Societat
Carme Rocamora
Un conjunt d’entitats aplegades sota el nom ‘Plataforma Bici Augusta’ s’ha unit per aconseguir recolzament ciutadà i reclamar a l’Ajuntament de Barcelona un carril bici a Via Augusta, entre la Diagonal i la plaça Borràs, abans de l’any 2023.
Aquesta plataforma, que neix després que el Consell Plenari del Districte aprovés una proposició d’ERC per desenvolupar aquest projecte, valora positivament que la via institucional hagi recollit la demanda veïnal, però reclama que esdevingui realitat en els propers mesos.
Entre les entitats impulsores hi ha la plataforma Sarrià Respira, l’AMPA de l’Institut Menéndez y Pelayo, l’Associació Cultural Casa Orlandai, l’Associació de Veïns del Farró i de Sarrià o el Centre Excursionista els Blaus, en un total de 12 col·lectius.
En un manifest, Bici Augusta destaca que en un moment què l’emergència climàtica i la qualitat de l’aire són unes de les preocupacions més importants a la ciutat, és important que l’Ajuntament es comprometi a implementar el projecte de carril bici com a projecte executable abans de la data que fixen. La primera de les accions de l’entitat serà una bicicletada el 19 d’abril.
La proposta que tenen és reduir dos dels sis carrils de la via per fer un carril bici lateral en cadascun dels sentits, i resalten la importància de fer-ho encara més en un dels districtes escolars i universitaris de més alta densistat del món, que supera els límits anuals de diòxid de nitrogen.
Pacificar i enverdir voreres
També aposten per la reivindicació de pacificar i enverdir les voreres de la Via Augusta, amb accions com fer aparcaments de motos a la calçada, donant prioritat al transport públic i a les zones de càrrega i descàrrega del comerç, i enverdint així com connectant Sarrià amb Les Planes fent ciclable els Túnels de Vallvidrera.
“Pertoca reduir emissions, reduint l’espai públic segrestat pel vehicle particular, i augmentant les infraestructures ciclables a la ciutat. La reivindicació d’un carril bici comporta posar l’urbanisme i la ciutat al servei de les persones. La Zona de Baixes emissions és el camí, però calen mesures més clares i contundents, com estan aplicant Londres i París, i com va aplicar ja fa molts anys Copenhaguen”, apunten en el manifest.
Així mateix, alerten que la contaminació perjudica la salut dels habitants: “La contaminació de l’aire va causar més de 400 morts a Barcelona durant el 2018. Nosaltres, els habitants de Barcelona, no mereixem les autopistes urbanes d’entrada i de sortida al costat de les cases, les escoles, els hospitals, les feines i les botigues”, insisteixen.