Publicitat

L’exili republicà de 1939: una perspectiva 80 anys després

L'escriptura i les arts escèniques han estat des de sempre una manera de fugir o almenys d'intentar relativitzar el dolor i la por

spot_img

Publicat el 1.6.2019 9:00

Història

Marta Trius

L’escriptura i les arts escèniques han estat des de sempre una manera de fugir o almenys d’intentar relativitzar el dolor i la por. En aquest context s’ha desenvolupat el Congrés Internacional ‘Escriptures de l’exili republicà de 1939 i els camps de concentració’ (80 anys després) del 10 al 12 d’abril.

Publicitat

La primera jornada del congrés va tenir lloc al MUHBA Plaça del Rei i les dues últimes al MUHBA Vil·la Joana de Vallvidrera. Per allà van passar escriptors, traductors, professors i especialistes del món del teatre que van oferir sessions i ponències sobre l’exili en els camps de concentració.

Publicitat

La ponència inaugural, ‘Exili i nacionalisme dues formes d’existència’, va ser a càrrec de Reyes Mate, del CSIC, i a partir d’aquesta se’n van succeir moltes altres sobre art i literatura: per exemple, ‘’Poetes en els camps’’ o bé ‘’La solidaritat de Picasso amb els artistes de l’exili republicà’’.

També n’hi va haver sobre el sistema concentracionari europeu: ‘’Tipologia de presos versus tipologia de supervivents’’, així com sobre els llegats contemporanis: ‘’Teatre i camps de concentració, trista herència’’ i el llegat d’Imre Kertész, l’escriptor hongarès premi Nobel de literatura de 2002 que, després de passar de nen per Auschwiz i Buchenwald, va plasmar a tota la seva obra la perspectiva existencial. El resultat: un llegat d’obres en les quals relata els fets tal com els va viure, de manera radical i sense intenció de complaure. Així ho va explicar l’escriptor i traductor de l’obra de Kertész, Adan Kovacsics, durant la seva exposició del dia 12 d’abril.

La ponència de clausura del congrés va ser a càrrec de la professora americana de literatura Francie Cati-Arries, que va oferir una perspectiva sobre l’’Storytelling, memòria col·lectiva i els camps de França: els relats fundacionals de l’exili republicà’.

Aquest congrés internacional ha volgut visualitzar les relacions entre diferents manifestacions de l’univers concentracionari gràcies a la participació d’especialistes de tot el món que han parlat sobre art, literatura, gènere i geografia dels camps. Així mateix, ha tingut una importància clau el llegat contemporani d’aquests especialistes, sense oblidar els vincles creats amb la trajectòria de la ciutat de Barcelona.

[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

El MUHBA Vil·la Joana acull una exposició que revela la trajectòria històrica de Valldaura

Cultura El Jardí 'Valldaura, 1150-2025: Una història de monjos, reis, nobles, industrials i investigadors' és el nom de l’exposició que es podrà veure al MUHBA Vil·la...

Els dos museus de Sarrià-Sant Gervasi oberts gratis per la Mercè

Son el MUHBA Vil·la Joana, a Vallvidrera, i el CosmoCaixa a Sant Gervasi - la Bonanova: consulta les dates

Quins residents literaris han passat pel MUHBA Vil·la Joana durant el 2023?

La primera residència literària de Barcelona, construïda el 2022 al MUHBA Vil·la Joana a Vallvidrera, ha vist passar aquest any més d'una vintena de persones

El Grec Festival 2023 portarà tres espectacles a espais singulars de Sarrià-Sant Gervasi

El programa, del 29 de juny al 30 de juliol, portarà tres obres a la Fundació Julio Muñoz Ramonet, el Dipòsit del Rei Martí i al MUHBA Vil·la Joana
spot_img

“La família Camaleot”, el relat d’Elsa Corominas

"Els Camaleot eren una família molt peculiar que dominava l’art d’imitar. El matrimoni va tenir sis fills i a cadascun li va ensenyar com aprofitar al màxim aquesta habilitat"

Èxit a Sant Gervasi per la Festa Major: el barri torna a bategar

Del 5 al 15 de juny, el veïnat ha gaudit d'un ampli ventall d'activitats i d'un pregó protagonitzat per Aina Da Silvia, d'Eufòria

El veïnat de Vallvidrera consensua una proposta polifacètica per la Buenos Aires

Després d'un procés participatiu, el projecte que plantegen els veïns a l'Ajuntament implica combinar allotjament per joves i grans amb un espai esportiu i un centre que permeti l'estada diürna de la gent gran

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

[adrotate banner="15"]