Política de barri
Carme Rocamora (@CarmeCRS)
El mes passat hi va haver una mobilització per exigir la unió dels tramvies per la Diagonal. Aquesta unió connectaria de manera sostenible i ràpida el Baix Llobregat amb el Besòs, projecte que afectaria també al barri, ja que una part de l’Avinguda Diagonal per on passaria el vehicle és Sant Gervasi.
Aquesta proposta, que suposa grans inversions econòmiques i que inicialment comptava amb el compromís de Barcelona en Comú, ha quedat fora dels pressupostos després que els comuns la retiressin a canvi que el Grup Municipal Demòcrata, contrari a la mesura, s’abstingués a la votació del pressupost per facilitar la seva aprovació (que finalment no s’ha produït). Preguntem als consellers si estan a favor o no d’aquest projecte.
Jordi Martí, regidor president
Apostem pel transport públic sostenible, com avala l’aprovació del Pla de Mobilitat Urbana el 2013. I valorem el tramvia com un mitjà eficaç, però sempre que s’implanti en zones suburbanes, no pel centre. Apostem per la connectivitat de la Diagonal a través de la línia d’autobús elèctric D-30, que el govern Colau no ha volgut impulsar per prioritzar el tramvia. No té cap sentit, però, invertir més de 200 milions d’euros en un mode de transport com el tramvia per la Diagonal quan el bus és 20 vegades més barat i a més és gestionat per un operador públic (TMB) i no per un privat com seria el del tramvia. El tramvia per la Diagonal generaria un efecte barrera que col·lapsaria la mateixa Diagonal i l’Eixample i és un mitjà de transport rígid que afectaria negativament la implantació de la Nova Xarxa de Bus i la circulació pels carrers adjacents, amb l’increment dels nivells de contaminació.
Óscar Ramírez
Considerem que la connexió entre les dues xarxes de tramvia s’ha de deixar en via morta, apostant per una bona xarxa d’autobusos elèctrics i d’alta capacitat, recuperant la línia D30 per la Diagonal i prioritzant la finalització de la Línia 9 de metro. L’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, vol la connexió del tramvia per la Diagonal malgrat l’elevat cost de més de 175 milions d’euros que això suposa, malgrat la falta de consens amb la resta de partits de l’oposició i en contra del resultat de la consulta ciutadana que es va celebrar el 2010, en la qual el 80% va rebutjar el projecte de connexió del tramvia per la Diagonal. Per això rebutgem que el consistori barceloní destini tants milions d’euros per connectar una infraestructura que no és de la seva competència i que va en detriment d’altres inversions per a Barcelona, ja que aquesta és una decisió que és competència de l’Autoritat del Transport Metropolità i que suposaria un caos en la mobilitat que afectaria molt negativament a Sarrià-Sant Gervasi.
Mercè Escofet
La primera qüestió a analitzar és si la connexió del tramvia per la Diagonal millorarà la circulació de Barcelona o, per contra, generarà més embussos. Els estudis existents determinen que la connexió dels tramvies portarà nous passatgers al tramvia, però també identifiquen que la major part d’aquests nous viatgers provenen de les línies d’autobús que se suprimiran i que el nombre de vehicles que deixaran de circular pel centre de la ciutat és percentualment reduït. Així que existeix el dubte raonable… Existeixen moltes inversions pendents, com acabar la Línia 9 de metro, ampliar les rondes, etc. La pregunta és quines inversions s’han d’executar en primer lloc i si el tramvia ha de ser la primera inversió a afrontar. En els pròxims dies des del Grup Municipal Cs, com la resta de partits, hem de donar les nostres conclusions en la comissió oficial de l’estudi del tramvia. Durant la durada de la mateixa ens hem reunit amb totes les entitats interessades, amb l’objectiu de dissenyar la millor solució possible.
Guillem Casals
Entenem que ara, en plenes comissions no-permanents d’estudi de la connectivitat del tramvia per la Diagonal, segurament és el millor moment per treballar i centrar-se en valorar les diferents opcions enlloc de fer grans pronunciaments. És evident, sense anar més lluny, que tenint la L9 potes enlaire i la xarxa bus arribant al final de la seva aplicació, cal que pensem la mobilitat a la ciutat en un sentit ampli. Com hem repetit en diferents ocasions, i entenent la necessitat de reduir la quantitat de cotxes que circulen diàriament per Barcelona, estem a favor del tramvia. Però també entenem que el debat polític és rellevant i per això esperem un major diàleg per part del govern municipal en aquest sentit. Seria interessant que es plantegin calendaris o com es resolen incògnites com la de la gestió —a dia d’avui en mans privades—, i una visió global del model de mobilitat que volem a la ciutat, sabent què passa amb la L9-L10, el Tram, la xarxa de bus i molt més.
Joan Manel del Llano
El Govern municipal pretén enllaçar al més aviat possible les xarxes de tramvia per la Diagonal perquè, connectant 9 municipis i els principals campus universitaris i enllaçant amb línies de metro i FGC, es resoldran les necessitats de mobilitat de milers de persones. La connexió consta des del 2001 al Pla Director d’Infraestructures de la Generalitat, és tècnicament la millor opció, permetria estalviar 64 M€ al finançament del transport públic fins al final de la concessió actual del tramvia i obre la porta a un model d’operació pública. Permetria també redistribuir els busos que avui circulen per la Diagonal pels barris de la ciutat que en tenen més demanda. Finalment, tots els municipis per on circula el tramvia l’han demanat en mocions municipals, perquè és el mitjà de transport més ben valorat per la seva accessibilitat i rapidesa, millora la qualitat de l’aire i és catalitzador de l’activitat comercial perquè té la capacitat d’atreure més gent caminant pels carrers.