Publicitat

Ansietat, insomni o addiccions: algunes de les repercussions psicològiques de la covid en els adolescents

Els joves senten que amb les restriccions se'ls està robant una etapa de la vida que és fascinant

spot_img

Publicat el 6.10.2021 7:00

Salut

Mertxe Fernández

Respecte a la salut mental dels joves derivada de l’impacte de la covid-19, segons alguns estudis (UNICEF, 2020) s’observa una menor motivació per dur a terme activitats habituals i un cert pessimisme davant el seu futur.

Publicitat

Gairebé tot allò amb què convivien, les seves activitats, s’havien detingut, alterat o desaparegut. Les escoles i universitats, els seus projectes, les seves relacions, el seu espai d’oci. Però, sobretot, la seva vida social. Hem de tenir en compte que l’ésser humà és social per naturalesa, però els adolescents encara més. Res hi ha més important que el seu grup d’iguals. I, per si no n’hi hagués prou, el seu grup de suport, els adults, ens trobàvem confosos i desconcertats, fins i tot amb por. 

Publicitat

Tornant a l’aspecte de la seva vida social i, com ja he comentat, les persones som éssers socials i ens agrada besar-nos, acariciar-nos, tocar-nos… però ens era “prohibit”. Si a tot això hi afegim l’efervescència de l’adolescència, en què les seves amistats, companys, parella; compartir la seva experiència, sentir-se volgut i acceptat dins del grup és el principal, es trobaven totalment desolats. I més si, ni tan sols, sabien quan acabaria. Per suplir aquestes manques, s’utilitzaven les xarxes socials i internet, però d’altra banda, també se’ls en limitava l’accés per evitar problemes com les addiccions a les “noves tecnologies”.

D’altra banda, aquesta situació afavoria l’aparició d’estats d’ansietat (o recaigudes en cas d’haver-los sofert amb anterioritat), depressió, insomni o addiccions. Apareixen la ràbia, la irascibilitat, la desil·lusió, el desànim, amb el resultat mal comportament a casa atès que, a qui té al costat és a qui li ho fan pagar…

A més, el fet de no saber quan podrien tornar a veure’s amb els seus amics amb normalitat, quan podrien tornar a classe de manera presencial i continuada (mai havien trobat a faltar anar a classe!), quan podrien reiniciar la seva vida, plans, aspiracions i projectes, encara els generava més estrès. 

Els joves i adolescents no viuen la vida com els adults. Encara que sentin que tenen tota la seva vida al davant, també ho viuen com si cada minut fos l’últim de la seva vida, i les privacions que estaven sofrint a causa de la covid les sentien com un temps perdut que mai tornarà, com si els estiguessin robant la seva joventut. I en certa manera, era veritat. 

Com a reflexió final… com creieu que se senten aquests joves que, per segon any consecutiu, no poden gaudir d’una etapa de la vida que és, realment, fascinant? Abans de criticar-los i queixar-nos, intentem posar-nos en el seu inexpert caparró! 

Mertxe Fernández és psicòloga clínica

[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

Les vacances, una oportunitat de reequilibri per les persones amb Alzheimer o Parkinson

El temps lliure pot esdevenir en una oportunitat per mirar més als ulls, escoltar amb més paciència i redescobrir formes de convivència que van més enllà de la cura

‘Poc se’n parla’ del Nadal: el primer pòdcast de Casa Orlandai sobre salut mental

Un projecte reivindicatiu que dona visibilitat a la salut mental de la mà de Maria Bascompte i Daniel Cuello-Esparrell

L’atenció a la salut mental entra a les aules de l’EUSS amb una prova pilot de la Generalitat

L'Escola Universitària Salesiana de Sarrià (EUSS) treballa conjuntament amb el programa Ocell de Foc per millorar l'ànim dels joves i ajudar el professorat

Els CAP del districte inicien la vacunació de la grip en infants d’entre sis mesos i cinc anys

El Dr. Roger Vinyeta (CAP Sarrià) diu que la vacunació "és sempre positiva, i més amb la grip"; fins ara, només es vacunava els infants de risc
spot_img

Millores de l’accessibilitat a 4 punts dels barris de muntanya

Les actuacions es faran als carrers de Marmellà, Guerau de Liost, Claudi Sabadell i Roma

El cabusset: un ocell aquàtic que resideix tot l’any a Catalunya

És un excel·lent bussejador, ja que se submergeix durant 15-20 segons sota l'aigua i pot arribar fins a 20 metres per buscar aliment, petits peixos, nimfes d'insectes aquàtics i mol·luscs

Mediterràniament: el Quixot a Benidorm

"Si el Quixot visqués a la nostra època viatjaria sens dubte a Benidorm a la recerca de noves aventures. No se m’acudeixen moltes més ciutats al sud d’Europa on ell pogués demostrar tota la seva vàlua com a cavaller errant": l'escrit d'Aitor Romero

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

[adrotate banner="15"]