29.2 C
Sant Gervasi
| Dissabte 13 d'agost de 2022 |
Publicitat

Sarrià, una marca-barri

"Sarrià ho té tot per ser una marca, perquè ja té una identitat pròpia, uns valors i una personalitat única que la diferencia dels altres barris de Barcelona", per Marta Royo Espinet

Publicitat

Opinió

Marta Royo

Marta Royo Espinet

El 4 de novembre es va commemorar el centenari de l’annexió de la vila de Sarrià a la ciutat de Barcelona. Desitjada per uns, no tan desitjada per altres. Sarrià sempre serà recordada per ser la darrera població independent que es va annexionar a Barcelona, ara ha fet un segle exacte. El 1921. Durant aquest segle, els sarrianencs hem estat orgullosos de ser del barri, i avui en dia, encara conservem aquest caràcter proper i de poble, que tant agrada a la resta de barcelonins i altres forans.

Tot i que la història de Sarrià es remunta als segles  XIII i XIV – segons els arxius, al XV ja tenia entitat de vila–, el seu topònim data segons alguns documents de l’any 986. El primer nucli constava de l’església i alguns masos al voltant. Però aquesta societat rural es va anar transformant en urbana cap al segle XVII, quan van fer-se les primeres cases d’estiueig. A primers del segle XX ja es considerava una de les zones més riques dels entorns de Barcelona, un dels motius principals de l’oposició del veïnat a l’adhesió a Barcelona per reial decret.

Publicitat

Hi ha molts motius per enamorar-se de Sarrià: pots trobar tant cases modernistes com cases de poble (velles, no antigues, sinó velles, molt velles) amb edificis avantguardistes, carrers de vianants que mantenen l’encant del poble, places i placetes plenes de vida, botigues de tota la vida on et saben el nom i el cognom, el mercat amb estètica de totxana i les seves 22 vidrieres i la façana piramidal (amb més d’un segle de vida: el 2011 va fer 100 anys) amb molts paradistes que són relleu generacional, alguns de tercera generació, escoles i universitats de primer nivell, amb el parc de l’Oreneta que comunica amb el pulmó de Collserola i, per acabar, amb una amplíssima oferta gastronòmica apta per a tota mena de paladars segons el grau d’exigència i la capacitat de la butxaca.

Tot això és el que fa que el nostre barri tingui entitat pròpia, com tenen les marques. Fins i tot, dels barris o territoris amb personalitat única, alguns experts s’han atrevit a dir-ne marca-ciutat (en aquest cas, marca-barri). Una marca-ciutat (marca-barri) va més enllà de ser una marca turística, un eslògan notori o una identitat visual. Es pot crear o es pot ser. Es tracta que el territori tingui un significat propi, uns valors seus, autòctons, que ajudin a connectar les persones i entitats del lloc en qüestió. 

Publicitat

Perquè la imatge d’una ciutat i d’un territori es pot canviar, construir (o no seria el cas de Bilbao?) o, simplement, com el cas de Sarrià, mantenirL’evolució dels territoris i la relació que tenim amb ells dona pas a una gran oportunitat: passar de ser un escenari a ser el protagonista de l’obra.

Sarrià ho té tot per ser una marca, perquè ja té una identitat pròpia, uns valors i una personalitat única que la diferencia dels altres barris de Barcelona. Torno a repetir el que el fa especial: el veïnat, els locals emblemàtics, els comerços (cada cop menys) de tota la vida, el mercat, les placetes i les terrasses, però sobretot l’essència. Allò que el fa únic, diferent i entranyable. Viure a Sarrià és un orgull i, avui en dia, també un privilegi. 

Marta Royo és publicista, economista i fundadora de Mosaiking Comunicació

Subscriu-t'hi

Et vols comprometre amb el periodisme de proximitat, rigorós i cooperatiu?

PDF per 30€ l'any
PDF + PAPER per 45 € l'any

Publicitat
Publicitat

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.