Divendres 26, abril 2024
18.1 C
Sant Gervasi
17.8 C
Sarrià
Publicitat

20 anys de trànsit

Carme Rocamora
Carme Rocamora
El primer dia de classe a la UAB em van preguntar perquè volia ser periodista. Suposo que per aquell ideal d’intentar donar veu a aquells que els hi han tret, o bé perquè són ignorats, o bé perquè no se’ls sent prou. He tingut la sort de practicar-ho, amb més o menys destresa, aprenent a mitjans com La Vanguardia, Europa Press o ElNacional.cat. Actualment, treballo com a redactora de política a Nació. I continuo aprenent dia a dia a El Jardí, el diari que m’ha mostrat que cadascuna de les coses que passen als barris, per petita que sigui, mereix ser explicada.

Publicat el [wpdts-custom start="post-created" format="j.n.Y G:i"]

Articles d’Autor

Mossos d’Esquadra

El 1997, 22 persones van fer la primera formació de formadors en trànsit, que més endavant haurien de formar els efectius del cos de Mossos d’Esquadra destinats a aquest àmbit. L’1 de gener de 1998 es va crear el Servei Català de Trànsit, a través del qual la Generalitat de Catalunya exerciria des d’aleshores les competències de trànsit. Uns mesos més tard, el 4 de maig de 1998, el cos de Mossos d’Esquadra va iniciar el desplegament de Trànsit a Girona, la qual cosa va significar un punt d’inflexió en l’objectiu d’esdevenir la policia integral de Catalunya. El desplegament de trànsit va continuar l’1 de maig de 1999 a Lleida i l’1 de desembre del 2000 va culminar a Barcelona i Tarragona.

Publicitat

El model català de trànsit és un model regional que es basa en 3 nivells, i pel qual és diferent del d’altres policies: entenent que tots els agents del cos poden fer una actuació immediata, tant en l’assistència d’accidents com en una infracció molt greu. A partir d’aquí hi ha unes funcions i uns àmbits en què el patrullatge queda encomanat específicament als agents de trànsit.

Publicitat

Els mossos d’esquadra van ser un dels primers cossos que van fer controls de drogues, avançant-se a la legislació, i que avui estan normalitzats a nivell europeu. També van invertir esforços en els controls d’alcoholèmia per ajudar a reduir la sinistralitat.

Des dels seus inicis, el concepte de trànsit ha evolucionat en carreteres més segures i denúncies, cap a un concepte de mobilitat segura que inclou el cotxe, el transport, la bicicleta, els vianants, les víctimes d’accidents… Per aquest motiu els mossos i mosses d’esquadra que treballen en l’àmbit de la mobilitat segueixen una formació especialitzada i continuada, que inclou la investigació d’accidents, mobilitat segura, transports, recerca, etc.

La sensibilització a la ciutadania ha evolucionat al llarg dels anys: avui les campanyes de sensibilitat s’adrecen a tot tipus de públics: conductors, escoles, col·lectius professionals, associacions de víctimes… De fet, les associacions de víctimes, a més del suport a nous afectats, col·laboren en la formació de mossos i policies locals per aportar la visió de la víctima, com pateixen les conseqüències de l’accident i el que comporta. De la mateixa manera ho fan els perits o els legisladors amb les seves matèries.

En 20 anys s’ha generat un canvi de mentalitat en aspectes com cordar-se el cinturó i en no conduir sota els efectes de begudes alcohòliques. Queda molt camí a recórrer per reduir la sinistralitat i per aquest motiu la Comissaria General de Mobilitat del cos de Mossos d’Esquadra, encarregada de tot allò que fa referència al trànsit i a la mobilitat segura, col·labora de forma transversal amb molts organismes.

Els agraïm a tots la seva col·laboració, i felicitem els companys i companyes que dia a dia durant aquests anys han vetllat i vetllen per la seguretat de tots nosaltres a les nostres carreteres. També, un record molt especial per a tots els que ens han deixat servint la ciutadania a peu de carretera.

Et vols comprometre amb el periodisme de proximitat, rigorós i cooperatiu? Fes-te subscriptor per només 5€ al mes i passa a formar part de la comunitat El Jardí. Entre tots garantirem el futur de la publicació!
Publicitat

Subscriu-t'hi

Dona suport al periodisme cooperatiu i de proximitat



PDF per 35€ l'any
PDF + PAPER per 50 € l'any

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.