Publicitat

L’estrella de Betlem

spot_img

Publicat el 13.2.2017 16:00

Bellesguard

Esteban Galindo

Aprofitant aquestes dates nadalenques i després de les noves dades aportades al II Congrés Internacional de Gaudí, en l’article que ara es presenta es relaciona un vitrall de la torre Bellesguard amb l’estel de Nadal. En aquesta ocasió ens endinsem en el meravellós i complicat món de la simbologia a partir d’un finestral que Gaudí va situar a la façana de la torre. El propi autor va voler que aquest fos un element destacat i primordial, no només per col·locar-ho a la façana principal, sinó també per la seva mida i la seva forma, aconseguint que es convertís en una de les icones de la casa i únic en tota la seva obra posterior.

Publicitat

Vista des del carrer, la finestra presenta a la seva part superior una forma molt significava amb cinc lòbuls, tenint folrats els arcs amb rajoles del color “blau Barcelona” de Gaudí, amb un estel al centre de cada rajola, simulant la visió d’un cel nocturn. A la part inferior de la finestra, Gaudí va col·locar cinc esglaons, segurament per fer la funció de fornícules, és a dir, un espai on poder posar figures com podrien ser les que formen part de la nativitat, tal com va fer posteriorment a la façana del naixement de la Sagrada Família.

Publicitat

Quan ens apropem a l’entrada de la casa, al fixar-nos en els vitralls, ressalta una figura sobre el pla principal. Es tracta d’un estel de vuit puntes dobles, feta a partir de vidres de colors que li atorga una forma tridimensional tot transmetent la sensació d’un estel en moviment, un astre que surt de la façana i deixa una cua al seu darrere, semblant al de l’estel de Nadal. Aquesta forma tant especial, fa que juntament amb la resta de vidres de la finestra, ofereixin cap a l’interior de la casa un espectacle de llums i colors que van mutant a la vegada que els rajos de sol de la tarda van incidint sobre el finestral. Recordar que segons els evangelis, l’astre els va aparèixer als Reis Mags per l’oest, coincidint amb l’orientació de la façana de la torre. Per tant, si sumen l’estel amb les figures de la nativitat, és plausible pensar que Gaudí volia traslladar-nos mentalment a la imatge del pessebre nadalenc molt present a casa nostra, i més, si la relacionem amb la verge Maria, ja que sobre la porta d’entrada a la casa i el finestral esmentat, trobem en un excel·lent treball de forja la frase “Ave Maria Puríssima sens pecat fou concebuda” acompanyada de dos estels de vuit puntes, un d’ells amb el rastre de la seva cua, una imatge que segur Gaudí va poder veure al cel a la primavera de 1910, amb el pas del cometa Halley per Barcelona.

Però la simbologia d’aquesta magnífica finestra no s’acaba aquí. Una vegada dins de la torre, s’aprecia que a l’interior del vitrall, a tall de decoració trobem tres sèries de vuit cercles. El número vuit és un altre dels grans elements simbòlics de la torre Bellesguard, especialment relacionat amb la figura geomètrica de l’octàgon, però aquest serà un tema per un altre article.

 

[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

Festa Major de Sant Gervasi – la Bonanova 2025: el programa amb totes les activitats

Del 5 al 15 de juny la plaça de la Bonanova s'omple de cultura popular, música, activitats infantils, àpats populars i espectacles per a tots els públics

Així era Sarrià-Sant Gervasi al segle XX

La sèrie "Recapturant" explica l'evolució del districte a través de la fotografia històrica

La “Desfilada diversa” de la Fundació ESMEN reivindica i empodera la moda inclusiva

L'acte, celebrat el 25 d'abril, ha estat la cloenda de la Setmana Cultural organitzada per la Universitat Blanquerna-URL

100 anys d’una catàstrofe ferroviària del Tren de Sarrià

El 9 d'abril de 1925 van morir 26 persones i va haver-hi 87 ferits greus: tot i la catàstrofe, es va elogiar l’ajuda dels veïns de Sarrià i dels metges del dispensari
spot_img

Jesuïtes Sant Gervasi i el Casal Sant Ildefons: una aliança transformadora a través del TR i el voluntariat

La proposta educativa combina l’aprenentatge acadèmic amb el compromís social, permetent que els estudiants col·laborin setmanalment amb diferents entitats del barri i la ciutat

Josep Carner, un poeta excels dins un rostre inacabat

Va instal·lar-se a Sarrià l'any 1914, en una torre llogada al carrer de Pomaret; va publicar alguns poemes en el butlletí de l'Orfeó Sarrianenc i a La Cònsola, revista impulsada per J.V.Foix

Neix una associació a Collserola per situar la creativitat al centre de la vida veïnal

Collserola Creativa ja compta ja amb 32 socis i fa una crida a la participació per seguir construint una oferta cultural col·lectiva i arrelada al territori

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

[adrotate banner="15"]