Societat
Jesús Mestre
El projecte de la superilla de la Bonanova iniciat pel Govern d’Ada Colau i Jaume Collboni, i presentat per primer cop als veïns el març del 2019, continua avançant fases segons l’últim calendari previst, que confia poder iniciar les obres, o almenys tenir el projecte executiu aprovat, abans de les eleccions municipals. Aquest dilluns es va fer una nova presentació oberta al veïnat -al centre cívic Vil·la Florida- que va servir per anunciar la primera acció transformadora, que consistirà a invertir el sentit de la circulació del carrer Sant Gervasi de Cassoles entre Bisbe Sivilla i Arimon a partir de finals d’aquesta setmana, convertint-lo en sentit mar.
Aquest anunci va generar disparitat d’opinions entre el veïnat, que davant els canvis d’hàbit, és sabut que poden comportar resistència. La proposta de l’Ajuntament, de totes maneres, es va explicar que és reversible i s’avaluarà d’aquí a mig any el resultat del canvi. L’Associació de Veïns de Sant Gervasi de Cassoles proposava invertir el sentit del trànsit al tram superior del carrer, entre la plaça Bonanova i Reus, però des de Mobilitat de l’Ajuntament no ho veuen clar pel gir que haurien de fer els cotxes des del passeig de la Bonanova, massa enganxat a una parada d’autobús.
Fins al moment, el procés de disseny de la superilla de la Bonanova havia tingut un desenvolupament molt positiu, amb molta presència del veïnat i implicació dels principals agents socials: l’AV de Sant Gervasi de Cassoles, Barnavasi, comerços afectats i escoles. Aquesta vegada, però, la sessió va caracteritzar-se per les crítiques, tot i que, entre els veïns, també hi va haver veus ben fermes a favor de la superilla. Una vegada més, els cotxes i els pàrquings van acaparar tot el protagonisme. I quan parlem de cotxes, parlem d’opcions individuals per sobre de solucions col·lectives. De fet, la sala d’actes de Vil·la Florida va començar gairebé plena, però a mitja reunió ja hi havia més llocs buits que ocupats. Tornar a mostrar, per iniciar la sessió, una vegada més totes les diapositives del projecte presentat fins ara, no va fer més que enrarir l’ambient veïnal en un procés participatiu que ja arrossega cinc anys i continua sense un pla executiu ni un pressupost aprovat.
Sens dubte, hauria estat millor anar de cara a barraca i presentar en ferm la decisió de descongestionar/pacificar el carrer Sant Gervasi de Cassoles, l’antic carrer Major de l’antic municipi existent. El sistema que s’acostuma a fer per aconseguir la descongestió del trànsit -es considera que un 40 % del que suporta Sant Gervasi de Cassoles és de vehicles que fan drecera de General Mitre a fins a la plaça Bonanova- és convertir l’indret en una mena de laberint que, en tres o quatre dies els veïns coneguin perfectament i sàpiguen com entrar-hi i sortir-ne sense problemes, mentre que els passavolants perdin el temps i els nervis i, al cap d’un parell de vegades donant voltes pel barri, busquin altres vies per aconseguir arribar al seu destí: la drecera ja no els serveix. Tan difícil era explicar-ho d’aquesta manera? Evidentment, el veí o la veïna sabrà com arribar a la seva plaça de pàrquing sense problemes. Algú en té cap dubte?
Aviat començarem a conèixer els resultats d’aquests canvis de mobilitat, i cal agilitzar el procés de superilla. Els representants municipals han de ser capaços de trobar solucions a un problema que molta gent viu cada dia, un carrer estret rebentat de trànsit a estones, i facilitar l’enfrontament entre veïns, tal com va passar ahir, és la pitjor solució possible.
Estic cansada de opinar perquè sé que no fan ni punyetero cas ell van a la seva, pregó a Deu que no surtí aquet govern tan nefast del ajuntament un altre cop no se perquè vol tants jardins si después están tots que donant fàstic sense cuidar secs vamos de pena