Publicitat
spot_img

Què implica portar uniforme?

El debat sobre l’uniforme a les escoles encara es manté actiu. Ambdues perspectives defensen fermament la seva visió, que resumim en aquestes dues columnes

Publicat el 3.11.2018 9:00

La Mirada Jove

La contrapartida de @elenabulet 

Contribueix a la igualtat

Els defensors de l’uniforme argumenten que evita les diferències entre alumnes, sovint generades per les marques de roba. Les tendències de la moda poden arribar a ser molt cruels entre infants i crear discriminacions.

Publicitat

L’uniforme permet situar tothom en un mateix pla “estètic”, ja que la vestimenta és comuna. A més, facilita l’estalvi de diners a les famílies, que no necessiten tanta varietat de roba. Una altra de les raons per defensar l’uniforme és la de generar un sentiment de pertinença al centre, a la comunitat. Aquest fet facilita la integració dels infants en el grup.

Si bé la majoria de centres amb uniforme són privats, també hi ha iniciatives com la de l’Escola Màrius Torres, a l’Hospitalet. Un altre centre és l’Escola Goya de Terrassa, que el 2017 va establir un uniforme unisex pels seus alumnes. Es tracta d’un polo blanc, una dessuadora blava i uns texans.

Dificulta l’expressió personal

Ara bé, no tot el que implica portar uniforme són avantatges. La vestimenta és un element creador d’identitat. Quan impedim als infants escollir la seva roba, estem negant la seva personalitat. Per què no poden expressar-se, ser creatius, originals, sentir que el que vesteixen els representa? Per què totes les persones han d’anar iguals?

Trobo molt encertada la reflexió que feia una lectora de El Periódico, que en una carta el 2017 explicava que el problema està “a l’hora de distingir entre igualtat i homogeneïtat”. Si considerem que l’uniforme elimina les desigualtats, escrivia, assenyalem “la igualtat com a refutadora del pluralisme, la tolerància i la diversitat”. I precisament són aquests valors els que les institucions educatives pretenen fomentar.

Les diferències entre alumnes també s’observen en elements com les sabates o la motxilla. Així que encara que establim una vestimenta comuna, no eliminem totalment les desigualtats. A més, tampoc acaba sent una vestimenta comuna, perquè sovint nens i nenes tenen uniformes diferents.

spot_img
spot_img
[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

Els alumnes de Sarrià-Sant Gervasi, els que menys van a l’escola caminant o en bicicleta

Al mateix temps, el districte ocupa el tercer lloc en el rànquing d'exposició al soroll de trànsit a Barcelona

“Busquem l’Aitana i l’Alexia del futbol botons”: el nou esport català que vol entrar a les escoles

Un esport intergeneracional inspirat en el Barça de les Cinc Copes aspira a entrar a les aules de Sarrià-Sant Gervasi

Les 10 escoles de Sarrià-Sant Gervasi on es regula el trànsit a l’entrada i la sortida

Un onzè centre educatiu, l'Escola Italiana, inicia aquest abril una prova pilot d'un mes per afegir-se als entorns escolars protegits

Comença la preinscripció escolar a I3 i 1r d’ESO per al curs 2024-2025: baixen les ràtios

A Sarrià-Sant Gervasi es manté la mateixa oferta de centres públics i concertats per Infantil 3 i 1r d'ESO que en el curs present
spot_img

Arrenca el concurs del cartell de la Festa Major de Sant Gervasi 2026

Les obres es poden presentar fins al 15 de febrer; s'han de lliurar en format digital per a impressió en quadricromia (4 colors) i han de fomentar els valors cívics  i culturals de la festivitat

El duc: curiositats i característiques

És la més grossa de les nostres rapinyaires nocturnes, resident i ben distribuïda arreu del territori, sobretot en ambients mediterranis de baixa i mitja muntanya

Una exposició a la Fundació Rocamora tanca els actes del 150è aniversari del naixement d’Isabel Llorach

La mostra, comissariada per Javier Baladia, té lloc del 12 de desembre de 2025 al 12 de febrer de 2026

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí