Societat
Sergi Alemany
“Que els trens no siguin el maldecap del dia a dia, sinó les solucions”. És una frase del president de la Generalitat, Pere Aragonès, en l’estrena aquest divendres del doblatge de la freqüència de pas dels FGC a la línia del Vallès, que en hora punta passen a circular cada dos minuts i mig. La notícia, aplaudida a priori per tothom perquè potencia el transport públic, té molestos a un grup de veïns de les Planes que fa anys que es queixen del soroll del pas dels combois per l’estació i ara veuen com s’intensificaran els maldecaps i l’insomi les hores que estiguin a casa. La línia passarà d’acollir 80 a 110 milions de viatges l’any.
Totes les associacions veïnals dels barris de muntanya en bloc (Vallvidrera, el Tibidabo i les Planes) estan preparant una carta per enviar a la presidència de Ferrocarrils, on li demanen una reunió com a veïns directament afectats per l’increment d’horaris, segons ha avançat a El Jardí la presidenta de l’Associació de Veïns de Mas Guimbau-Can Castellví, Neus Regada. En l’escrit, lamenten que les múltiples queixes tramitades en els últims anys hagin caigut en sac trencat i reclamen saber si en algun moment hi ha pensat destinar una partida pressupostària a trobar una solució. “Demanem explicacions perquè no som tècnics, però observem que cada cop els trens fan més soroll en aquesta via”, apunta la Neus.
Una opció contemplada anys enrere pels veïns de Mas Guimbau-Can Castellví i Can Rectoret, els dos barris més afectats, va ser la instal·lació de barreres acústiques i, de fet, es van arribar a reunir amb FGC i Tabasa -gestora dels Túnels de Vallvidrera-, però mai es va arribar a fer efectiu, tot i que els veïns van pagar de la seva butxaca un estudi de so. “A uns 80 metres per sobre de la via del tren el soroll enregistrat és una passada”, explica a El Jardí la Neus, que recorda que quan es va comprar la casa l’any 1998 el pas dels combois era cada 15-17 minuts i de matinada, entre les 00 i les 6 h, no circulaven mai trens. “Ens sembla bé que mirin per la freqüència, però també que s’adonin que hi ha veïns que necesitem dormir”, es queixa la Neus.
Un inconvenient pel Centre Cívic l’Elèctric
Qualsevol persona que hagi posat mai els peus al Centre Cívic l’Elèctric, situar a tocar de l’andana de l’estació de FGC de les Planes, haurà pogut comprovar la dificultat de mantenir-hi una conversa sense la interrupció pel pas dels combois. Allà s’hi fan activitats com a qualsevol centre cívic, hi ha estudiants que hi van a fer classes de repàs i s’hi celebren els Consells de Barri de la muntanya, on els representants polítics del districte són víctimes d’aquesta situació. “No entenem on està el nostre regidor”, critica la Neus, que afegeix que ningú des de Districte els va informar d’aquest augment de freqüència de pas dels Ferrocarrils. La primera notícia l’han tingut per la premsa.
En la carta, que els veïns tenen previst adreçar en breus, també recorden que la zona és Parc Natural i més enllà dels humans hi viuen animals que “no es queixen, però pateixen el soroll”. En altre països europeus com Alemanya i Bèlgica, afegeixen, el pas dels trens no fa ni la meitat de soroll que aquí i es protegeix cada casa proper a les vies amb una tanca acústica.