Publicitat

L’estació inferior del funicular del Tibidabo

spot_img

Publicat el 29.1.2016 9:30

abans i ara

Vista de l'estació inferior del Funicular de Vallvidrera a principis del segle XX, segons una postal de l'època. A la imatge destacada, el mateix indret a l'actualitat. Fotografia de Javier Sardá
Vista de l’estació inferior del Funicular de Vallvidrera a principis del segle XX, segons una postal de l’època. A la imatge destacada, el mateix indret a l’actualitat.
Fotografia de Javier Sardá

Fotografia: J. Sardá; text: J. Mestre
L’any 1901 es va inaugurar el funicular del Tibidabo, que va quedar connectat a la ciutat, al mateix moment, pel Tramvia Blau. Va ser una iniciativa molt agosarada de Salvador Andreu, el doctor de les “pastilletes” contra la tos que tenia la casa i el laboratori al passeig de Sant Gervasi cantonada amb Folgueroles. Mitjançant l’empresa Tibidabo SA, on Andreu va reunir un selecte grup de grans empresaris de la ciutat (Arnús, Roviralta, Muntades, etc.), va dissenyar l’avinguda del Tibidabo on molts s’hi van fer grans torres, i el funicular que arribava fins al cim de Collserola. El motiu era donar l’oportunitat als barcelonins de tenir un accés fàcil fins a la muntanya on poder respirar aires més nets i saludables.
L’operació immobiliària era innovadora per l’època, ja que també va preveure al detall els sistemes de transport per arribar fins al Tibidabo, amb la creació d’una nova línia de tramvia i el famós funicular. Davant de l’estació, es va condicionar una àmplia esplanada que de seguida va tenir molt d’interès dels visitants: hi havia unes vistes excel·lents sobre la ciutat i també de la muntanya. Ben aviat, tal com mostra la postal de 1905, s’hi van establir restaurants amb terrassa, com l’Estevet, amb molta anomenada.
En la fotografia actual, l’indret manté les mateixes característiques i s’ha preservat de l’especulació exagerada. Ara hi ha més bars i excel·lents restaurants, també amb terrasses, d’on es gaudeix vistes privilegiades de la ciutat.

[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

Festa Major de Sant Gervasi – la Bonanova 2025: el programa amb totes les activitats

Del 5 al 15 de juny la plaça de la Bonanova s'omple de cultura popular, música, activitats infantils, àpats populars i espectacles per a tots els públics

Així era Sarrià-Sant Gervasi al segle XX

La sèrie "Recapturant" explica l'evolució del districte a través de la fotografia històrica

La “Desfilada diversa” de la Fundació ESMEN reivindica i empodera la moda inclusiva

L'acte, celebrat el 25 d'abril, ha estat la cloenda de la Setmana Cultural organitzada per la Universitat Blanquerna-URL

100 anys d’una catàstrofe ferroviària del Tren de Sarrià

El 9 d'abril de 1925 van morir 26 persones i va haver-hi 87 ferits greus: tot i la catàstrofe, es va elogiar l’ajuda dels veïns de Sarrià i dels metges del dispensari
spot_img

El carrer de Ballester: història, curiositats i present

En els darrers anys, en convertir-se en un carrer de plataforma única i prioritat per als vianants, s’hi ha pacificat el trànsit i els edificis històrics que encara restaven es mostren en la seva esplendor

L’Ajuntament impulsa quatre noves estacions de Bicing a Sarrià–Sant Gervasi

El servei de bicicleta pública arriba a 8.000 bicicletes i amplia cobertura en zones altes de la ciutat

Els partits polítics de Sarrià-Sant Gervasi fan balanç en l’equador del mandat

Després de dos anys d'alcaldia de Jaume Collboni, els consellers de Junts, PP, PSC, BComú i ERC miren al passat i fan propostes de futur

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

[adrotate banner="15"]