Publicitat

Mereixem viure en ciutats més saludables, per Max Cahner

"En el cas del carril bici a la Via Augusta, es veu l'individualisme extrem amb el qual s'aborden aquests temes, amb una gran incapacitat de pensar més enllà dels casos particulars"

Publicitat

Opinió

Max Cahner (Barcelona en Comú)

Aquests darrers dies estem assistint a un intens debat entorn de la mobilitat de la Via Augusta, a causa de les obres del carril bici que entrarà en funcionament al llarg de les setmanes vinents. En plena època preelectoral, tot un seguit de candidatures busquen fer-se notar en un tema tan seriós com és el model de mobilitat de la ciutat de Barcelona, obviant el rigor i la complexitat que mereix.

Crec que ningú pot qüestionar que el canvi climàtic obliga a totes les grans ciutats a replantejar la seva mobilitat cap a pràctiques més sostenibles. Això implica canviar hàbits adquirits i genera resistències, sobretot de la part més privilegiada com és la indústria automobilística. Sense entrar a valorar el nivell d’arguments absurds, com ara afirmar que ets millor o pitjor persona si agafes el vehicle privat, el que s’observa en les diverses afirmacions és l’individualisme extrem amb el qual s’aborden aquests temes, amb una gran incapacitat de pensar més enllà dels casos particulars. Cap argument en termes col·lectius.

La ciutat de Barcelona ja fa 8 anys que fa un canvi en la seva mobilitat, cosa que les dades comencen reflectir. És la ciutat de l’Estat que menys fa servir el vehicle privat per anar a treballar o estudiar, segons l’Institut Nacional d’Estadística, amb un 24% en enfront del 40% que té la ciutat de Madrid.

Sovint, la ciutadania, els partits i els opinadors obvien que existeix una sentència del Tribunal de Justícia de la Unió Europea contra l’estat espanyol per incomplir la directiva europea sobre la qualitat de l’aire a les ciutats de Barcelona i Madrid. A la sentència s’insta a prendre mesures dràstiques i urgents per a reduir la contaminació atmosfèrica.

La implantació durant els últims anys del model Superilla, amb les pacificacions de carrers, i la Zona de Baixes Emissions té resultats clars: avui creuen la ciutat 65.000 cotxes menys al dia que el 2015. Això vol dir que el trànsit global a la ciutat s’ha reduït un 11%, i que gràcies a totes les mesures preses, la contaminació per NO2 s’ha reduït un 30% des del 2015. Com deia l’Oriol Nel·lo, d’aquí a uns anys, les crítiques desaforades que avui reben els projectes de reducció de la contaminació i l’ús de l’automòbil ens semblaran forassenyades.

Per tot això, tornant a la qüestió del carril bici de la Via Augusta, des de Barcelona en Comú, no solament no traurem cap carril bici, sinó que ens comprometem a continuar ampliant la xarxa de carrils bici creant una malla d’infraestructura ciclista segura i confortable, especialment la que dona accés als centres educatius i que connecti tot el districte amb la resta de la ciutat i també amb Vallvidrera, a través del túnel de serveis. Mereixem viure en ciutats més saludables. No podem fer marxa enrere.

Notícies relacionades

Augmenta l’ús del carril bici de la Via Augusta

"Falta molt per fer: gran part de la ciutadania no té un pàrquing adequat de bicicleta a casa o a la feina, els punts d’ancoratge a la via pública són escassos en algunes zones i no hi ha continuïtat de carril segregat en molts recorreguts": l'opinió de la plataforma Bici Augusta

S’inicien les obres d’urbanització de la part superior de la Via Augusta

Les reformes s’allargaran fins al juliol i dotaran l’espai de nou paviment i enllumenat

Sarrià-Sant Gervasi aprova impulsar un projecte per cobrir la Via Augusta, a proposta de Junts

Tots els partits voten a favor de la iniciativa excepte el govern, que la qualifica de "poc creïble"

La Porta a un espai públic

La porta a un espai públic
spot_img

Una guia per temps de bolets

Josep Maria Vidal i Fina Comas publiquen un llibre sobre 25 bolets, la seva descripció, qualitats i com cuinar-los

Curiositats i història del carrer de Francolí

El carrer ha canviat molt del seu aspecte tradicional, s’hi han edificat nombroses cases modernes i en queden poques d’antigues

Adrià Plazas ja és a Barcelona: així l’han rebut després d’estar detingut a Israel

L'activista del Sindicat d'Habitatge de Cassoles, que va estar embarcat en els vaixells de la Flotilla, rep l'escalf de 400 persones a l'aeroport del Prat

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

No hi ha articles per mostrar