Publicitat

Montserrat Torrent fa una interpretació màgica amb el nou orgue de Sant Vicenç

Concert d'orgue a Sant Vicenç de Sarrià

spot_img

Publicat el 19.12.2019 9:47

Cultura

Jesús Mestre

En aquests dies que abunda la “màgia”, es va poder gaudir d’una interpretació a l’orgue certament màgica. Va ser el diumenge 15 de desembre, a l’Església Sant Vicenç de Sarrià, i la protagonista va ser Montserrat Torrent, una excepcional organista nascuda l’any 1926. La gran pantalla de vídeo instal·lada a l’església permet seguir al detall els moviments de les mans i peus dels organistes pels diversos teclats de l’orgue. I, en el cas de Torrent, era impressionant observar com les mans d’una persona de 93 anys podien moure’s amb tanta agilitat entre les infinites tecles d’un instrument tan complex. I que la música aconseguís tanta qualitat.

Publicitat

Albert Blancafort, el constructor de l’orgue, va presentar a la seva padrina i va fer un esbós biogràfic, on va destacar la relació entre Montserrat Torrent i el seu pare, Gabriel Blancafort, que els anys cinquanta van anar a diverses ciutats d’Europa per aprofundir en els estudis d’orgue, sobretot a París. Torrent va aconseguir reconeixement internacional l’any 1967, quan se li atorgà un dels premis més valorats en el món de la música clàssic, el Gran Prix du Disque “Charles Cross”, per un disc dedicat al compositor barroc Joan Cabanilles, el “Bach català”, editat el 1965.

Publicitat

Torrent va interpretar un total de nou peces en el concert, sobretot barroques (Couperin, la Chaconne in F de Fischer, Walther, Johann S. Bach), tot i que potser va ser la Pastoral op. 19 de César Flanck la més destacada. També cal mencionar un tema contemporani de Jesús Guridi, Variaciones sobre un tema vasco (1948). I, com a punt final, una extraordinària interpretació del Noël del compositor barroc Louis Claude Daquin. Per preparar el concert, Torrent va anar cada dia de la setmana anterior a Sant Vicenç per assagar amb l’orgue. Al final del concert, quan va baixar per saludar al públic que omplia l’església, va confessar que “potser ha arribat l’hora de deixar de tocar en públic”. Esperem que aquest propòsit es posposi una mica, i poder veure una vegada més la màgia d’aquestes velles però àgils mans flotant pels teclats de l’orgue.

Montserrat Torrent ©Ramon Ripoll Perales

Els propers concerts

Encara queden dos concerts més del cicle inaugural, tots dos d’orgue i trompeta, els dies 19 de gener i 2 de febrer de l’any vinent. Vista la qualitat dels dos primers, segur que seran també de gran interès. També serà una nova oportunitat per fer noves aportacions econòmiques, ja que cal acabar de pagar l’orgue. Fins al moment s’ha pagat bona part del seu cost, però cal acabar aquesta campanya que s’ha pogut fer amb l’aportació de molta gent. I encara queden tubs de l’orgue per apadrinar!

Notícies relacionades

El Jardí 115, març de 2025

https://diarieljardi.cat/wp-content/uploads/2025/04/El-Jardi-115_Marc25_0403.pdf

El Jardí 114, febrer 2025

https://diarieljardi.cat/wp-content/uploads/2025/03/ElJardi114_Febrer25_0402.pdf

Concert dels “valsos Boston” de Clifton Worsley en el centenari de la seva mort

L'Acadèmia Barcelona Concertante acull un homenatge conduït pel musicòleg Joan Montón

El Jardi 113, gener de 2025

https://diarieljardi.cat/wp-content/uploads/2025/02/El_Jardi_113_gener2025.pdf
spot_img

El fajol i la guixa

Dos aliments que al llarg dels anys s'han utilitzat en temps de gana i penúria: l'article de Fra Valentí Serra de Manresa

A Sarrià el temps també és or

"Als CAPs existeix un sistema telefònic pervers que permet tenir el client esperant ser atès molt més temps del que seria raonable": l'opinió de Miquel Saumell

El Santuari Sant Antoni de Pàdua inaugura l’exposició benèfica “L’art amb València”

La mostra, que compta amb obres d'Antoni Tàpies, es podrà visitar fins al 10 de maig a Santaló

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí