Cultura
Les ressenyes de la Casa Usher
La trajectòria de l’autora gallega Miriam Reyes s’ha consolidat recentment amb l’obtenció del Premi Nacional de Poesia per la seva obra Con (La Bella Varsovia, 2024). Aquest poemari s’erigeix en una arquitectura conceptual que utilitza la sonoritat i el ritme per acompanyar el lector a través de les etapes d’un amor, el seu trencament i la posterior reconstrucció personal. Reyes escriu des de la nuesa del cos i la consciència, concebent el cos no només com a espai de l’amor i el desig, sinó com a pensament, eina, territori de revolta i acció. La seva intel·ligència lingüística commou i pensa, explorant els marges i centrant-se en les dimensions de les relacions amb l’altre, participant en la conversa pública sobre els vincles i allò que és mutu. Tot plegat emmarcat en un feminisme basat en la llibertat i la denúncia de qualsevol dominació.
Recentment, Reyes ha fet el salt a la narrativa amb la seva primera novel·la, La edad infinita (Tránsito, 2025), una obra autobiogràfica. A la novel·la, l’autora utilitza la tercera persona per parlar de la nena que va ser, un exercici de dissociació necessari per prendre distància de la mateixa biografia.
La veu narradora s’adreça a un enigmàtic «tu» que es revela com el seu país d’acollida: Veneçuela. La novel·la és una commovedora carta d’amor a la Veneçuela que la va rebre, com una mare que l’abraça quan més sola se sent. Hi descriu amb dolor la crisi econòmica i l’esclat de la violència. Som testimonis de la formació d’una consciència i una personalitat, des del moment que arriba a Caracas amb vuit anys sense referències. Un dels temes centrals és la idea que el llenguatge conforma el món que habitem, com anomenar les coses, el lèxic institucional o familiar, construeix realitats diverses. Aquesta etapa formativa va ser tan decisiva que, a la seva partida, la personalitat de Reyes, ja forjada, esdevé incapaç de reinventar-se una tercera vegada.
L’autora ens acompanyarà a la sessió del club de lectura que farem a Casa Usher el dilluns 17 de novembre sobre aquesta novel·la.







