Societat
Natalia Avellan
- Front comú d’escoles de Sarrià: cal acabar amb l’hegemonia del vehicle privat i promoure la mobilitat sostenible
- Aprovada la constitució d’una Taula de Mobilitat Escolar de Sarrià-Sant Gervasi
El darrer Informe de Salut de Barcelona, publicat el desembre de 2024 per l’Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB), apunta que, l’any 2021, els alumnes de Sarrià-Sant Gervasi són els que menys es varen desplaçar a l’escola caminant o en bicicleta. El percentatge de mobilitat escolar activa, que genera clars beneficis per a la salut infantil, va ser del 42% al districte. Mentre que a Sant Andreu, el districte que lidera la llista, va ser del 84%. Aquesta dada es relaciona amb l’hegemonia del vehicle privat a Sarrià-Sant Gervasi, la qual cosa situa al districte en la tercera posició en el rànquing d’exposició al soroll de trànsit, segons el mapa estratègic de soroll de Barcelona del 2022 al 2027, publicat pel mateix informe.
La Taula de Mobilitat Escolar al districte
Agafant aquestes dades, cal tenir en compte que Sarrià-Sant Gervasi és un dels districtes amb més densitat de centres educatius d’Europa. Concretament, Sarrià és el barri que compta amb una densitat més alta d’escoles a Catalunya: cada dia es desplacen més de 40.000 alumnes a les hores d’entrada i sortida dels centres. També venen molts alumnes que no són residents al districte, el que ajuda a explicar aquestres xifres. Alhora és un dels districtes de la ciutat amb menys desplegament de carrils bici. A la seva orografia complicada, amb moltes costes, se li suma l’existència d’una xarxa de transport públic que no respon a les necessitats escolars i unes infraestructures de mobilitat centrades en el vehicle motoritzat.
És per tot això que, el juny del 2022, diversos membres de la comunitat educativa del districte van decidir unir-se per constituir la Xarxa de la Mobilitat Escolar de Sarrià. L’entitat, formada pels representants de 14 centres educatius de Sarrià, té la voluntat de lluitar per una mobilitat més sostenible.
La primera demanda concreta de la xarxa va ser la petició al Districte de Sarrià-Sant Gervasi de la creació d’una Taula de Mobilitat Escolar, formada per entitats, associacions i grups polítics amb representació al districte. La proposició, presentada per ERC, es va aprovar el mes de maig de 2024, amb el vot a favor de tots els partits polítics, excepte el de Vox.
Resultats favorables en relació amb l’habitatge al districte
La qüestió de l’habitatge –una problemàtica latent que travessa la ciutat– també copsa una bona part de les gràfiques proporcionades a l’Informe de Salut de Barcelona. Els resultats extrets de les dades de 2023 destaquen Sarrià-Sant Gervasi com el districte on es produeix menys amuntegament. Tal com detallen, es considera una situació d’amuntegament greu quan una llar compta amb menys de 15 m2 per persona, el que es genera principalment a Ciutat Vella i Nou Barris.
Igualment en relació amb les condicions d’habitatge, l’estudi mostra els percentatges de l’any 2021, els quals situen a Sarrià-Sant Gervasi en la tercera posició a la llista de districtes amb menys problemes de goteres i humitats a les llars, seguit de Sant Martí i les Corts. A més, el 2021 Sarrià-Sant Gervasi també era el tercer districte amb un percentatge més alt d’ascensors als habitatges (87,4%), després de les Corts (95,1%) i l’Eixample (94,7%).
Finalment, l’any 2022, el segon districte de la ciutat amb una esperança de vida més alta i una taxa de mortalitat més baixa en ambdós sexes va ser Sarrià-Sant Gervasi, després de les Corts.