Opinió
Marta Royo
El barri de Sarrià és i continua essent un referent comercial, un espai on el comerç de proximitat no només ofereix productes i serveis, sinó que crea comunitat. Parlem de llocs que formen part de la nostra vida, de la nostra història. Anar a comprar el pa i trobar-te el forner de sempre, entrar a la botiga de roba i que et recordin la talla o seure a una terrassa on et serveixen el cafè tal com t’agrada, abans que ho demanis. Això és Sarrià.
Tot i això, durant els darrers anys, ja prepandèmia, hem vist massa locals tancats, persianes abaixades i una certa sensació de pèrdua d’identitat. Aquell Sarrià de vida, de moviment i de complicitat entre botiguers i veïns s’ha anat esvaint a poc a poc. Però aquest 2025 ha començat amb bones notícies: algunes marques han apostat pel barri, cosa que està ajudant a revitalitzar-lo i a recuperar la seva essència.
Nous negocis amb ànima de barri
Un dels exemples més destacats és l’acadèmia de ball Dance With Me, al carrer Sagrat Cor. Més enllà d’ensenyar passos i coreografies, aquesta acadèmia treballa amb els valors personals, oferint una experiència que va més enllà de l’estètica i que reforça la confiança i l’expressió de cada alumne. Una proposta inclusiva, oberta a tothom, on el ball es converteix en una eina de connexió i creixement personal.
També hem vist renéixer un clàssic: el mític colmado Mestres, tota una institució de Sarrià, que ha reobert amb el nom d’Espai Sarrià a les antigues galeries. Però no és només una botiga: és un espai pensat per al barri, un punt de trobada per als veïns que volen mantenir viva l’essència del comerç tradicional. Un lloc per comprar, però també per xerrar, asseure’s a descansar i compartir una estona amb els de sempre. Un racó que demostra que el comerç de proximitat pot ser molt més que una simple transacció econòmica.
D’altra banda, altres negocis s’han transformat per adaptar-se a noves necessitats. Organic Market ha canviat de nom i ara és Frooty, un supermercat ecològic i de proximitat que continua creient en el consum conscient i sostenible. I no podem oblidar la nova Graneria Mitjavila, que ha ocupat l’espai on abans hi havia el paquistanès de Major de Sarrià. Aquesta graneria reivindica els nostres orígens amb una proposta de venda a granel i de quilòmetre zero, dins de la filosofia slow shop. Un model de negoci que ens recorda la importància de comprar amb cap, de consumir amb responsabilitat i de recuperar els hàbits de sempre amb una mirada posada en el futur.
I, per acabar amb aquestes novetats, parlem d’una obertura esperada per tots: la Biblioteca J.V. Foix. Després d’anys de demandes i expectatives, aquest nou espai cultural ja és una realitat. Però perquè es converteixi en una veritable biblioteca de barri, cal que s’adapti a les necessitats reals dels seus veïns. Confiem que ampliï l’horari i que obri durant el mes d’agost, convertint-se així en un refugi climàtic per aquells que no marxen de Sarrià a l’estiu, especialment la gent gran, cada cop més present al barri durant aquestes dates.
Marques que marxen, marques que vénen
Aquest dinamisme comercial no és nou, però en els darrers anys hem vist canvis més accelerats. I la clau per a la continuïtat d’un negoci a Sarrià no és només el producte o el servei que ofereix, sinó la capacitat de crear una relació amb el barri.
Cada any veiem com alguns negocis emblemàtics de Sarrià tanquen les portes i abaixen les persianes. Alguns no ho fan perquè volen, sinó perquè les condicions econòmiques, lloguers impossibles i canvis d’hàbits de consum els han posat contra les cordes. És trist veure com botigues de tota la vida desapareixen, com aquelles llibreries, pastisseries o merceries que ens han acompanyat durant anys deixen un local buit i silenciós.
Però també hi ha marques que arriben, amb la intenció de quedar-se. I aquí és on entra en joc un aspecte clau: la seva imatge i com es comuniquen amb la comunitat. Perquè en un barri com és Sarrià, no n’hi ha prou amb obrir un negoci. No es tracta només de vendre, sinó de formar part del dia a dia del barri, d’entendre’l i de respectar-lo. Els negocis que triomfen són aquells que saben connectar amb la seva gent, que s’integren i que es converteixen en alguna cosa més que un punt de venda.
El comerç de Sarrià es viu al carrer
En el meu article del mes passat parlava de com no tot passa per les xarxes socials. És cert que el món digital és imprescindible, però el comerç de barri no es pot permetre perdre el vincle amb el carrer. Perquè no és el mateix veure una bona campanya a Instagram que sentir l’olor de cafè acabat de fer o entrar al forn i que et rebin amb un “bon dia Marta, el de sempre”.
Hem de tornar a trepitjar el carrer, a viure’l, a crear experiències que facin que els veïns se sentin atrets per les botigues físiques. Una bona imatge de marca no només és un logotip bonic o un aparador ben dissenyat, sinó una experiència coherent, una història que convida a entrar i a quedar-se. És calidesa, autenticitat i proximitat. Perquè no només compra amb la cartera (ara ja amb el mòbil), sinó també amb el cor.