Publicitat

“La ciutat i la casa”, de Natalia Ginzburg

spot_img

Publicat el 9.11.2017 9:30

Les ressenyes de Casa Usher

c/Santaló, 79
casausher@casausher.com
www.casausher.com

Natalia Ginzburg escriu aquesta novel·la, que serà la darrera, amb 84 anys i ho fa sense sentimentalisme i amb una senzillesa (aparent) que comporta una gran complexitat estructural. Igual que en la resta de la seva extensa obra, aconsegueix transmetre ajuda inclús d’acord amb l’edat del lector a qui la llegeix, mantenir-se al pas del temps sense que res caduqui i ni tan sols es torni ranci, i donar el missatge que la manera de créixer és sortir de l’auto pietat, fer-te càrrec i començar a fer coses.

La Maria Bohigas (de Club Editor) en va fer aquest resum: és la vida d’un grup de persones a partir de les seves cartes.

Publicitat

L’inicia en Giuseppe amb una carta d’introducció i una llarga carta a la Lucrezia, i encetarà un intercanvi de cartes breus, algunes brevíssimes, per encendre alarmes i cartes extenses com a monòlegs intensos d’un grup variat de personatges que són com una tribu i que els componen la família biològica (la que et toca) i la família electiva. I les dues són importants, però la segona és la que et fa saber que ella hi és si la primera s’ensorra, i pot ser que amb la mateixa força. Tot plegat dins del que en podríem dir el cataclisme de la família en el segle XX: la desintegració, la crisi de rols tradicionals, les absències dels fills i la desaparició de tantes coses que semblaven tan importants i no només a Itàlia.

Publicitat

No hi ha cap personatge que hi sigui perquè sí, ni per omplir, ni sigui pla. Tots ells són rodons, tenen una vida i una veu diferent. I tots ells es creuen capaços no només de saber quin és el problema dels altres sinó de com resoldre’l (i, per extensió, de com arreglar el món). Així l’autora aconsegueix enfrontar els espais públics amb els espais privats.
Amb tot i en tot moment, Ginzburg tracta al lector com una persona intel·ligent. Per tant no li cal caure en massa coses ni tampoc li ha de demostrar res.

Utilitza la llengua més comuna i de manera crua, amb un estil sec i líric que transmet també el que no es diu. No juga amb les paraules ni en posa de més, i ajusta els adjectius.

Juga amb els ritmes i amb els temps, posant cartes curtes i llargues i anant d’un personatge a l’altre, amb l’oïda que té per les diferents veus.

I segurament perquè llegim les històries però sobretot les veiem i les escoltem, és una novel·la profundament teatral i representable, un retaule de la vida privada.

[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

Un nou Vila-Matas ha arribat: les ressenyes de la Casa Usher

"Canon de cámara oscura", una distopia inquietant, on els androides qüestionen el que significa ser humà

Sant Jordi 2025, una jornada multitudinària i radiant: “Ha vingut moltíssima gent”

Cultura Natalia Avellan Ha arribat de nou una de les festivitats més estimades pels catalans i les catalanes. Aquell dia de l'any en què convergeix literatura,...

“Va por los ciudadanos”, una apologia a la vida de camp que ha de llegir qualsevol urbanita

L'autora i veïna de les Tres Torres, Sandra Llubiá, recull idees gastronòmiques combinades amb tocs d'humor

Sant Jordi 2025 a Sarrià-Sant Gervasi

Durant el mes d'abril i a principis de maig, les entitats i els comerços organitzen una extensa programació d'activitats
spot_img

Escollir el camí

"Quan veig jovent mirant de decidir si estudiar o treballar, si aquesta professió o aquella altra, penso que li donem massa importància a una decisió que podem canviar en qualsevol moment": l'opinió de Glòria Vilalta

“La família Camaleot”, el relat d’Elsa Corominas

"Els Camaleot eren una família molt peculiar que dominava l’art d’imitar. El matrimoni va tenir sis fills i a cadascun li va ensenyar com aprofitar al màxim aquesta habilitat"

Èxit a Sant Gervasi per la Festa Major: el barri torna a bategar

Del 5 al 15 de juny, el veïnat ha gaudit d'un ampli ventall d'activitats i d'un pregó protagonitzat per Aina Da Silvia, d'Eufòria

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

[adrotate banner="15"]