Publicitat
spot_imgspot_imgspot_imgspot_img

Inversió, imaginació i voluntat política

Publicat el 12.7.2017 9:30

Galvany-Turó Parc

Jordi Llorach i Cendra

El dia 16 de juny, la senyora Vilà, Síndica de Barcelona, acompanyada del tècnic, senyor Sanz, va visitar per tercera i darrera vegada el barri de Sant Gervasi-Galvany. Durant el recorregut que es va fer, se li detallà les mancances en serveis i equipaments que pateix la zona de Laforja, com es va fer en les anteriors visites a les zones del Turó Parc i de Galvany-Modolell. Amb la informació recollida, la Sindicatura confeccionarà un informe que lliurarà als corresponents polítics i departaments de l’Ajuntament.

En pensar els temes per plantejar a la Síndica, em vaig fer, per enèsima vegada, la mateixa pregunta: per què Sant Gervasi-Galvany té tantes mancances? Un cop més, la resposta va ser: incomprensible! Des de l’inici, el barri s’ha anat formant amb un urbanisme deficient i especulatiu. La pagesia va ser substituïda per menestrals i treballadors de les fàbriques, tallers i magatzems propers, però, a partir del segle XIX, amb l’expansió de Barcelona, moltes famílies adinerades hi varen establir residència. Aquesta mateixa tònica va continuar el primer terç del segle XX. El progressiu augment de la població no va ser considerat ni pel consistori de Sant Gervasi ni després pel de Barcelona. Així, durant més de cent anys, només es va construir un sol equipament: el Mercat de Galvany. Per què aquesta desídia municipal? Segurament perquè els habitants del barri que s’anava formant pertanyien a classes adinerades i, mancats d’un associacionisme potent, no van exigir allò que els corresponia. Però, tampoc els responsables municipals no van actuar correctament. A partir dels anys cinquantes del segle passat i amb total consentiment administratiu, el barri va patir més especulació, edificant tots els terrenys buits i els que deixaven lliures les torres que s’abandonaven. Els pisos que s’hi varen fer foren habitats majoritàriament per famílies benestants i de professions lliberals que, per tenir també les necessitats bàsiques cobertes privadament, no varen exigir serveis i equipaments públics, i els consistoris de l’època tampoc varen fer el que els corresponia.

Publicitat

Mancances rebudes pels ajuntaments democràtics

Amb tot, l’herència rebuda pels ajuntaments democràtics té moltes mancances: mala urbanització, carrers estrets, escassos espais oberts i places, inexistència de jardins i parcs i enorme dèficit d’equipaments i de serveis públics. Però, si bé és cert que la mala urbanització històrica no es pot solucionar fàcilment –per exemple, la manca d’espai públic-, el veïnat esperava que les actuacions municipals fossin diferents. I no ha estat així. S’ha continuat considerant adinerats tots els veïns del barri, els polítics han atès més les estratègies dels vots electorals que les necessitats reals de les persones i han existit enormes diferències entre la Casa Gran i el Districte. Greu error! Amb tot, al barri que, recordem-ho, té prop de cinquanta mil habitants, no hi ha residències i centres de dia per a gent gran, no existeixen guarderies i escoles municipals, els joves han de marxar, hi ha pobresa encoberta, precarietat laboral i gent gran amb pensions i rendes baixes, només hi ha un centre cívic… i li manca una línia de bus de barri que apropi tothom als serveis mèdics bàsics.

Repeteixo: la història no es pot corregir però les maneres de fer, sí. Així, el barri de Sant Gervasi-Galvany necessita en el futur més inversió per a solucionar els dèficits històrics acumulats, li convé que s’actuï amb molta imaginació per esmenar els errors del passat i es mereix molta més voluntat política, sigui quin sigui el color del vot dels que hi habiten i sigui quin sigui el color dels partits polítics que manin. En aquest sentit, desitjo que l’informe de la Síndica de Barcelona sorgit de les tres visites efectuades al barri, sigui l’inici vàlid per a corregir moltes de les actuacions fetes fins ara i que el barri pugui disposar dels serveis i els equipaments municipals que es mereix i que té tot el dret de tenir.

Notícies relacionades

La delinqüència baixa un 12 % a Galvany, però augmenten les lesions i els robatoris a vehicles

Societat Carme Rocamora i Seguí El Consell de Barri de Sant Gervasi – Galvany, celebrat el 26 de maig, va centrar bona part de la sessió...

La Drogueria Rovira de Galvany suma un prestigiós premi internacional

El guardó nacional dels Global Innovation Awards és l'últim d'una llarga llista de reconeixements per a l'emblemàtic establiment

El Jardí 123, desembre 2025

https://diarieljardi.cat/wp-content/uploads/2026/01/1626-El-Jardi123_Desembre25_0212-_ok.pdf

La casa Dolors Solà

Arquitectura domèstica i detalls modernistes en un dels pocs habitatges unifamiliars conservats al carrer Ferran Puig
spot_img

Ràdio Farró repeteix especial per la Setmana de la Ciència amb un programa obert al públic a Vil·la Urània

El programa Fenòmens Naturals, conduït per Cristina Junyent, s'enregistrarà aquest dissabte 14 de novembre

El Via Veneto rep el reconeixement honorífic dels Premis Barcelona Restauració 2026

L'establiment de Galvany, fundat el 1967 per la família Monje, és un dels sis restaurants distingits en els guardons municipals

Parades de Castanyes a Sarrià – Sant Gervasi 2026

Descobreix on trobar les parades de castanyes i moniatos a Sarrià-Sant Gervasi aquest 2026 i fins quan estaran obertes

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí