Societat
Carme Rocamora, John McAulay
El nou carril bici a la Via Augusta, en contra del que interessadament algunes veus puguin apuntar, no respon a la voluntat d’una administració en concret, sinó que és una reivindicació d’entitats i personalitats que es van començar a organitzar ara fa tres anys sota el nom de la Plataforma Bici Augusta. Entre les 12 plataformes del districte de Sarrià-Sant Gervasi que inicialment van impulsar el projecte, hi ha Sarrià Respira, l’AMPA de l’Institut Menéndez y Pelayo, l’Associació Cultural Casa Orlandai, l’Associació de Veïns del Farró i de Sarrià o el Centre Excursionista els Blaus. Abans de tot això, ERC ja havia portat al plenari una proposta que va ser aprovada per construir aquesta infraestructura com a impuls d’una futura mobilitat sostenible, i els republicans han estat al costat de les reivindicacions de la plataforma en tot moment.
A la plataforma Bici Augusta els va moure l’emergència climàtica, i va ser així que van iniciar una lluita per aconseguir que l’Ajuntament escoltés les seves reivindicacions. Des de llavors s’han fet bicicletades, lectures de manifestos, accions a les xarxes socials, intervencions en els espais de participació, i generant sinergies amb altres iniciatives com el bicibús de Sarrià, el primer de Barcelona, per cert. Però això no és tot. La plataforma també va moure fitxa vehiculant la seva proposta a través dels pressupostos participatius de la ciutat: el carril bici va ser el projecte guanyador -d’una votació on podien participar totes les persones majors de 14 anys- d’entre 16 projectes finalistes a Sarrià-Sant Gervasi.
Després de tota aquesta persistència, finalment el juny del 2020 van començar les obres del primer tram de carri bici a la Via Augusta, entre l’avinguda Diagonal i l’avinguda Riera de Cassoles, en un camí de “no retorn” segons va dir el regidor de Sarrià-Sant Gervasi, Albert Batlle. Recentment, el dilluns 17 d’abril es va inaugurar simbòlicament el segon tram, un curt recorregut que va de l’avinguda de la Riera de Cassoles fins a la plaça Molina. A partir d’ara, l’objectiu és creuar Balmes i continuar amb les obres del carril bici fins a gairebé tocar la ronda de Dalt.

Les obres en marxa en diversos trams han provocat la pèrdua d’un carril de circulació de vehicles. Només han passat uns dies i els efectes d’aquest canvi per als cotxes en una de les primeres artèries de la ciutat ja mostra els primers efectes: les crítiques dels usuaris de cotxes. Principalment, ha fet bullir l’olla una piulada a Twitter del periodista Pere Mas, que ha assenyalat a la xarxa les dificultats que té per traslladar-se de Matadepera a l’avinguda Francesc Macià en cotxe per culpa del carril bici: “23 minuts per fer 2,5 quilòmetres del primer semàfor a RAC1, consum 8,2. Felicitats als cracks que han reduït Via Augusta de 3 a 2 carrils, sou uns genis“, ha exclamat.
La queixa de Pere Mas ha rebut alguns suports a les xarxes. L’usuari Pepe Isern ha criticat que s’està expulsant “la gent i famílies” amb accions com aquesta. “Estan fent de Barcelona una ciutat pijoecològica per la foto, els turistes i la gent amb calés“. El president de Convivencia Cívica Catalana, Ángel Escolano, també hi ha volgut dir la seva, ironitzant que “al final s’haurà d’entrar a Barcelona en ruc“. Fora de Twitter, l’alcaldable del Partit Popular, Daniel Sirera, ja va advertir en un debat electoral aquest dilluns que traurà el carril bici “durant la primera setmana de mandat” si guanya els comicis. El seu predecessor, Josep Bou, ja va carregar contra la implantació d’una via pedalable al carrer de Ganduxer el 2019.
Alternatives amb transport públic
Però la majoria de respostes a la piulada del periodista han estat per celebrar la creació del carril bici. Un usuari li ha demanat que busqui alternatives. “La ciutat on viuen 1,6 milions de persones ha de ser disenyada per a la gent que viu en un xalet a 40 quilòmetres“, ha dit amb sarcasme. També se li ha assenyalat que l’objectiu de les obres és afavorir els desplaçaments en transport públic. “I no que ens empudeguis la ciutat amb els teus fums i ganes d’arribar amb cotxe fins a la cadira del despatx”. Un altre usuari li ha dit que potser no ha escollit “el millor mitjà per arribar a la feina”, mentre que encara una altra persona ha proposat “posar-li un helicòpter des de Matadepera“.

I és que hi ha alternatives viables per fer aquest recorregut sense haver d’entrar a Barcelona amb cotxe. A l’estació d’FGC Terrassa Nacions Unides, com també a d’altres al llarg de la corona metropolitana, hi ha un aparcament d’enllaç on es pot deixar el cotxe i fer el recorregut fins a la capital en tren. Una opció que triga aproximadament el mateix temps, i que ajuda a resoldre la problemàtica de la contaminació. De fet, en el manifest de la Plataforma Bici Augusta, les entitats promotores del carril recorden que “pertoca reduir emissions, reduint l’espai públic segrestat pel vehicle particular, i augmentant les infraestructures ciclables a la ciutat”. D’aquesta manera, asseguren, s’aconsegueix posar la ciutat “al servei de les persones”.