Publicitat

Una casa noucentista de l’arquitecte Enric Sagnier

La casa noucentista de Sagnier està envoltada d'un petit jardí i va ser la seu, durant la Segona República, del Servei d'Intel·ligència Militar

spot_img

Publicat el 31.1.2020 12:29

Article d’Autor

Jaume de Oleza

Situada al 315 del carrer Muntaner de la nostra ciutat, es troba la casa Assumpció Parellada i Santaló, un edifici de tipus residencial que a primera vista contrasta amb els blocs d’edificis dels seus voltants. És obra de l’arquitecte Enric Sagnier i Villavecchia (1859-1931). Es tracta d’un arquitecte molt conegut i amb una extensa obra a la nostra ciutat: la seva signatura apareix aproximadament en 300 edificis. Va dur a terme projectes molt destacats, com són el Temple Expiatori del Sagrat Cor del Tibidabo, el Palau de Justícia, la casa de la família Sagnier i la casa Arnús a la falda del Tibidabo. Aquestes dues últimes cases ja estan descrites en altres columnes d’arquitectura en altres números d’aquest diari. 

Publicitat

Pensem que ja des del 1906 el Modernisme havia estat revisat pel Noucentisme. El nom de Noucentisme el va emprar per primera vegada Eugeni d’Ors, que va ser un dels seus ideòlegs i impulsor d’aquesta nova corrent artística. En arquitectura, aquest estil determinava la recerca d’un ordre basat en l’harmonia i l’equilibri, tot deixant enrere els criteris del Modernisme imperant en l’època i despullant molts dels elements artesanals i els ornaments decoratius que el definien. No obstant això, molts dels arquitectes més prestigiosos de l’època, com per exemple Gaudí i Domènech i Muntaner, mai van deixar de costat l’estil modernista.

Publicitat

Seu del Servei d’Intel·ligència Militar

La casa noucentista de Sagnier està envoltada d’un petit jardí i va ser la seu, durant la Segona República, del Servei d’Intel·ligència Militar (SIM). La construcció es caracteritza per una arquitectura amb certa complexitat volumètrica, en la qual destaquen els amplis voladissos de les cobertes. La ubicació, que forma cantonada amb el carrer Madrazo, permet veure la façana posterior, una mica menys complexa però amb la mateixa falta d’ornamentació que té tot l’edifici. Destaca la contraposició que té el volum situat a la cantonada que disposa de terrassa plana, amb les cobertes inclinades i els amplis voladissos. Aquest edifici és un exemple més de la senzillesa que imperava i feia gala aquest nou estil anomenat Noucentisme, al que molts arquitectes es van adherir.

Jaume de Oleza és arquitecte

[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

Característiques i curiositats del passatge Sant Felip

El conjunt d'habitatges, on la vegetació i la qualitat de l’arquitectura ens permeten gaudir d'un entorn agradable amb molts anys d'història, està protegit com a Patrimoni Arquitectònic Nivell C

La torre Ignacio Portabella

L'estil de la casa situada a l'avinguda Tibidabo i construïda per Josep Pérez i Terraza és una barreja d'influències que van des de l'historicisme i l'eclecticisme fins al modernisme

La Casa Lluís Estrader: l’edifici noucentista a Galvany de l’arquitecte Ramon Puig

Juntament amb un edifici del carrer Calaf, obra del mateix dissenyador, formen un conjunt unitari amb idèntica composició estètica

La Casa Arranz-Bravo, un volum compacte entre arbres a Vallvidrera

Aquest edifici va obtenir la Menció d’Honor del jurat i el premi a l’Opinió als Premis FAD d'aquest any
spot_img

Torna la cursa inclusiva d’Aspasim: Correm Junts 2025

La jornada se celebrarà el 26 d'octubre i demostrarà, una vegada més, que l'esport pot ser una eina d'inclusió i solidaritat

Nou fre a la Buenos Aires: la justícia torna a frenar l’expropiació i protecció

Després de més de cinc anys de lluita veïnal per preservar l'edifici i obrir-lo a la gent, torna a ser vigent la llicència per construir un hotel de luxe

“Viure l’espai públic”, un recull sobre el pas de la dictadura a la democràcia a Sarrià

Un grup de persones vinculades a Sarrià, i algunes que van viure aquests fets, s’han reunit per recollir informació i documentació; El Jardí en publica el llibre

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí