Alternatives per a una mobilitat sostenible

Barcelona incompleix sistemàticament els límits de contaminació atmosfèrica de la normativa europea cada any

Economies Alternatives

Bernat Julià – Sarrià Sant Gervasi Coopera

Un concepte que l’Economia Social i Solidària (ESS) molt sovint posa en el centre és la sostenibilitat. Però sostenibilitat en un sentit ampli. Parlem de sostenibilitat de la vida quan parlem de la repartició equitativa de les tasques de cures, quan parlem de ritmes de vida sans; però també quan parlem de desenvolupament sostenible que vol dir respondre a les necessitats d’avui sense comprometre les necessitats de demà.

Amb la vista posada a aquests elements entre d’altres, el dilluns 16 de setembre vam organitzar una xerrada a Vil·la Urània, on més d’una vintena de persones vam poder debatre i reflexionar sobre com apostem per aquestes sostenibilitats en una ciutat com Barcelona, cada dia més maltractada per la contaminació i per unes formes de mobilitat que no s’acosten gaire a les necessitats actuals, i que molt menys tenen en compte les necessitats del dia de demà.

En aquest sentit, la Plataforma per la Qualitat de l’Aire (PQA) va ser l’encarregada de donar el tret de sortida explicant clarament quina és la situació actual a la nostra ciutat. Segons la PQA, a l’Àrea Metropolitana de Barcelona cada any moren 3500 persones prematurament per causa de la contaminació. De fet, Barcelona incompleix sistemàticament els límits de contaminació atmosfèrica de la normativa europea cada any.

Però també és rellevant, tal com explica la PQA, que la contaminació no afecta la salut només en un sentit físic, si no també psicològic. La contaminació perjudica la nostra capacitat de coneixement, memòria, aprenentatge, etc., especialment en infants i joves.

Des de 1990 no s’han incrementat els km de Renfe i FGC 

Una eina per fer front a aquesta crisi és el transport públic, però, com va explicar l’Associació per la Promoció del Transport Públic (PTP), actualment estem lluny de tenir un model de transport públic de llarg abast i eficient. De fet, PTP denuncia que, des de l’any 1990, els quilòmetres de línia de Renfe i FGC no s’han incrementat gens, mentre que els governs han seguit engruixint les autopistes i autovies en més 600 km en els últims 20 anys. Això significa, també, més endeutament públic i menys sostenibilitat per al territori, perquè massa sovint fer carreteres significa destruir la nostra biodiversitat.

També van reivindicar la qüestió de l’accidentalitat: mentre que qualsevol motorista tindrà o ha tingut almenys un accident a la seva vida, el transport públic segueix mantenint-se entre el 0,001 i el 0,006 en nombre de col·lisions amb víctimes patides per un vehicle per cada milió de quilòmetres recorreguts. En dades absolutes, a la ciutat de Barcelona, el cotxe, que representa el 18% dels viatges diaris de Barcelona, està implicat en el 86,2% dels accidents de la ciutat. La moto, que només representa el 7% dels viatges diaris de Barcelona, està implicada en el 70,9% dels accidents. I el transport públic, que facilita el 39 % dels desplaçaments, només és present en un 5,8% dels accidents. Sembla clarament demostrable que el transport públic és una assegurança de vida.

Biciclot i Som Mobilitat

I en aquest context apareixen BiciClot i Som Mobilitat, dues cooperatives de l’ESS que treballen per a una mobilitat sostenible. BiciClot és una cooperativa de foment de la bicicleta com a mitjà de transport ecològic, econòmic, saludable, a favor d’una mobilitat sostenible. Treballen en complicitat amb el territori i les entitats socials, les escoles, instituts, centres educatius, administracions públiques i particulars oferint-los cursos de mecànica i reutilització i cursos d’aprendre a anar en bicicleta i circular amb seguretat. Treballen amb infants, educant i sensibilitzant per una circulació segura amb activitats escolars i campanyes educatives. També per la inserció sociolaboral de joves i adults fent formació ocupacional i pràctiques laborals. Així mateix, recullen bicicletes usades, les reparen i les posen de nou en circulació amb el mercat de segona mà, i fan donacions de caire social. Ofereixen tallers d’autoreparació. En definitiva, promouen una mobilitat sostenible a través de la bicicleta amb una clara visió social.

Som Mobilitat, per la seva banda és una cooperativa que fa sensibilització i difusió del transport públic i la mobilitat sostenible però que aposta, en cas de necessitat, per compartir cotxes elèctrics. És a dir, és un model de mobilitat compartida i elèctrica que no emet gasos contaminants ni implica cap forta inversió inicial per a les persones. Un model de l’anomenat carsharing sostenible i col·lectiu. Ho fan amb xarxa amb altres entitats i com a motor de canvi per a la societat.

Fes-te subscriptor

Et vols comprometre amb el periodisme de proximitat, rigorós i cooperatiu? Fes-te subscriptor per només 5€ al mes i passa a formar part de la comunitat El Jardí

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

 

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada

Fatal error: Uncaught wfWAFStorageFileException: Unable to save temporary file for atomic writing. in /usr/home/diarieljardi.cat/web/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php:35 Stack trace: #0 /usr/home/diarieljardi.cat/web/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php(659): wfWAFStorageFile::atomicFilePutContents('/usr/home/diari...', 'saveConfig('livewaf') #2 {main} thrown in /usr/home/diarieljardi.cat/web/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 35