. S’ha decidit tancar l’entrada per evitar que en algun moment de traspàs entre zona neta i zona bruta (de covid 19) pugui entrar algun veí del barri, sobretot els majors de 65 anys. Després d’una atenció individual d’uns minuts al vestíbul per fer una exploració mèdica, revisar l’historial i signar l’ingrés voluntari a l’hotel, el pacient és conduït a través d’un ascensor fins a la planta on té una habitació assignada. Totes les precaucions són poques.

Dues infermeres fent ús de l’ascensor © Elena Bulet

“Les habitacions no estan tancades per seguretat, però saben que no han de sortir.” Edgar, infermer del CAP Adrià especialitzat en residències i domicilis

Totes les persones que s’allotgen a l’hotel ho fan derivades des del Servei Català de la Salut. Aquí només ingressen pacients sense un gran poder de contagi  i que no tenen la opció física de tancar-se a casa, perquè conviuen, per exemple, en un espai de 40 metres amb la família. L’hotel no està pensar per a una atenció hospitalària, però sí per a uns mínims. “És un hotel, però quan arriben i veuen que s’han de tancar en una habitació, tampoc s’ho passen bé”, recorda l’infermer del CAP Adrià, l’Edgar.

“Els sanitaris tenim el costum de tenir a la gent molt vista i amb les mascaretes i EPIs és tot molt impersonal.” Edgar, infermer 

Al llarg d’un sol dia, sorgeixen moltes angoixes per part de gent que no sap què passarà amb la seva vida després de 10 dies tancada en una habitació d’hotel. Per això, una treballadora social els fa un seguiment i estableix els criteris per a la sortida.

Una auxiliar d’infermeria preparant la rebuda d’un ingrés © Elena Bulet

“Quan es fan cribratges massius a la ciutat, entra molta més gent a l’hotel.” Marta Alamany, directora

La pacient més gran que ha tingut l’Hotel Catalonia fins ara té 72 anys. Va donar positiu i viu sola en un pis on dorm al sofà perquè té llogades totes les habitacions. D’entre els pacients que s’han hagut d’allotjar a l’hotel hi ha de tot, també famílies senceres amb nens i algun veí puntual del districte, tot i que la majoria arriben des d’altres barris de la ciutat. En el cas dels infants, l’hotel va decidir fer una recollida de joguines al barri i també els han fet arribar alguns dibuixos. 

“La gent (els clients de l’hotel) ve a ser feliç a la ciutat, i en aquest cas venen persones a confinar-se.” Marta Alamany, directora

“La nostra tasca, ara, ha de ser atendre aquestes carències que tenen certes persones i que viuen a la mateixa ciutat, a tres parades de metro”, afegeix la Marta. Són persones que en el dia a dia i treballant dins l’hotel el personal no veu.

La recepeció de l’Hotel Catalonia Barcelona 505 © Elena Bulet

Fes-te subscriptor

Et vols comprometre amb el periodisme de proximitat, rigorós i cooperatiu? Fes-te subscriptor per només 5€ al mes i passa a formar part de la comunitat El Jardí

Publicitat
Publicitat

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.