Societat
Ariadna Cotén – Assemblea 15M Sarrià-St. Gervasi
Fa unes setmanes es va fer la presentació de la plataforma Zer0port, que està integrada pels principals moviments i entitats socials i ecologistes de la ciutat i de l’àrea metropolitana. En el seu manifest la plataforma exigeix aturar els plans d’ampliació de l’activitat i de les infraestructures del port i l’aeroport, alhora que demana la definició immediata de plans de reducció de línies de vols i rutes de transport marítim.
El decreixement és l’únic camí per a assolir els objectius de reducció d’emissions dels gasos amb efecte d’hivernacle que estableix la Unió Europea i la Llei catalana de canvi climàtic, les quals fixen una reducció d’emissions d’aquests gasos per a l’any 2030 del 40% respecte a l’any base (1990). El fet que el Port i l’Aeroport tinguin la consideració d’infraestructures “bàsiques” no ha de ser excusa perquè no s’incorporin a l’esforç de reduir els impactes de l’activitat humana a la biosfera, com més tard o d’hora hauran de fer tots els sectors socioeconòmics.
Però a l’hora d’analitzar els impactes del Port i l’Aeroport, no ens hem de centrar només en les emissions, ja que cal tenir en compte l’impacte directe en el territori d’aquestes infraestructures, amb afectacions nefastes sobre el medi, producció d’ingents quantitats de residus i partícules contaminants i generació d’una enorme contaminació lumínica i sonora.
La plataforma també demana la declaració de Xarxa Natura 2000 a tot l’àmbit del Parc Agrari del Baix Llobregat
No oblidem que aquestes infraestructures han destruït el seu entorn immediat, arrasant la línia natural de costa i valuosos espais naturals, que són font de biodiversitat, i espais agraris, que han estat tradicionalment el rebost de l’àrea metropolitana. Aquests espais aporten múltiples beneficis ambientals, socials i econòmics en tota l’àrea metropolitana, i ajuden a atenuar els efectes del canvi climàtic. En aquest sentit, la plataforma també demana la declaració de Xarxa Natura 2000 a tot l’àmbit del Parc Agrari del Baix Llobregat, ampliant-la a nous espais singulars d’alt valor ambiental com l’antiga llera del riu Llobregat i el seu àmbit marí, i, alhora, la reparació dels danys ambientals i socials causats fins ara per aquestes infraestructures.
Zer0port exigeix així mateix que s’eliminin els privilegis fiscals i els subsidis de l’activitat del Port i l’Aeroport (hi ha exempcions a l’impost de combustible, els vols internacionals no paguen IVA i es donen grans subvencions a les dues infraestructures amb l’excusa de la permanència dels llocs de treball, que no s’acaba complint, entre d’altres) perquè incorpori els costos socioambientals que genera, per així poder reinvertir aquests ingressos en la millora de modes de mobilitat més sostenibles i en el foment de sectors econòmics més justos. No podem seguir basant l’economia de la ciutat en una indústria turística fonamentada en un model de creixement infinit i que implica un gran consum de recursos energètics així com una elevadíssima petjada ecològica. Una indústria que també comporta impactes socials greus com l’expulsió de veïnes, l’especialització laboral en un sector especialment precari, la tematització de la ciutat i la destrucció del teixit comercial de proximitat, la saturació de l’espai urbà i del transport públic, etc.
A més, no és gens recomanable centrar l’economia de la ciutat en un sol sector com el turístic, que pot deixar de ser estratègic en qualsevol moment, especialment en moments de crisi, tal com estem veient aquests mesos amb la crisi sanitària que patim, i que obligatòriament ho deixarà de ser per raons de sostenibilitat. Hem d’abandonar l’esquer de la pèrdua de llocs de treball del sector turístic i promoure la diversificació de l’economia amb la generació de sectors més justos socialment i ambientalment.
En aquests moments, pot semblar que en plena emergència sanitària i d’aturada de l’economia i l’activitat no tingui cap sentit una ampliació del Port i l’Aeroport, però s’ha d’alertar que, quan s’acabi aquest període, es tornaran a promoure aquests projectes expansionistes. Projectes que responen als interessos curtterministes dels capitals financers internacionals que operen les decisions d’AENA i de Port de Barcelona i que formen part del seu consell d’administració i accionariat, i que en cap moment actuaran a favor de l’interès general, sinó procurant augmentar els seus beneficis i que anticipen el ja conegut capitalitzar els beneficis i socialitzar les pèrdues.
I si hi ha una emergència que no s’aturarà en els pròxims anys serà l’emergència ecològica global. Mentre que a Londres s’ha prohibit l’ampliació de l’Aeroport de Heathrow per raons ambientals basant-se en els Acords de París contra el canvi climàtic, en el nostre país seguim immersos en una espiral de creixement on tot s’hi val i que posa els beneficis d’uns pocs per damunt dels interessos i drets d’una gran part de la població.
Cal un canvi radical de paradigma, i l’única manera d’assolir els objectius ambientals fixats per a l’any 2030 passen pel decreixement, no per les enganyoses estratègies d’economia verda o desenvolupament sostenible, perpetuadores del sistema econòmic que ens han portat a la situació d’emergència ecològica i climàtica actual. Així com el creixement infinit és impossible en un planeta finit, en una Barcelona finita el creixement del Port i de l’Aeroport és una gran absurditat.