Educació
El Jardí
T’imagines una classe on tots els alumnes aprenguin sols? Quin paper hi tindria el mestre? És la doble pregunta que s’ha formulat el centre Kumon a Sant Gervasi aprofitant que aquest dissabte 27 de novembere se celebra el Dia del Mestre o Professor. Kumon vol posar en relleu la manera en què els seus professionals aconsegueixen desenvolupar en els alumnes un aprenentatge autodidacta: fer que, mitjançant els exemples i la reflexió, siguin capaços d’aprendre per ells mateixos i gaudir de la sensació tan motivadora de dir: “Ho he aconseguit”.
En aquest sentit, el mètode Kumon comporta una filosofia d’aprenentatge molt diferent a la d’altres mètodes, tal com assegura la directora i orientadora del centre de Galvany, Laia Santanach.
“La nostra feina com a educadors no és emplenar els infants de coneixements com si fossin caixes buides, sinó animar-los perquè vulguin aprendre, que gaudeixin aprenent i que siguin capaços d’estudiar qualsevol cosa que vulguin o necessitin en el futur”. Així és com s’expressava Toru Kumon, creador i primer mestre d’aquest mètode d’aprenentatge.
En l’actualitat, el professorat de Kumon proporciona als infants l’orientació necessària perquè puguin fer els exercicis per ells mateixos. “D’aquesta manera aprenen a enfrontar-se a reptes nous alhora que reforcen la seva autoestima, confiança i motivació, i desenvolupen el seu potencial”, assegura Santanach. “El nostre objectiu és aconseguir, com abans, que l’alumne no ens necessiti per aprendre una cosa nova, ni a nosaltres a classe, ni als seus pares a casa”, afegeix. Per aconseguir-ho, els orientadors observen l’evolució de cada alumne i actuen amb orientacions adreçades a millorar la seva actitud davant l’aprenentatge i aplicar els procediments i hàbits més adequats perquè cada cop sigui més autònom i gaudeixi del plaer d’aprendre per ell mateix.