Publicitat

“Re-Escriure la història”, l’exposició que desvela el procés creatiu al Centre Cívic Pere Pruna

Fins al 15 de març es podran veure una quinzena de matrius elaborades per l'artista Eulàlia Llopart

spot_img

Publicat el 21.2.2025 14:06

Cultura

Natalia Avellan

Al llarg dels segles, la musa ha estat retratada com una presència silent al taller dels artistes. De la mateixa manera que els esborranys, els motlles i els esbossos, el seu lloc mai ha estat a les sales dels museus. En canvi, aquest cop, el procés creatiu pren el protagonisme a Re-Escriure la història, l’exposició de l’artista Eulàlia Llopart, que es va estrenar el 13 de febrer i es podrà veure fins al 15 de març al Centre Cívic Pere Pruna.

Publicitat

“Històricament, sempre ha estat l’estampa el que s’ha exposat. Jo, des de fa uns anys, em vaig començar a interessar en les matrius com a peça definitiva”, explica l’artista. La mostra recull una quinzena de “xilo-matrius”, el terme que s’ha inventat Llopart per anomenar la tècnica que hi ha darrere d’aquest tipus de gravat fet sobre fusta, dibuixat amb gúbies. Totes les obres comparteixen el mateix format i un fil conductor comú: el color vermell com a representació de binomis contradictoris, per exemple, la violència i la passió. Encara que la major part de l’exposició gira al voltant de la matriu – és a dir, la planxa que permet realitzar un cert nombre d’exemplars –, tres de les obres estan exposades al costat de l’estampa definitiva. 

Publicitat

Tot i estar especialitzada en escultura per la Universitat de Barcelona, on es va llicenciar en Belles Arts, Llopart ha volgut endinsar-se, per primera vegada, en un terreny més proper a l’art pictòric. I l’estrena en aquest camp ha tingut una gran rebuda, ja que una de les obres exposades, Fragilitat, ha estat guanyadora de la cinquena edició del Premi de Pintura Tat Vilà, per retratar, de manera innovadora, “la vulnerabilitat de l’ésser humà”.

La capacitat cíclica de crear vida: la feminitat i la vegetació

La pandèmia del 2020 i el consegüent confinament domiciliari va ser el que va empènyer a Llopart a jugar amb elements quotidians, entre ells, xarxes similars a les de pescar. Va ser aleshores, a través de l’experimentació, quan es va adonar que les matrius simbolitzaven molt més que una peça essencial de la creació artística, també suposaven una revisió del relat hegemònic.

A partir d’aquest element com a idea clau, Llopart associa el cicle menstrual femení – representat amb el color vermell – amb el cicle vital de l’espècie vegetal, la qual, gràcies a la germinació de la llavor, dona lloc a una nova vida. És per això, que la força femenina, a ulls de l’artista, es podria equiparar amb les forces de la naturalesa, ambdues com a motor de canvi.

‘Re-Escriure la història, l’exposició d’Eulàlia Llopart al Centre Cívic Pere Pruna @ Sílvia Molina

El valor de l’error: una infinitat de possibilitats

“Si jo m’equivoco, he de veure què faig. Ho veig com una oportunitat per evolucionar i crèixer”, explica Llopart. Les seves obres no es basen en esbossos ni dibuixos realitzats prèviament. Aquesta manera de treballar, de forma automàtica, li permet explorar la multitud de possibilitats en què pot derivar l’obra. “Reescriure la història és una actitud davant la vida”, assegura l’artista. A través dels seus quadres, Llopart s’oposa a una societat que veu amb mals ulls el fracàs i l’equivocació.

“Espero que la gent tingui curiositat, s’emocioni i vibri per les obres. Sobretot, que els faci reflexionar i pensar una mica més enllà, perquè hi ha un missatge darrere de tot això”, recalca Llopart. L’exposició busca generar un impacte en els veïns que es passegin pel Centre Cívic i convidar a debatre al voltant de qüestions com l’ecofeminisme, el relat històric i el valor del fracàs.

‘Re-Escriure la història, l’exposició d’Eulàlia Llopart al Centre Cívic Pere Pruna @ Sílvia Molina
[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

La Fundació Felícia Fuster inaugura l’exposició “Conxa Sisquella, simfonies de colors”

La mostra recull les obres d'estil informalista de l'autora i es podrà visitar fins al 18 de juliol

El Centre Cívic Pere Pruna celebra els 25 anys com a equipament cultural de proximitat

Del 13 al 17 de maig, hi ha programat conferències, concerts, tallers i visites a l'edifici

L’escultor, la model i el fotògraf: els tres artistes de Sarrià-Sant Gervasi

Les fotografies preses al taller de Llauradó Mariscot, a la cruïlla dels carrers Vergós i Escoles Pies

El Pere Pruna obre una convocatòria per escollir els artistes que s’exposaran el 2026

Es poden enviar propostes al centre cívic de qualsevol disciplina, des de l'1 d'abril fins al 30 de maig
spot_img

El veïnat de Vallvidrera consensua una proposta polifacètica per la Buenos Aires

Després d'un procés participatiu, el projecte que plantegen els veïns a l'Ajuntament implica combinar allotjament per joves i grans amb un espai esportiu i un centre que permeti l'estada diürna de la gent gran

El veïnat del Tibidabo fa un pas més per a la recuperació del Tramvia Blau: “Tenim gairebé 3.000 firmes”

L'Associació de Veïns de l'Avinguda Tibidabo critica la falta de transparència política i reclama que torni l'emblemàtic vincle i consolidar l'avinguda com un espai "funcional, cuidat i autèntic"

El teixit social i cultural de Sarrià es mobilitza per Can Raventós

Amb una cercavila festiva, el veïnat insisteix a l'Ajuntament que ha d'aconseguir la permuta total perquè la finca esdevingui un refugi climàtic i casa de cultura popular

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

[adrotate banner="15"]