Publicitat

Tenen els avis dret a visitar els seus nets i relacionar-s’hi?

Quan el conflicte és inevitable i s’acaba judicialitzant, els jutjats han de protegir sempre l’interès superior del menor

spot_img

Publicat el 25.4.2022 6:30

Opinió

Sílvia Pinilla

En moltes ocasions, malauradament, ens trobem amb problemàtiques familiars entre els pares i els fills que causen que els nets es vegin privats de relacionar-se amb els seus avis. En altres ocasions, els problemes sorgeixen just després de la mort d’un dels progenitors del menor, quan el progenitor supervivent impedeix les visites o les relacions del seu fill amb els avis o amb la família del progenitor que ha mort. És per això que, en aquests casos, està regulat legalment el dret dels avis i de la família (tiets i família propera) a relacionar-se amb els menors. Això obliga el progenitor a facilitar aquestes relacions, que només es podran impedir amb una causa justa.

Publicitat

Així doncs, la pregunta que ens proposem és la següent: tenen els avis (i altres familiars propers) dret a visitar els seus nets i relacionar-s’hi?

Publicitat

Com a norma general, els avis i els nets tenen dret a mantenir les relacions amb la seva família extensa, sempre respectant el benefici del menor. A Catalunya resulta aplicable el que disposa l’article 236-4.2 del Codi Civil de Catalunya, que estableix que els avis i la família més propera poden sol·licitar judicialment l’establiment d’un règim de visites dels menors i resoldre la impossibilitat de relacionar-s’hi.

En aquest sentit, quan el conflicte és inevitable i s’acaba judicialitzant, els jutjats han de protegir sempre l’interès superior del menor, i valorar si li serà beneficiós o no mantenir la relació amb la seva família. Per això, es tenen en compte aspectes com la relació i la influència que hagin tingut els avis (i la resta de la família extensa) en la vida del menor.

A banda d’això, i per concretar el règim de visites del menor amb els avis, s’hauran d’avaluar aspectes com, per exemple, l’edat del menor, ja que no és el mateix si es tracta d’un nen de tres anys o d’un adolescent de dotze. També es tindrà en compte si la relació del menor és habitual o no, si el menor ha dormit fora de casa amb anterioritat, així com altres factors que poden influir a cada cas concret.

Pel que fa al règim concret, no hi ha cap norma que estableixi quin règim s’haurà de seguir de forma generalitzada. Sí que és habitual que els avis puguin gaudir d’un cap de setmana de més, així com d’un període de vacances, de forma que es pugui afavorir que es mantingui la relació familiar. Sigui com sigui, s’ha d’atendre a totes les circumstàncies familiars.

En qualsevol cas, és important l’assessorament d’un despatx d’advocats especialitzat en la matèria.

Sílvia Pinilla és advocada especialitzada en Dret de Família al despatx d’Advocats i Economistes Alonso-Cuevillas

spot_img
[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

Honorar, honorar-se, per Glòria Vilalta

"Honorant la meva vida honoro també els meus pares i els meus avantpassats. Això comporta no només agrair-los la vida, comporta també tenir-los presents i estimar-los, donar-los un lloc. Sigui en el cor o a casa, amb una fotografia"

Credibilitat personal, per Miquel Saumell

"La credibilitat personal no depèn de la professió que s’exerceix sinó dels valors ètics de l’individu, de l’educació rebuda i del seu tarannà"

L’art d’insultar, per Aitor Romero

"Tampoc s’entén massa bé aquells que insulten en una llengua que el seu interlocutor no entén i es vanten de la seva audàcia. L’acció de l’insult requereix comprensió mútua i, per tant, és necessari utilitzar un codi que la víctima escollida pugui entendre perfectament"

De la vella a la nova emigració

"Els governants que es mostren incapaços de retenir el nostre talent són els grans responsables d’haver convertit el país que administren en un país d’emigrants econòmics", l'opinió de Miquel Saumell
spot_img

El miratge de la igualtat i el seu impacte en les relacions sexoafectives entre adolescents

La igualtat efectiva entre homes i dones no és una realitat encara, i assumir com a societat que hem assolit la igualtat real té repercussions negatives en molts àmbits

“Records de Vallvidrera”, la identitat d’un poble

L'Associació Mont d'Orsà de Veïns de Vallvidrera i La Vall de Vidre recullen en un llibre més de cinquanta articles sobre el barri

Els veïns perden la paciència esperant solucions per les obres del carrer Muntaner i retreuen la ineficàcia del Districte

Els operaris que han de fer una obra que s'allargarà més d'un any, fa dos mesos que estan en vaga i les construccions no avancen

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí