Publicitat

70 anys d’amor a l’astronomia

spot_img

Publicat el 4.5.2018 9:39

Ciència

Juanjo Compairé

L’Agrupació Astronòmica ASTER és membre de la Federació d’Entitats de Vil·la Urània que, com és sabut, té la divulgació científica com una de les seves línies estratègiques. En la quarta activitat en aquest centre cívic, el dimarts 10 d’abril vam celebrar el seu ja 70è aniversari (un mes abans ja van començar les festes commemoratives a Cosmocaixa).

 

Publicitat

Un viatge per la Història

Publicitat
©Juanjo Compairé

L’expresident de l’entitat, Jordi Bozzo, ens ha portat per la història d’aquests 70 anys, combinant els progressos de l’astronomia amb els de l’astronàutica. Tot plegat, amanit amb retalls de cultura popular (hem vist el reporter Tintin a la Lluna, Mortadel·lo i Filemó d’astronautes o pel·lícules emblemàtiques com “La guerra de les galàxies” o “2001, una odissea a l’espai”). El nostre conferenciant, de manera molt irreverent, fins i tot ha trepitjat l’astrologia (relacionant la primera expedició al nostre planeta gegant, Júpiter, amb el Barça de Cruyff, aquell any del 5-0 al Reial Madrid; o bé l’accident de l’Apollo 13 amb la mort del dictador Franco, entre altres).

Aquest estil irreverent lliga molt bé amb l’esperit trencador amb què va sorgir Aster l’any 1948, fundada per un grup de joves barbuts aficionats disconformes amb l’astronomia oficial, aplegada al voltant de la SADEYA (Sociedad Astronómica de España y América, fundada curiosament l’any 1911 per Comas i Solà, el creador de Vil·la Urània, qui llavors ja havia mort feia 11 anys). És curiós que la inauguració d’una entitat com aquesta, dedicada a la divulgació científica es fes amb una conferència… i un ball.

Les activitats d’Aster han contemplat sempre l’observació (al terrat de la seva primera seu social, al Passeig de Gràcia, van instal·lar un observatori; la contaminació lumínica els va obligar a traslladar-lo a l’Alta Segarra, fins avui). I van ser famoses les massives concentracions per observar eclipsis solars o cometes, que eren recollides puntualment pels documentals de l’època.
Fins i tot, la carretera de l’Arrabassada, convertida en un local “Cap Canaveral” casolà, va ser escenari de dos enlairament de coets que portaven … un ratolí, que va tornar sa i estalvi els dos cops, baixant majestuosament amb un paracaigudes! Aster va conrear, doncs, l’astromodelisme, com també l’astrofotografia.

La feina divulgativa era, però, la més important, al voltant de la revista “Aster”. El seu prestigi va arribar a ser tan gran que l’entitat va hostatjar diversos Congressos Internacionals d’Astronàutica. I, és, sense cap mena de dubte, l’entitat més veterana i activa de les d’aficionats a l’astronomia de l’Estat.

Aster a Vil·la Urània

El president actual, en Josep Bordes, que va presentar el conferenciant, va explicar-nos a la cinquantena d’assistents a l’acte, la innombrable quantitat d’activitats divulgatives que fan, tant a la seu com a l’aire lliure. Per posar un cas, dilluns 16 d’abril s’obre el 52è curs d’iniciació a l’astronomia, entre moltes altres. Sense oblidar, però, el compromís amb Vil·la Urània, on faran almenys un acte al mes.

No sé si les conjuncions dels astres condicionen el nostre destí i si la desfeta del Barça aquesta nit de dimarts hi tindrà a veure. El que sí sé és que allà he vist aplegat un grup d’”amateurs” dels astres (“amateurs”; és a dir, amants; l’astronomia com a acte d’amor). I em recordo els versos finals de la “Divina Comèdia”: “L’amor que mou el sol i les altres estrelles”.

[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

Festa Major de Sant Gervasi – la Bonanova 2025: el programa amb totes les activitats

Del 5 al 15 de juny la plaça de la Bonanova s'omple de cultura popular, música, activitats infantils, àpats populars i espectacles per a tots els públics

La Fundació Felícia Fuster inaugura l’exposició “Conxa Sisquella, simfonies de colors”

La mostra recull les obres d'estil informalista de l'autora i es podrà visitar fins al 18 de juliol

La “Desfilada diversa” de la Fundació ESMEN reivindica i empodera la moda inclusiva

L'acte, celebrat el 25 d'abril, ha estat la cloenda de la Setmana Cultural organitzada per la Universitat Blanquerna-URL

El 76% de l’oferta de pisos al Putxet i el Farró són de lloguer de temporada

Galvany és el tercer barri de Sarrià-Sant Gervasi més afectat per aquesta pràctica
spot_img

El teixit social i cultural de Sarrià es mobilitza per Can Raventós

Amb una cercavila festiva, el veïnat insisteix a l'Ajuntament que ha d'aconseguir la permuta total perquè la finca esdevingui un refugi climàtic i casa de cultura popular

L’AV Bonanova celebra el 50è aniversari amb un concert

L'Orquestra Simfònica Vozes amenitzarà la celebració de la plataforma veïnal, que enguany també serà reconeguda amb la Medalla d'Honor de Barcelona

Com afronta Barcelona la protecció del litoral davant del canvi global?

Els canvis al litoral de Barcelona, que han permès un major ús per part dels ciutadans i han millorat la biodiversitat, també han fet la costa urbanitzada més vulnerable

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

[adrotate banner="15"]