Política de barri
Carme Rocamora (@CarmeCRS)
Aquests dies s’ha presentat als consells de barri el Pla de Mobilitat del Districte, en el que es prioritza el fer una ciutat per a les persones i treure els vehicles privats de la ciutat, fet que suposaria més zones verdes i pacificació de carrers. Les queixes dels veïns respecte a la proposta han anat sobretot en la línia de reclamar primer una millora del transport públic i després treure el vehicle privat. La idea de les ‘superilles’, tampoc ha estat massa ben rebuda, possiblement per la fama que es va guanyar la del Poblenou en els seus inicis.
Què en penseu els consellers?
Pol Lliró
Un cop tancada la ronda de consells de barri del districte de Sarrià – Sant Gervasi on s’ha presentat el Pla de mobilitat del districte, arriba el moment del balanç. Malauradament des del Grup Municipal Demòcrata n’hem de fer una valoració negativa, ja que el pla no ha comptat amb el procés participatiu necessari ni tampoc dóna resposta concreta als principals problemes de mobilitat del districte. Entre moltes altres qüestions, seguim sense conèixer com quedaran els sentits de circulació del tram superior del carrer Balmes, tampoc s’ha rebut cap proposta per solucionar els problemes de mobilitat de la zona sud de Galvany, com el bus de barri, ni sabem quines mesures es prendran per resoldre la problemàtica que hi ha al districte amb l’aparcament de motos. Només ha fet falta assistir a les sis sessions dels consells de barri (per cert, el regidor Asens no n’ha assistit a cap) per copsar el descontentament dels veïns amb el pla de mobilitat presentat.
Oscar Ramírez
Als diferents consells de barri del districte s’està presentant el Pla de Mobilitat de Sarrià-Sant Gervasi amb l’objectiu d’assolir una mobilitat segura, sostenible, equitativa i eficient.
Malgrat compartir els objectius del Pla de Mobilitat, aquest recupera un model de mobilitat i urbanisme basat en les premisses del Pla de Mobilitat Urbana 2013-2018, al que des del Grup Municipal del PP en el seu dia no vam donar el nostre suport perquè consideràvem que es tractava d’un model que es traduirà en la reducció substancial de la capacitat viària i que tindrà com a resultat la congestió del trànsit, així com conseqüències negatives en els indicadors ambientals de la ciutat.
A més, entenem que és un model clarament contrari a la mobilitat privada, que magnifica les externalitats negatives dels cotxes i les motos, però que en cap cas ha tingut en compte els aspectes positius que aporten a la ciutat, entre els quals destaquem: la competitivitat, l’autonomia i la flexibilitat que aporta a la mobilitat i als ciutadans
Pedro Miret
“Ens fiquen un trolleybus en un carrer estret, els carrils bici són autèntiques etapes pirinenques del Tour de França, criminalitzen el vehicle privat i no tots tenim un Cayenne ni volem un carril Cayenne, necessitem autobusos de barri, el Govern no ens escolta…”. Aquestes paraules, que són de veïns, les compartim també nosaltres, el Grup de Ciutadans al districte.
Apostem totalment per un servei públic de transports eficaç i de qualitat, apostem per la major freqüència de les línies, sobretot en els horaris d’entrada i sortida de col·legis, i que puguin arribar a tots els racons del districte (i de la ciutat), necessitem majors inversions i la finalització de la L9 del metro. Apostem també pels vehicles nets, també per les bicicletes (però no de forma indiscriminada i amb poca lògica), pels nous sistemes de transport que sorgeixen contínuament…
Però tot això comptant sempre amb la complicitat i el consens dels veïns. No es pot ni s’ha de governar sense escoltar.
Preveiem una tardor calenta i “congestionada”.
Guillem Casals
Celebrem el Pla, malgrat és evident que arriba tard, perquè és producte d’un exhaustiu anàlisi. El principal responsable dels nivells de contaminació és el trànsit i cal regular-lo, millorar la mobilitat i potenciar el transport públic. També el petit comerç del districte es veuria afavorit per unes àrees menys denses i més caminables. En aquest sentit, ens sembla bé generar àrees de centralitat, però agrairíem concreció. Ens sembla bé que a Galvany es pensi en els entorns del Mercat, però si té visió de futur també ho hauria de fer amb espais com Can Ferrer. Compartim l’anàlisi que no pot ser que carrers com Madrazo, Pàdua, Ballester o Escipió siguin carrers bypass, però cal concretar què s’hi farà. Entenem, també, que els entorns del Parc del Putxet cal que es repensin, i cal situar l’espai de Manacor, 1 (amb els jardins i la casa gran inclosos) com a àrea central del barri. Així, com al barri de la Bonanova, tot i que evidentment ens sembla bé que es plantegi fer-ho al Mercat de Sant Gervasi, entenem que hi manca la connexió amb la Biblioteca Joan Maragall i Vil•la Florida, on els tres espais (amb les places properes) haurien de servir de zona de trobada, de comerç de proximitat i teixit veïnal. Per últim, cal lamentar que malgrat es comenta que cal connectar els equipaments, no es concreta en un bus del barri que connecti Galvany i el Farró amb el CAP Adrià.
Joan Manel del Llano
A Sarrià – Sant Gervasi la mobilitat en vehicles motoritzats privats representa el 36% dels desplaçaments, a la ciutat, el 26%; i hi ha un excessiu trànsit en els entorns escolars. Així mateix, Barcelona supera els límits de contaminació atmosfèrica que marquen l’OMS i la UE, i correm el risc de rebre sancions europees per aquest fet, perquè la ciutadania, sobretot gent gran i infants, en pateix greument i directa les conseqüències. Aquestes i altres raons ens han impulsat a redactar per primer cop el pla de mobilitat del districte, mesura prioritària del nostre govern emmarcada en el pla de mobilitat de ciutat. És fruit d’un intens treball col·lectiu, en què trobar l’equilibri entre les línies generals del pla de ciutat i totes les valuoses aportacions/demandes veïnals ha estat tot un repte. Es tracta d’una eina indispensable per guiar l’estratègia futura de mobilitat al districte, afrontar les situacions descrites amb les màximes garanties i avançar cap a un districte més saludable i sostenible.