11 C
Sant Gervasi
| Dimecres 25 de novembre de 2020 |

Montserrat Torrent fa una interpretació màgica amb el nou orgue de Sant Vicenç

Concert d'orgue a Sant Vicenç de Sarrià

Jesús Mestre
Historiador, especialitzat en la història de la ciutat de Barcelona. Director de la revista L'Avenç els anys 1988 i 1989, i de Plecs d'Història Local des de 1989 fins al 1997. Com editor, he coordinat obres col·lectives com ara el Diccionari d'Història de Catalunya (1992), l'Atles d'Història de Catalunya (1995), entre altres, publicades a Edicions 62. Col·laboro en la constitució de l'Associació Cultural Casa Orlandai, de la que vaig ser el primer president, el 2007. He escrit els llibres L'Abans. Barcelona Vila de Sarrià, recull gràfic 1874-1975 (2012) i Sant Gervasi de Cassoles (2013). El 2014 vaig fundar El Jardí, aventura en què persisteixo

Cultura

Jesús Mestre

En aquests dies que abunda la “màgia”, es va poder gaudir d’una interpretació a l’orgue certament màgica. Va ser el diumenge 15 de desembre, a l’Església Sant Vicenç de Sarrià, i la protagonista va ser Montserrat Torrent, una excepcional organista nascuda l’any 1926. La gran pantalla de vídeo instal·lada a l’església permet seguir al detall els moviments de les mans i peus dels organistes pels diversos teclats de l’orgue. I, en el cas de Torrent, era impressionant observar com les mans d’una persona de 93 anys podien moure’s amb tanta agilitat entre les infinites tecles d’un instrument tan complex. I que la música aconseguís tanta qualitat.

Albert Blancafort, el constructor de l’orgue, va presentar a la seva padrina i va fer un esbós biogràfic, on va destacar la relació entre Montserrat Torrent i el seu pare, Gabriel Blancafort, que els anys cinquanta van anar a diverses ciutats d’Europa per aprofundir en els estudis d’orgue, sobretot a París. Torrent va aconseguir reconeixement internacional l’any 1967, quan se li atorgà un dels premis més valorats en el món de la música clàssic, el Gran Prix du Disque “Charles Cross”, per un disc dedicat al compositor barroc Joan Cabanilles, el “Bach català”, editat el 1965.

Torrent va interpretar un total de nou peces en el concert, sobretot barroques (Couperin, la Chaconne in F de Fischer, Walther, Johann S. Bach), tot i que potser va ser la Pastoral op. 19 de César Flanck la més destacada. També cal mencionar un tema contemporani de Jesús Guridi, Variaciones sobre un tema vasco (1948). I, com a punt final, una extraordinària interpretació del Noël del compositor barroc Louis Claude Daquin. Per preparar el concert, Torrent va anar cada dia de la setmana anterior a Sant Vicenç per assagar amb l’orgue. Al final del concert, quan va baixar per saludar al públic que omplia l’església, va confessar que “potser ha arribat l’hora de deixar de tocar en públic”. Esperem que aquest propòsit es posposi una mica, i poder veure una vegada més la màgia d’aquestes velles però àgils mans flotant pels teclats de l’orgue.

Montserrat Torrent ©Ramon Ripoll Perales

Els propers concerts

Encara queden dos concerts més del cicle inaugural, tots dos d’orgue i trompeta, els dies 19 de gener i 2 de febrer de l’any vinent. Vista la qualitat dels dos primers, segur que seran també de gran interès. També serà una nova oportunitat per fer noves aportacions econòmiques, ja que cal acabar de pagar l’orgue. Fins al moment s’ha pagat bona part del seu cost, però cal acabar aquesta campanya que s’ha pogut fer amb l’aportació de molta gent. I encara queden tubs de l’orgue per apadrinar!

Fes-te subscriptor

Et vols comprometre amb el periodisme de proximitat, rigorós i cooperatiu? Fes-te subscriptor per només 5€ al mes i passa a formar part de la comunitat El Jardí

Publicitat
Publicitat

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.