Publicitat

Què implica portar uniforme?

El debat sobre l’uniforme a les escoles encara es manté actiu. Ambdues perspectives defensen fermament la seva visió, que resumim en aquestes dues columnes

spot_img

Publicat el 3.11.2018 9:00

La Mirada Jove

La contrapartida de @elenabulet 

Contribueix a la igualtat

Publicitat

Els defensors de l’uniforme argumenten que evita les diferències entre alumnes, sovint generades per les marques de roba. Les tendències de la moda poden arribar a ser molt cruels entre infants i crear discriminacions.

Publicitat

L’uniforme permet situar tothom en un mateix pla “estètic”, ja que la vestimenta és comuna. A més, facilita l’estalvi de diners a les famílies, que no necessiten tanta varietat de roba. Una altra de les raons per defensar l’uniforme és la de generar un sentiment de pertinença al centre, a la comunitat. Aquest fet facilita la integració dels infants en el grup.

Si bé la majoria de centres amb uniforme són privats, també hi ha iniciatives com la de l’Escola Màrius Torres, a l’Hospitalet. Un altre centre és l’Escola Goya de Terrassa, que el 2017 va establir un uniforme unisex pels seus alumnes. Es tracta d’un polo blanc, una dessuadora blava i uns texans.

Dificulta l’expressió personal

Ara bé, no tot el que implica portar uniforme són avantatges. La vestimenta és un element creador d’identitat. Quan impedim als infants escollir la seva roba, estem negant la seva personalitat. Per què no poden expressar-se, ser creatius, originals, sentir que el que vesteixen els representa? Per què totes les persones han d’anar iguals?

Trobo molt encertada la reflexió que feia una lectora de El Periódico, que en una carta el 2017 explicava que el problema està “a l’hora de distingir entre igualtat i homogeneïtat”. Si considerem que l’uniforme elimina les desigualtats, escrivia, assenyalem “la igualtat com a refutadora del pluralisme, la tolerància i la diversitat”. I precisament són aquests valors els que les institucions educatives pretenen fomentar.

Les diferències entre alumnes també s’observen en elements com les sabates o la motxilla. Així que encara que establim una vestimenta comuna, no eliminem totalment les desigualtats. A més, tampoc acaba sent una vestimenta comuna, perquè sovint nens i nenes tenen uniformes diferents.

[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

Els alumnes de Sarrià-Sant Gervasi, els que menys van a l’escola caminant o en bicicleta

Al mateix temps, el districte ocupa el tercer lloc en el rànquing d'exposició al soroll de trànsit a Barcelona

“Busquem l’Aitana i l’Alexia del futbol botons”: el nou esport català que vol entrar a les escoles

Un esport intergeneracional inspirat en el Barça de les Cinc Copes aspira a entrar a les aules de Sarrià-Sant Gervasi

Les 10 escoles de Sarrià-Sant Gervasi on es regula el trànsit a l’entrada i la sortida

Un onzè centre educatiu, l'Escola Italiana, inicia aquest abril una prova pilot d'un mes per afegir-se als entorns escolars protegits

Comença la preinscripció escolar a I3 i 1r d’ESO per al curs 2024-2025: baixen les ràtios

A Sarrià-Sant Gervasi es manté la mateixa oferta de centres públics i concertats per Infantil 3 i 1r d'ESO que en el curs present
spot_img

El teixit social i cultural de Sarrià es mobilitza per Can Raventós

Amb una cercavila festiva, el veïnat insisteix a l'Ajuntament que ha d'aconseguir la permuta total perquè la finca esdevingui un refugi climàtic i casa de cultura popular

L’AV Bonanova celebra el 50è aniversari amb un concert

L'Orquestra Simfònica Vozes amenitzarà la celebració de la plataforma veïnal, que enguany també serà reconeguda amb la Medalla d'Honor de Barcelona

Com afronta Barcelona la protecció del litoral davant del canvi global?

Els canvis al litoral de Barcelona, que han permès un major ús per part dels ciutadans i han millorat la biodiversitat, també han fet la costa urbanitzada més vulnerable

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

[adrotate banner="15"]